I icho skrev:
Jag tycker inte mängden låter helt galen, även om det var dyrt. Vi fick köra bort ca 80 lastbilslass med blöt lera, torv och svartjord när vi byggde. fick dessutom köra tillbaka nästan lika mycket med bättre fyllnadsmassor. (Ja vi byggde där det var myrmark...) Detta fördelat på ca 2500m2.
Vi hade däremot turen att bonden i byn kunde tänka sig att sprida ut leran och svartjorden på sina åkrar i utbyte mot en whiskeyflaska, så det behövdes bara fraktas ca 1km och ingen deponeringsavgift.

kan tillägga att vi ville sänka tomten för att få en bättre anslutning mot vägen men kommunen var stenhårda på att befintliga nivåer skulle hållas +-50cm.
Myr är grundvatten i dagen! Varför var ni tvungna att bygga på myrmark?
 
B byggarätt skrev:
Vem valde tomten?
Det är alltid köparen som köper tomten....

Ingen kan tvinga mig att köpa en tomt.

Problemet är väl bristen på lättbyggda tomter, finns nästan inte i storstadsregionerna.
 
Redigerat:
B byggarätt skrev:
Myr är grundvatten i dagen! Varför var ni tvungna att bygga på myrmark?
För att dom gillade tomten/läget?

Det andra går att lösa (y)
 
  • Gilla
Dalj
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
För att dom gillade tomten/läget?

Det andra går att lösa (y)
Exakt! Läget läget läget! Allt annat går att lösa!
 
Tycker det är väldigt viktigt att du talar om hur du känner för din säljare. Då det är deras ansvar att göra en bedömning eller ta in en kunnig i frågan. Jag har själva åkt på extra fyllnads massor och kostnader men inte i närheten av dina summor.
 
T
Som jag har skrivit tidigare till dig TS!

Kräv in kvitton på massorna, har inte han kvitton på allt så bestrid den delen av fakturan.

Det låter som han saltat fakturan, vilket inte är ovanligt när det kommer till markentreprenörer.
 
1100 ton låter mycket
 
Silver78 Silver78 skrev:
1100 ton låter mycket
Det är omöjligt att säga om det är mycket eller lite om man inte vet något om tomten. 1100 ton motsvarar knappt 700 kubikmeter och om det är mycket eller lite beror på tomten...

Samma sak gäller egentligen kostnaden, vi vet inte vad det är för massor, var bygget är, priser på orten och vad det kostade att hantera massorna (som ingår i priset).

Men markentreprenören, byggledaren eller någon borde kunnat berätta lite i förväg att det kommer att kosta många kronor med markarbeten.

Däremot är jag övertygad om att avtalet är rätt skrivet och att husföretaget har sitt på det torra.
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
Som sagt, man har gjort en fuling, man får kunden att tro att man har en totalentreprenad, men friskriver sig från grundläggningen.
Hustillverkarna/Hussäljarna vet att massorna inte kommer räcka om man inte har den "perfekta" tomten, men det berättar man inte för kund.

Jag är inte helt hundra på att det håller konsumenträttsligt, jag rekommenderar starkt att @Joakimpersson91 kontaktar hallå konsument, kommunens konsumentombudsman eller liknande som har kompetens inom området.
 
Det där är väl ett ganska vanligt upplägg som har varit på tapeten tidigare? I kontraktet skriver man att det t ex ingår 200 ton massor och kunden som inte har någon aning tycker att 200 ton låter mycket och borde vara tillräckligt för tomten.
Sen när fakturan kommer visar det sig att det behövs 5-10 gånger så mycket...

https://www.byggahus.se/forum/threa...umma-vid-grundlaeggning-av-prefab-hus.320568/
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Som sagt, man har gjort en fuling, man får kunden att tro att man har en totalentreprenad, men friskriver sig från grundläggningen.
Hustillverkarna/Hussäljarna vet att massorna inte kommer räcka om man inte har den "perfekta" tomten, men det berättar man inte för kund.

Jag är inte helt hundra på att det håller konsumenträttsligt, jag rekommenderar starkt att @Joakimpersson91 kontaktar hallå konsument, kommunens konsumentombudsman eller liknande som har kompetens inom området.
På vilket sätt tycker du man ska göra?

