Lite bakgrunds info.
På 90talet var det en rejäl storm. I vårat hus klarade vi oss fin fint. Pappa kunde värma upp huset som vanligt med att elda i pannan samt att vatten fanns i kranen och vi hade en vedspis. När jag kom till skolan var det mycket prat om stormen och el avbrottet som varit. Mina klasskamrater som bodde i 70tals hus med direktverkande el hade haft de värre.
De hade levt på konserver och tvingats sova hela familjen i minsta rummet med sovsäckar och allt.
Mina morbröder några mil bort hade det ungefär som mina klasskamrater bortsett från en smidig detalj.
I deras trädgård fanns mormors stuga. Den stugan som bestod av utedass en bit bort. Till huset en farstu sedan allrum med köksbord och fotölj och i mitten fanns en rejäl vedspis med tillhörande murstock och på andra sidan denna var sovrummet och en öppen spis. De flyttade helt enkelt ut i trädgården och in till mormor. I samma stuga där hela familjer bott i flera generationer. De själva hade ju strömavbrott till sin direktverkande el och hade haft de rejält jobbigt utan denna stuga.

Och nu bor jag i ett 70tals hus med direktverkande el och llpump :(
Vill bygga en egen sådan stuga i mi n trädgård. Perfekt vid strömavbrott och när vi får gäster.
Men hur gör man och vad kan detta kosta? Tillstånd osv är inget jag tänkt på än. Det är senare bekymmer. Men en offgrid stuga enligt gammla goda modellen mitt i samhället skulle verkligen vara lyx :)
Några idéer?
 
Har även funderat på diverse kaminer mm i vårat hus. Det kanske är enklare även utan murstock. Men en gäststuga som klarar sig själv finner jag mer lockande
 
Låter som ett trevligt projekt.
Du får ju bygga ett sk attefallshus, det kan väl passa i storlek?
 
Är lite de jag tänkte. Men har inte läst något om att de finns med rejäl murstock så de blir som de gamla torpen. Men de kanske är något man får bygga till själv.
Kan vara gott att ha nånstans att bo vid strömavbrott även om de inte täcker större kriser än så. För även om vi skaffar en vedspis till huset med en modul skorsten eller liknande så känns de som att vi inte kommer få en dräglig temperatur där då vi har öppen planlösning. Så stuga känns säkrare. Finns en bäck i närheten så vatten kan ordna sig. Men nån form av regnvatten tank på taket till stugan skulle klart vara bättre.
Noll koll på sånt här. Men vatten och uppvärmning i ett långvarigt strömavbrott behövs.
Behov får väl göras i påsar i garaget eller grävas ner om de går.
Läste nånstans att utedass inte är tillåtet hursomhelst så de får vi nog skippa.
Bo i klassiskt 70tals område känns högst opraktiskt nu
 
Du kan ju bygga ett eget hus i lösvirke med en riktig uppmurad murstocken. Man måste ju inte köpa ett prefabhus.
Jag tycker att det låter som en jättebra idé.
För toabestyr finns div lösningar som används till båtar och fritidshus utan VA.
 
C
Blir förmodligen billigare att sätta in en sådan här som kan ge värme och matlagningsmöjlighet än att bygga en hel stuga:
kampanjbanner_2.png
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Ah jag får väl hålla mig till de där 15-25 kvm samt kolla med kommunen vad de tycker. Kanske olämpligt i ett villaområde att ens tänka tanken.
Annars kanske vi kan bygga ut vid garaget så de blir garage sen förråd och sen ett större "gästrum" som klarar sig själv vid strömavbrott. Men då är de säkert nån byggregel ivägen där med.

Kan inte göra annat än att finna de komiskt. Pratas om att de ska vara miljövänligt överallt men ändå är flera alternativ baserade på elnätet även solceller utom själva off grid system då.
Samt att utedass vindsnurror och hamstra vatten och allt möjligt inte tillåts. Så miljövänligt är godkänt på handlarnas och samhällets vilkor. Och prepping verkar vara nästintill tabu enligt alla möjliga regler.
Och ändå består många sommarstugor av de gamla torpen som fanns innan el och vatten i husen.
Även kollat på pellets bara för uppvärmning men även det verkar kräva el.
En offgrid friggebod eller uaf ett offgrid rum i huset verkar vara helkonstigt idag trots att det ve så normalt förr
 
Till våren ändras reglerna så att Attefallshus får vara 30 kvadrat. Det blir också lite nya regler för Attefallstillbyggnad av befintligt hus.
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Blir förmodligen billigare att sätta in en sådan här som kan ge värme och matlagningsmöjlighet än att bygga en hel stuga:
[bild]
Tänkt den med men kan dem värma halva nedervåningen?
Samt att då får vi ingen gäststuga vilket kan behövas då vi är ca 25pers i familjen
 
useless useless skrev:
Till våren ändras reglerna så att Attefallshus får vara 30 kvadrat. Det blir också lite nya regler för Attefallstillbyggnad av befintligt hus.
Vad menas med attefallstillbyggnad? Att jag då kan bygga ett till rum nånstans eller något annat?
 
Det kanske även kan vara en billigare investering i att köpa ett dieselverk som kan driva det du behöver i huset? Kan ju vara skönt vid längre strömavbrott att gå ut och koppla om till reservkraft och sen leva som vanligt igen?
 
Ja det känns lite som överkurs att bygga ytterligare ett hus/stuga att ha som backup utifall att det skulle bli strömavbrott. Känns billigare att installera kamin och vedspis i ordinarie huset. Köpa elverk/nödkraft för att kunna driva värmepump och andra basala funktioner.
Ev tilläggsisolera huset. Isoleringen och kaminen skulle ni ju då ha nytta av även när det inte är kris
 
Ett automatiskt elverk som går in vid strömavbrott med effekt 10 kw kan man köpa för under 50000 enligt snabb sökning. Borde väl kunna tillgodose de allra flesta behoven i en vanlig villa?
Det får du väl knappt grundläggningen för stugan för...
 
V Vildparti skrev:
Ah jag får väl hålla mig till de där 15-25 kvm samt kolla med kommunen vad de tycker. Kanske olämpligt i ett villaområde att ens tänka tanken.
Annars kanske vi kan bygga ut vid garaget så de blir garage sen förråd och sen ett större "gästrum" som klarar sig själv vid strömavbrott. Men då är de säkert nån byggregel ivägen där med.

Kan inte göra annat än att finna de komiskt. Pratas om att de ska vara miljövänligt överallt men ändå är flera alternativ baserade på elnätet även solceller utom själva off grid system då.
Samt att utedass vindsnurror och hamstra vatten och allt möjligt inte tillåts. Så miljövänligt är godkänt på handlarnas och samhällets vilkor. Och prepping verkar vara nästintill tabu enligt alla möjliga regler.
Och ändå består många sommarstugor av de gamla torpen som fanns innan el och vatten i husen.
Även kollat på pellets bara för uppvärmning men även det verkar kräva el.
En offgrid friggebod eller uaf ett offgrid rum i huset verkar vara helkonstigt idag trots att det ve så normalt förr
El är väl miljövänligt, om det produceras på rätt sätt.Sedan så handlar ju prepping knappast om att vara så miljövänlig som möjligt, utan om att klara sig så bra som möjligt om skiten träffar fläkten så att säga.
 
  • Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.