H hempularen skrev:
I praktiken kommer det att hålla. Men om tillverkaren i monteringsanvisningen anger att den skall monteras i massiv konstruktion. Då skall det sitta reglar, varken osb eller plyfa uppfyller det kravet.
Duschdörren är inte levererad ännu, så om det finns duschdörrar som inte har dessa höga installationskrav, så skulle jag kunna ta någon annan. Det stör mig dock att de innerst inne nog vet bättre än att bygga så här klent. Vet man att det ska dit en duschdörr så förbereder man väl för det.
 
Vad är cc reglar?
 
Villa vista Villa vista skrev:
Vad är cc reglar?
Ja du, den förståndige hade nog noterat detta innan väggarna skivades igen. Jag skulle spontant säga 450 mm vilket också syns på de flesta ställen, men då gipsen på vissa ställen är skruvad i osb:n med cc 600 så blir jag lite osäker. Blyertsmarkeringar utanpå gipsen med cc 450 mm styrker dock min första spontana tanke. Väggarna reglades redan 2010 och jag minns inte vad som gällde då. Beklagar...
 
Här är länk till gällande branchregler: https://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/8390434DA14B85FD0431CBD51BCAA1D3.pdf

Här framgår b la 70mm regel på c/c 45 eller mindre samt 15mm k-plywood (p30). Kartongklädd gips på det. Detta gäller HELA badrummet.
Din hantverkare får nog läsa på lite innan de bygger ett godkänt badrum åt dig.

Andra lösningar fungerar säkert jättebra men detta är den lösning som samtliga parter är överens om.
 
N Nils82 skrev:
Här är länk till gällande branchregler: [länk]

Här framgår b la 70mm regel på c/c 45 eller mindre samt 15mm k-plywood (p30). Kartongklädd gips på det. Detta gäller HELA badrummet.
Din hantverkare får nog läsa på lite innan de bygger ett godkänt badrum åt dig.

Andra lösningar fungerar säkert jättebra men detta är den lösning som samtliga parter är överens om.
Tackar för infon. Jag tänker höra hur de resonerar själva kring vad de skriver på hemsidan, och hur arbetet har utförts. Hur stor är chansen att de ska göra om arbetet tro? Efter vad jag har läst i trådsvaren så känns det onödigt att börja om. Kanske bättre att be om specificerade fakturor och bråka om dessa? Vem vet, de har kanske tagit betalt för plywood och hoppas att kunden inte kollar så noga.
 
Nu har jag pratat med försäkringsbolaget, företaget, GVK-kontrollanter och slutligen en företagsrådgivare på GVK i Stockholm. Ni hör ju, man är ju lite hispig. Den sistnämnde sa att det bara är rekommendationer till branchen som står angivet. Det är inget fel i sig att sätta OSB och gips, men som det står i GVK:s dokument, vid skivning av vägg så ska hänsyn tas till eventuella infästningar. Väljer man OSB, så ska det därför förstärkas med t ex kortlingar.

Citat ur Säkra våtrum (2016):
5.4.1
Rekommendationer
Vid val av material, ta hänsyn till eventuella infästningar och möjligheten att
eftermontera till exempel stödhandtag eller duschväggar. För att möjliggöra
infästningar i väggen utan bakomliggande reglar eller kortlingar kan man välja en
skivkonstruktion som är provad och godkänd för infästning, till exempel 15 mm
konstruktionsplywood (kryssfaner) av kvalitet P30 på 70 mm träregel, alternativt
plåtregel, i båda fallen monterade på c/c 450. På våtrumssidan monteras därefter
en formstabil skiva som underlag för tät- och ytskikt.

Nu har firman återkopplat och de kommer att lossa skivorna i duschen och sätta in en extra regel. Killen sa att de vanligen brukar använda plywood, och kunde inte förstå varför denna snickare hade valt OSB. Det skulle vara intressant att kolla med tidigare kunder. Hur som helst så nöjer vi väl oss med detta, vad gäller väggjobbet. Tack för all input.
 
BirgitS
J jyrgenklinsmann skrev:
Duschdörren är inte levererad ännu, så om det finns duschdörrar som inte har dessa höga installationskrav, så skulle jag kunna ta någon annan. Det stör mig dock att de innerst inne nog vet bättre än att bygga så här klent. Vet man att det ska dit en duschdörr så förbereder man väl för det.
Det lär finnas duschdörrar där profilerna limmas i stället för skruvas i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.