T
Hej!

Jag har blivit påtvingad av min sambo att bygga en platsbyggd bokhylla på övervåningen mot en vägg. Jag har inte tummen mitt i handen, byggt altan, isolerat och byggt i garaget.

Men detta känns som något helt annat, finsnickeri. Så hur skulle ni ha gjort?

Bokhyllan skall alltså byggas mot innervägg samt mot yttervägg, lutningen på taket är 34 grader, vägglivet är 1 meter högt.

Ska man bygga från grunden, eller ska man köpa en bokhylla och såga till det så den passar in mot taket?

Det skall vara en standard bokhylla med öppna fack, samt några stängda skåp.

Vad är bästa vägen att gå?

Bifogar länk på var vi vill bygga denna:

1447739005308790
 
enklast men tråkigast är ju att utgå från färdigt hyllsystem, snedkapa det och avsluta uppåt med passande skivmaterial.
 
T
Det låter som en bra ide, det är faktiskt i dom banorna jag tänkt göra.

Någon här inne som gjort så? Som kan ge tips?

Vi funderar på att köpa en IKEA bokhylla, bygga ihop denna och kapa. Hur gör man med golvsockel? Tar man bort den bit som bokhyllan tar upp? Eller försöker man kapa ur bokhyllan i bakkant? Vi vill få den dikt an mot väggen
 
T
T Thomas' skrev:
Det låter som en bra ide, det är faktiskt i dom banorna jag tänkt göra.

Någon här inne som gjort så? Som kan ge tips?

Vi funderar på att köpa en IKEA bokhylla, bygga ihop denna och kapa. Hur gör man med golvsockel? Tar man bort den bit som bokhyllan tar upp? Eller försöker man kapa ur bokhyllan i bakkant? Vi vill få den dikt an mot väggen
Köper du en färdig hylla så är det ofta redan ursparat för sockel. Är det inte det så är det en smaksak och beroende på ur det ser ut eller hur länge du tänker ha hyllan som avgör om du sågar i hyllan eller tar bort sockeln.
Är det en fabrikslackad skiva eller med melamin kan det vara svårt att såga i hyllan utan att få urslag/flisiga kanter.
För att lösa det brukar man tejpa ytan, såga för hand med fintandad såg, särskilda sticksågsblad (fintandade, ev med tandningen "nedåt") osv.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
T
T Testarn skrev:
Köper du en färdig hylla så är det ofta redan ursparat för sockel. Är det inte det så är det en smaksak och beroende på ur det ser ut eller hur länge du tänker ha hyllan som avgör om du sågar i hyllan eller tar bort sockeln.
Är det en fabrikslackad skiva eller med melamin kan det vara svårt att såga i hyllan utan att få urslag/flisiga kanter.
För att lösa det brukar man tejpa ytan, såga för hand med fintandad såg, särskilda sticksågsblad (fintandade, ev med tandningen "nedåt") osv.
Tack! Tanken är att det skall stå ett bra tag, med tanke på allt jobb det kommer bli.

Så, hade du tagit bort sockeln eller hade du sågat ur för bokhyllan? Vi har almoge sockel, den är ganska hög. Så tror inte det räcker även om den är urtagen i bak.
 
T
Om du köper en färdig hylla och den inte har en ursparning för sockeln eller om den är för liten för att gå "runt" sockeln skulle jag nog såga av sockeln, särsklit om ni tänker att hyllan ska stå där "för alltid" och litegrann se ut som en platsbyggd hylla.
Om ni väljer att få det att se ut som om hyllan är permanent inredning så kanske ni till och med ska komplettera med sockel runt hyllan - men det kan vara lite knepigt att få till om ni inte har mer av sockellisten till hands eller om hyllans sockel inte är hög nog framtill.

Det är svårt att råda exakt när man inte vet alla förutsättningar men generellt skulle jag behålla sockeln om det redan finns ursparning som är stor nog i hyllan, annars kapa golvsockeln. Då är det viktigt att det inte syns något av en eventuell ursparning alls vid mötet mellan golvsockel och hyllgaveln.
 
T
Tack för alla goda råd!
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.