Snyggt! Jag har satt in en ny vedspis (Viking 75) som är helt fantastiskt bra. Men jag har inte hittat någon lämplig fläkt. Du beställde kåpan och vilken fläkt har du satt in. Har du målat den och i så fall vilken färg har du använt.
 
  • Gilla
1939
  • Laddar…
Googla på "brännplåtar vedspis" så hittar du nog någon som säljer såna som passar!
 
Jiji Jiji skrev:
Jag har en spis jag använder, en emaljerad Husqvarna med vattentank, en liknande men utan vattentank i vebon och en likadan som TS's spis i uthuset. Vill renovera den och sätta in i köket på övervåningen. Blev också väldigt insperad av TS.
Renovera? Är det något fel på den? Är dom inte hittade på tippen så är dom ju oftast brukbara,
 
P Pappa1986 skrev:
Jäkligt snyggt och nu är jag lite nyfiken på vart ni inhandlade smegspisen
Jäkligt fin den med
Tack! Smegspisen köpte vi på Elgiganten tillsammans med resten av vitvarorna till köket. Tror den kostnade 13-14 tusen, men det finns en liknande från Gorenje för nästan halva priset.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Nynaeve Nynaeve skrev:
Snyggt! Jag har satt in en ny vedspis (Viking 75) som är helt fantastiskt bra. Men jag har inte hittat någon lämplig fläkt. Du beställde kåpan och vilken fläkt har du satt in. Har du målat den och i så fall vilken färg har du använt.
Tack kul att du blir inspirerad.
Fläkten är billig, under 1500 kr.
https://www.tretti.se/vitvaror/koksflakt/vagghangd-koksflakt/product/gorenje-whc623e16w/

Viktigt för mig var knapparnas placering, ville inte riskera att behöva böja mig för att se dom. Också viktigt med kapaciteten 500 m3 luft per timme då den stora kåpan hamnade lite högre än jag först tänkt. Målade kåpan med vit linoljefärg efter att jag rengjort den med en kemikalie.. Var nog inte aceton... Minns inte riktigt.
Viktigt med linoljefärgen att efterstryka på färg som börjar rinna, annars kan det bli dels fult men också att färgen släpper så det blir som en hinna i området runt rinningen.
Själva fläkten var vit så den har jag inte målat.
 
K Kurtivan skrev:
Renovera? Är det något fel på den? Är dom inte hittade på tippen så är dom ju oftast brukbara,
Ja, jag har faktiskt inte tittat in i den. Men ta bort rosten i alla fall då. ;)
Jag ska kika in i den i helgen. Jag bor inte i det huset. Nu blir jag jättenyfiken.
Jag vet ju inte varför förra ägaren samlat på sig alla dessa spisar.
 
Jiji Jiji skrev:
Ja, jag har faktiskt inte tittat in i den. Men ta bort rosten i alla fall då. ;)
Jag ska kika in i den i helgen. Jag bor inte i det huset. Nu blir jag jättenyfiken.
Jag vet ju inte varför förra ägaren samlat på sig alla dessa spisar.
Den vi satte in i bostadshuset 1986, en järnspis Husqvarna 729, så det enda jag gjorde med den var att jag blästrade bort ytrosten och putsade den med spissvärta. I fritidshuset satte vi in en emaljerad Huskvarna 1926 och det enda vi gjorde med den var en ordentlig rengöring och lera på ugnstaket.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
1939 1939 skrev:
Hej, jag tänkte dela med mig av de bilder jag tog på min vedspis i köket. När vi köpte huset från 1939 för två år sedan så var köket senast renoverat på 50-talet. Vi rev ut allt och vi ville få plats med en vedspis i det nya köket. Det hade ju funnits en vedspis original, så rökkanal i skorsten skulle finnas.
Jag har aldrig gjort något sådant här, men tycker jag lyckades bra.
Nu kommer bilderna.


