Håller på att byta ut en gammal contura öppen spis, till en smidigare braskamin. Hålet efter den gamla skorstenen är ganska mycket större än den standardtäckplåten som kom med bauhaus skorstenspaket.

Hur täcker jag det snyggast? Ringa plåtslagaren?

MJ
 
  • En hand som håller en standardtäckplåt ovanför ett större hål i väggen där en skorsten varit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Chief Wiggum Chief Wiggum skrev:
Håller på att byta ut en gammal contura öppen spis, till en smidigare braskamin. Hålet efter den gamla skorstenen är ganska mycket större än den standardtäckplåten som kom med bauhaus skorstenspaket.

Hur täcker jag det snyggast? Ringa plåtslagaren?

MJ
Finns ju fyrkantiga diton för Contura, får en monterad i detta nu. Borde finnas till andra märken med

Fyrkantig rökkanalsinfästning för Contura kamin monterad i tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja absolut. Har googlat men inte hittat något bra än. Bör ju fungera så länge innerdiametern är samma.
 
Har du kvar den gamla plåten och den ser hyfsad ut så sätt den nya under den.
 
E exerg skrev:
Har du kvar den gamla plåten och den ser hyfsad ut så sätt den nya under den.
Det är tyvärr inget bra alternativ men funderar på att sätta en egen skiva först och sedan täckplåten på.
 
Det är sällan en bra lösning att köpa färdiga paket i allmänhet och vid installation i synnerhet, men OM nu Bauhauspipans installationsanvisningar godkänner ett så litet avstånd till brännbart som man ju måste ha med den lilla manschetten, kan man ju rent krasst snickra en skiva som man monterar i schaktet och som täcker upp "gapet". Men en snyggare lösning, och kanske även mer säker lösning, är ju att montera en större plåt. Om det är en 150-pipa så är det ju rätt vanligt med 50mm isolering, så det borde finnas fler alternativ. Mät pipan och bege dig ut på jakt.(y)
 
jag hade ungefär samma problem, dock var mitt gips och det var massa sprickor i det så jag köpte ny gipsskiva och satte dit.
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.