Hej,

Jag står inför en renovering och vill ta ned delar av en vägg. Från vad jag kan se av ritningar, bifogat, så bör den vägg (gulmarkerad) jag vill ta ned inte vara bärande. Det känns som en lättbetongsvägg sett till väggens tjocklek (c.10cm) och ljudet när man knackar på den kontra de väggar som är bärande. Väggen är mellan vardagsrum och sovrum. Finns det någon konstruktör här, eller tips på konstruktörer som skulle kunna ge sin syn på saken? Känns som ett stort utlägg att ta dit en konstruktör för ett gäng tusenlappar för att få ett utlåtande givet ritningarna och hur väggen upplevs.
Tacksam för all hjälp.
 
  • Svartvit byggnadsritning med en vägg markerad i gult och omkretsad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är en lättbetongvägg så är det en teknikhistorisk sensation eftersom lättbetong som vi känner till den är en 1920-talsuppfinning! Det mest troliga är att väggen är en plankvägg som putsats på båda sidor. Alternativet är en halvstens tegelvägg med puts men den blir minst 15 cm tjock. Även om ritningen inte förklarar hur den bärande stommen är uppbyggd i alla delar, antagligen finns det stålbalkar inlagda i bjälklaget, så är den markerade väggen inte bärande.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Din bostadsrättsförening (borde) kräver nog att du låter en konstuktör göra ett utlåtande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.