[bild]
Så här jävligt såg det ut när elspis och kakel tagits bort. Kan knappt tro att det gick att få snyggt när jag ser tillbaka på bilden.

[bild] [bild]
Vedspisen köptes vi blocket för 500kr några mil från min bostad. Jag köpte en sodabläster och blästrade rost och gammal falufärg som förra ägaren spillt när den stod i vedboden. Sen var det bara att börja smörja in hela härligheten med spissvärta.

[bild]
Plockade bort några stenar så att kanalen kom fram. Hittade en rörkrök som jag sågade av precis efter kröken och det passade perfekt. Betalade bara runt hundralappen för kröken som var sista exemplaret av en utgående vara.

[bild]
Använde dyrt eldfast bruk runt röret och sen murade jag in en och en halv tegelsten för resten av hålet.

[bild] [bild]
Jag murade upp för vedspisen med lättbetongblock armeringsjärn och tunnfogsbruk. Överst la jag specialbeställda svarta stenar med urtaget för vedspisens överhäng.
Plattjärn monterade för att kunna skjuta spisen på plats utan att skrapa den sköra lättbetongen. Tog in en firma som kaklade.


[bild]
Målade med vit väggfärg.


[bild]
Höggravid fru och en jävligt tung vedspis.. Byggde en platta på hjul och ett par badrumspallar.


[bild]
Beställde en kåpa i plåt från plåtslagaren.
På golvet ska det ligga en mässingplåt, men grämer mig lite för kostnaden. Men men, frugan ska få som hon vill. Tids nog.
Jättesnyggt! Bra jobbat :)
 
Nynaeve Nynaeve skrev:
Snyggt! Jag har satt in en ny vedspis (Viking 75) som är helt fantastiskt bra. Men jag har inte hittat någon lämplig fläkt. Du beställde kåpan och vilken fläkt har du satt in. Har du målat den och i så fall vilken färg har du använt.
Om du kollar installationsanvisningen som följde med din Viking 75 så ser du att man absolut inte får montera fläkt ovanför den.
 
Vad tog plåtisen för att göra en måttbeställd kåpa? Brukar bli dyrt...
 
T tanker skrev:
Vad tog plåtisen för att göra en måttbeställd kåpa? Brukar bli dyrt...
Inte så farligt ändå, 2500 tror jag det blev.
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
Mycket vackert! Ett extra plus för fiffiga lösningar under arbetet.
 
Tombrittberg
P Petronille skrev:
Intressant tråd – och fint TS gjort det! Vi har en gammal vedspis i källaren till vårt sommarhus som jag drömmer om att renovera någon gång.
Tycker att det är så många som pratar om att renovera sina vedspisar, men jag menar är spisen hel och tät och har hela brännplåtar och lera ovanpå ugnen så finns väl ingen anledning att jobba och lägga pengar på en eldstad. Snygga till den utvändigt går ju att göra närsomhelst. Och efter en veckas eldning syns inte allt jobb ni har lagt ner invändigt.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Tycker att det är så många som pratar om att renovera sina vedspisar, men jag menar är spisen hel och tät och har hela brännplåtar och lera ovanpå ugnen så finns väl ingen anledning att jobba och lägga pengar på en eldstad. Snygga till den utvändigt går ju att göra närsomhelst. Och efter en veckas eldning syns inte allt jobb ni har lagt ner invändigt.
Verkar fullkomligt logiskt när du skriver det. Kanske en del av den allmänna renoveringsivern? Men om man, som jag då, har en spis som står i ett uthus och inte är inkopplad, hur kan man kolla att den är tät?
 
Jag skulle nog säga att en vedspis aldrig är tät, ringarna ligger ju bara löst och lyfter man på dem så syns elden. Men det är klart, är det inte tätt i spisens fyra hörn eller mellan eld och ugn så kan det väl ryka in om man samtidigt har dåligt drag. Vet inte hur noggrann sotaren är på att trycktesta själva vedspisen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.