Då avtalet skrivs finns normalt ingen markundersökning, husets höjd och placering är inte klar, ingen konstruktionsritning finns heller. Och tomtplanering (går att avtala om) ingår aldrig i huspriser då avtalet skrivs. Och det är tomtplanering som blivit dyrt här.

Finns få kunder som vill bekosta allt innan man skriver avtal.

PS. Det håller juridiskt, standardavtal. Jobbat som hussäljare, fastighetsmäklare och nu som KA. Detta är INGET konstigt.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 3 till
  • Laddar…
Det man kan göra är väl att vara tydligare med vilka extra kostnader det kan handla om? Det är ju trots allt inte ovanligt att folk blir överraskade av hur mycket pengar det handlar om så nånstans på vägen har kommunikationen brustit.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
På vilket sätt tycker du man ska göra?

Då avtalet skrivs finns normalt ingen markundersökning, husets höjd och placering är inte klar, ingen konstruktionsritning finns heller. Och tomtplanering (går att avtala om) ingår aldrig i huspriser då avtalet skrivs. Och det är tomtplanering som blivit dyrt här.

Finns få kunder som vill bekosta allt innan man skriver avtal.

PS. Det håller juridiskt, standardavtal. Jobbat som hussäljare, fastighetsmäklare och nu som KA. Detta är INGET konstigt.
Då får man vara tydlig med just detta:
1. Berätta att massorna troligtvis inte kommer räcka
2. Det borde gå att enkelt ge en uppskattning utifrån erfarenhet, då kan man också berätta uppskattningens begränsningar
3. Vill kunden har ännu mer noggrannare kostnadsberäkning så kan man ge denne möjligheten att betala extra för detta.

Varför använder man en prisuppskattning som "aldrig" räcker?

Som sagt, jag är inte övertygad om att det håller, det faller tillbaka till att hussäljaren ska vara proffs och agera proffsigt, att infomera just om så stora frågetecken som markarbeten kan vara är just proffessionellt, att inte vara tydligt med det är oseriöst.

Och oavsett om det skulle hålla, så är det väl ändå önskvärt att kunden får reda på detta innan och inte efteråt och blir missnöjd?
Bara för att det är "Standard" idag betyder det inte att det är "RÄTT"!
 
Redigerat:
  • Gilla
Disktrasan
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Som sagt, man har gjort en fuling, man får kunden att tro att man har en totalentreprenad, men friskriver sig från grundläggningen.
Hustillverkarna/Hussäljarna vet att massorna inte kommer räcka om man inte har den "perfekta" tomten, men det berättar man inte för kund.

Jag är inte helt hundra på att det håller konsumenträttsligt, jag rekommenderar starkt att @Joakimpersson91 kontaktar hallå konsument, kommunens konsumentombudsman eller liknande som har kompetens inom området.
Vad menar du med att man gjort en fuling? TS skriver klart att entreprenören sagt att det kommer gå åt massor och att det kommer bli dyrt. Så det är väl ingen överraskning eller nått fel i det. Det är ju kontraktet som avgör vad som ingår. Sedan är det väl inte värre än att TS kunde ha frågar om mer detaljerad uppskattning av volymen massor som kan tänkas behövas och en antydan om kostnad per kubikmeter eller ton.
Kan inte se vad en konsumentombudsman skall ha med ett normalt kontraktuellt förhållande att göra. Som köpare så bör du ju ha ganska god kontroll på vad som står skriver i ett kontrakt innan du signerar.
Men 250.000kr för inköp, transport och utplanering av massorna är väl inget opris.
Förstår inte att så många tror att man alltid skall bli lurad och drabbas av en ockrare. Det är väl snarare så att många inte har en aning om vad massor kostar i inköp, vad transport kostar eller vad en grävmaskin kostar per timme.
 
A Autodidak1 skrev:
Det är alltid köparen som köper tomten....

Ingen kan tvinga mig att köpa en tomt.

Problemet är väl bristen på lättbyggda tomter, finns nästan inte i storstadsregionerna.
Allt efter att tomter med problem blir de enda som finns kvar så borde kunderna anlita kunniga människor för att utforma byggnaden så att galna fyllningar sprängningar undviks om möjligt
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.