Hej!
Vi har just köpt en lägenhet på västkusten.
Massivträhus byggt 2007, FTX som försörjer ca 12 lghter.
När som helst på dygnet kan det börja lukta starkt kemiskt i lägenheten , dock ej i rum med frånluft.
Är förtvivlad för jag har upptäckt att den kemiska lukten kommer från tilluftskanalerna!
Om detta finns inget tvivel.

Lukten är stark, vi får torra ögon och läppar, dottern får astmalikande symtom. Huvudvärk varje dag!
Luften känns oerhört torr trots en relativ fuktighet på 40%.
Häromdagen upptäckte jag att den kemiska lukten också kommer ut ur ventilationsrören utomhus där vår frånluft går ut...Det finns ingen verksamhet i närheten av tilluftsintaget som luktar eller är giftigt.

Vad är detta? Känner någon igen detta problem?
Var inne hos grannen och jag fick gå runt och lukta på tillluftsdonen och de hade INTE detta problem!
tacksam för synpunkter och relevant kunskap!
TACK!
Hannamajja
 
Redigerat:
Är där ett aggregat som 12 lgh delar på? Isf borde rimligtvis alla ha samma lukt. Säg till brf eller hrf, ni kan ju inte gå runt och bli sjuka.
 
  • Gilla
hannamajja
  • Laddar…
T tgvent skrev:
Är där ett aggregat som 12 lgh delar på? Isf borde rimligtvis alla ha samma lukt. Säg till brf eller hrf, ni kan ju inte gå runt och bli sjuka.
Det brf, och jag vill inte klampa på (ännu), grannen hyr dock, och hon har inte alls lika dålig luft, men man känns liiite spår av den karaktäristiska kem lukten.. Har precis köpt, en mindre katastrof..
 
Kan det finnas ozonrening i huset? Anmäl hur som helst till förvaltningen i första hand.
 
  • Gilla
total och 1 till
  • Laddar…
Ventilationen är föreningens ansvar, så problem bör anmälas dit
 
  • Gilla
hannamajja
  • Laddar…
Om det är en roterande värmeväxlare finns det alltid ett läckage på några procent.
En fastighetsförvaltare hyrde ut en del till kontor och en del till en verkstad. Problemet var att de mekade o sölade med lösningsmedel i verkstaden som var ett före detta förråd.= klagomål.

Ingen granne som har någon hobby/lim överdriver rengöring?
 
  • Gilla
hannamajja
  • Laddar…
Har nu gått in i en till grannes lägenhet och lukten finns där med men inte lika starkt. Den äldre damen känner inget själv. Men kände den starka lukten på en dammhylla. Sen har jag smygit in i de andra 4 trapphusen som har egna aggregat. I 2 av dessa trapphus känner jag igen samma 'torra' luft som vi har i vårt trapphus.
 
H hannamajja skrev:
samma 'torra' luft
Elbatteri som eftervärmning ?
Har varit på många förskolor/skolor där det har misstänkta odörer.
Gammal mat i personalens skåp/papperskorgar mm
Men också vent som varit bristfälligt underhållen.
Kolla med vaktis om att få tillträde till ventaggregat, filter mm
Tag foto på märkskyltar mm
 
  • Gilla
hannamajja
  • Laddar…
K kest skrev:
Elbatteri som eftervärmning ?
Har varit på många förskolor/skolor där det har misstänkta odörer.
Gammal mat i personalens skåp/papperskorgar mm
Men också vent som varit bristfälligt underhållen.
Kolla med vaktis om att få tillträde till ventaggregat, filter mm
Tag foto på märkskyltar mm
Hm vad innebär det? Elbatteri vid eftervärmning, tror du det kan kontaminerad?
 
Svarade i den andra tråden
 
  • Gilla
hannamajja
  • Laddar…
Bor också i ett flerfamiljshus med samma ventilationslösning, 10-12 hushåll som delar på samma Ftx aggregat med roterande växlare, också byggt runt dom åren. Helt värdelöst system. Luktar det inte matos eller något annat så är luften torr och dammig. Ser till och med damm på till-luftsdonen.

Min lösning på det hela är att flytta där i från, till ett eget hus där jag får rå om mitt egna klimat hur jag vill...
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
R rusta skrev:
Bor också i ett flerfamiljshus med samma ventilationslösning, 10-12 hushåll som delar på samma Ftx aggregat med roterande växlare, också byggt runt dom åren. Helt värdelöst system. Luktar det inte matos eller något annat så är luften torr och dammig. Ser till och med damm på till-luftsdonen.

Min lösning på det hela är att flytta där i från, till ett eget hus där jag får rå om mitt egna klimat hur jag vill...
Hjälp! Har just köpt, har systemet underhållits bra? Har ni försökt göra ngt?
 
H hannamajja skrev:
Hjälp! Har just köpt, har systemet underhållits bra? Har ni försökt göra ngt?

Har tjatat och kollat runt. Systemet i sig är (tror jag) också känsligt i det att alla don är rätt inställda, att under/övertryck är snarligt i alla hushåll. Rätta mig gärna där.

Alternativen är kanske att sätta någon form av filter vid tillluftsdonen, men då ökar motståndet och hela anläggningen lär justeras om. Annat alternativ är att frångå värmeväxlaren vilket inte lär hända tror jag.

Problemet är nog mer rent konstruktionsmässigt att den typen av växlare alltid läcker igenom en del. Många partiklar tillsammans med luktpartiklar är väldigt små och smiter igenom div filter m.m väldigt lätt.

Så jag vet inte om det finns så mycket att göra egentligen?
 
De filtrer som man har på ftx filtrerar endast luften som kommer in utifrån. Sen kontaminerad luften på vägen till våra lägenheter. Lite nyfiken, eftersom du är den första här som svarar att de också har problem. Viljen lukt känner du? Om du drar med fingrarna på nån 'dammhylla' nära tilluftsdonet, vad luktar det dammet? Hos mig sticker det till i näsan och luktar kemiskt lite parfym.
 
H hannamajja skrev:
De filtrer som man har på ftx filtrerar endast luften som kommer in utifrån. Sen kontaminerad luften på vägen till våra lägenheter. Lite nyfiken, eftersom du är den första här som svarar att de också har problem. Viljen lukt känner du? Om du drar med fingrarna på nån 'dammhylla' nära tilluftsdonet, vad luktar det dammet? Hos mig sticker det till i näsan och luktar kemiskt lite parfym.


Lukt och lukt, mina åsikter var mer i allmänhet att det är värdelöst att få in begagnad luft ifrån andras hushåll in i min bostad där jag andas och lever typ :)

Oftast luktar det bara mat, ibland riktigt starkt, och det kommer till 100% ifrån till-luftsdonen.

I ditt fall, om det inte är något annat fel på bygget så kommer det garanterat ifrån någons lägenhet i huset. Kanske någon som har för vana att tvätta av sig nagellack med starka medel, någon som har någon form av hobby, typ målar småfigurer, modellbilar, slipar något material eller liknande.
 
  • Gilla
hannamajja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.