För en säkerhetslösning skulle jag behöva lite uppgifter om karaktäristika för en del material:
IP Only använder single mode fiber till hushåll men av vilken typ, dimension, optisk apertur?

Min kopplingsbox sitter inte på fasad utan inomhus. De två fibrerna i inkommande dukt är svetsad till var sin kort tunn gul pigtail som avslutas med en SC-kontakt. En av dem är i sin tur hopkopplad med en kort vit patchcord till mediaomvandlaren. Patchcordens dimension tor jag är 9/125, normalt för single mode fiber. All kontaktering är SC.

Jag har dessutom ett extra fiberpar i en separat duct till närmsta FOS. I kopplingsskåpet är röd fiber hopsvetsad med blå så att det blir en loop. (Det kommer således ingen fiber från noden för dessa två) Karaktäristika behöver jag för att kunna beställa rätt grejor från Thorlabs för att få in ljus i den ena fibern och ut från den andra. Dessa fibrer är kontakterade med SC kontakter på samma sätt som den fiber som används för internet. Den fiber som används för internet berörs inte på något sätt av den här slingan i egen duct. Inte heller berörs mediaomvandlaren.

I min tillämpning avser jag att koppla ljuskälla och detektor direkt till utgående och ingående SC-kontakt på de mycket tunna gula pigtail som är svetsade direkt till fibern.

Vid svetsningen kontrollerades slingan med testpenna och visade fullgod passage från SC-kontrakt till FOS till SC kontakt.
Vilka begrepp är relevanta?

Single mode fiber
Dimension 9/125
Numerisk apertur?

Förhoppningen är att Thorlabs har ljuskällor och sensorer som redan är försedda med pigtails och att det går att ordna (med eller utan adaptrar) så att dessa pigtails kan anslutas direkt till SC kontakterna på fiberslingan.
 
Den parameter som återstår att reda ut är typen av slipning av ferrulerna i kontaktdonen i ändan på pigtails som är svetsad till fibern. Antingen UPC eller APC. Förmodligen UPC eftersom SC kontaktdonen är blå.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jan Itor
  • Laddar…
Slipningen kanske inte spelar så stor roll om det är ljus igenom du vill mäta för att detektera avbrott. Även om du får högre dämpning med fel slipning borde det inte spela någon roll i detta fall?
 
Låter rimligt och reflektion bakåt behöver jag inte bry mig om. Men vore ändå bra att veta för grejor som ska beställas. APC ger en luftspalt om det ansluts mot UPC.
 
Tack för länken till Direktronik.

pigtailen som är svetsad till fibern är mkt tunn gul. Själva kontakten är blå SC kontakter. Kommer inte åt att se slipningen.

Patchcord är vit med blå SC kontakter. Jag har en patchcord köpt hos Ahlsells lokalt som förmodligen tagit hem det som efterfrågas av installatörerna. Den är 9/125 single mode UPC enligt förpackningen, också med blå SC kontakter.

tyvärr är installationen hundra mil bort så jag kan inte kolla noggrannare direkt på grejorna.
 
Du kan nog vara väldigt lugn med att köra UPC även på din extrafiber.
 
Tack! Jag fick bekräftat att det är UPC på facebookgruppen Fiberbra. När jag ringde en av grabbarna som installerat och som jag hade nummer till så kände han inte till skillnaderna mellan PC, UPC och APC. Man jobbar med det man får.

Dessutom, för min applikation som bara handlar om ljus eller icke ljus så funkar PC mot UPC.
 
Blå kontakt är UPC och Grön APC.
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
Fastslaget att det är SC med UPC-slipning på ferrulerna.

enklaste givare för att få in ljus i en fiberslinga med singelmode fiber och SC UPC kontaker är billiga tp link 10/100 mbit/s mediakonverterare som MC111CS och MC112CS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.