Hej, har ett hus byggt 1965 med alu/plåtfasad som jag skulle (inte) vilja byta. Hade det inte vart för att det var bubbligt, lite små hål här och var samt missfärgat från vitt till grådassigt så hade intresset aldrig funnits för byte.

Jag har tvättat, provat med (värdelöst) dyrt medel från färgbutiken, utan resultat. Ringt runt hela Sverige och frågat om tips och varför det bildats bubblor och hål, om det går att måla eller rädda fasaden på något vis, dock ingen som kan svara på mina frågor.

Så nu sista lösningen är att byta fasad (som jag absolut inte vill). Vill ha samma material och snarlikt utseende. Vet ni något företag som sysslar med detta? Dem jag lyckats googla fram vänder sig inte till privatpersoner , endast företag.

Tar tacksamt emot tips/information om allt som rör detta vansinnesprojekt.
-Är det en dålig idé?
-dåligt material?
-måla om istället?

Snälla, ni som besitter kunskap -hjälp mig!
 
Det verkar ju märkligt att det inte skulle gå att måla.
Har du verkligen försökt med rätt färgtyp?
Och om det är lite småhål borde de väl gå att tejpa över.
 
I närheten av mitt föräldrahem finns två Mockfjärdshus (tror jag) från ca -56 med plåt eller alufasad. Det ena målades om för 15-20 år sedan och vad jag kan bedöma så sitter färgen bra. På det andra har dom bytt till träpanel.
 
Bilder hade ju inte varit fel
 
Har inga bilder och tänkte inte ta bilder på grannens hus för att lägga upp här. Men även de målade om för ca 5-6 år sedan och det ser fortfarande snyggt ut. Bytte färg från en blekgul till grå. Har själv en vit plåtfasad som jag är nöjd med men har lite skador som dränneringsfirman gjorde som är svåra att snygga till. Har som tur är några bitar kvar från ett ställe där det byttes ut till trä men det blir lagning och inte hela längder så jag tvekar om det blir snyggt.
 
Normalt är det en ytbehandling på plåtfasad ( teflonaktigt ) och går dåligt att måla på, har plåten oxiderat genom soljusets påverkan kan det gå, vet du vilket fabrikat det är, var lite olika med ytbehandlingen
 
Är det att färgen släppt på sina ställen?

Att byta ut den gamla plåten mot ny är absolut inget problem. Det fixar alla byggfirmor
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det verkar ju märkligt att det inte skulle gå att måla.
Har du verkligen försökt med rätt färgtyp?
Och om det är lite småhål borde de väl gå att tejpa över.
Nej Har inte ens provat då målare jag talat med inte har nån aning och lokala plåtslagarfirman slutat måla sådana fasader då det ej lönade sig. Lacksläpp efter mindre än 10 år... då dem ej hittade någon färg som måttet höll så slutade dem helt enkelt med det. Det enda rådet dem gav var att byta om man vill slippa måla om inom 10 år.
 
Z Zsam skrev:
I närheten av mitt föräldrahem finns två Mockfjärdshus (tror jag) från ca -56 med plåt eller alufasad. Det ena målades om för 15-20 år sedan och vad jag kan bedöma så sitter färgen bra. På det andra har dom bytt till träpanel.
Aha låter intressant, tänk om man skulle få reda på vad de hade för magisk färg när dem målade
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Bilder hade ju inte varit fel
Förlåt, mitt första inlägg här. Är inte riktigt kunnig ännu
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Har inga bilder och tänkte inte ta bilder på grannens hus för att lägga upp här. Men även de målade om för ca 5-6 år sedan och det ser fortfarande snyggt ut. Bytte färg från en blekgul till grå. Har själv en vit plåtfasad som jag är nöjd med men har lite skador som dränneringsfirman gjorde som är svåra att snygga till. Har som tur är några bitar kvar från ett ställe där det byttes ut till trä men det blir lagning och inte hela längder så jag tvekar om det blir snyggt.
Jaså, skulle vilja veta hur dem gick tillväga. Vad för färg och förbehandling
Jag förstår, vilken tur du har. Här finns inga extrabitar tyvärr... där skadorna på fasaden blivit, har du behandlat hålen med typ roststopp? Eller ingenting?
 
J jonaserik skrev:
Normalt är det en ytbehandling på plåtfasad ( teflonaktigt ) och går dåligt att måla på, har plåten oxiderat genom soljusets påverkan kan det gå, vet du vilket fabrikat det är, var lite olika med ytbehandlingen
Jaså! Så intressant! Ja alltså fasaden ser ut som skit om man får säga så. Går i alla möjliga gråa toner, ganska matt. Nuddar man den eller drar fingret på den så blir man vit, liknar typ krita. Jag ska försöka få upp bilder här på sidan så ni får se mer.
Tack för ditt svar!
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är det att färgen släppt på sina ställen?

Att byta ut den gamla plåten mot ny är absolut inget problem. Det fixar alla byggfirmor
Jaså, då har jag helt enkelt haft en väldans otur när jag ringt runt då alla sagt att det inte är något dem håller på med haha... nej den här inte släppt, endast bubblat sig. Skall försöka fixa lite bilder så kanske det är lättare att få grepp om hur jag menar
 
Vet inte alls vilken typ av underarbete de gjorde hos grannen och det huset har bytt ägare sedan ommålningen så jag kan tyvär inte fråga dem heller.
Mina skador och hål som finns kvar har jaginte rört och att behöv rostskydda tror jag inte på då det är aluminium. Skulle jag måla om skulle jag kanske försöka spackla riktigt tunt innan målning men troligen inte då man då riskerar att spacklet släpper.
 
Konstigt att dom inte kan tänka sig att riva ner plåten och sätta upp ny. Det är väldigt enkelt och snabbt jobb. Kanske hör med en plåtslagare då om dom har någon rekommendation.

Det går ju att byta till annan fasad också om man nu skulle vilja det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.