Hej, ska jag godta att en badrumsfirma monterar OSB och gips på väggen, när det verkar som att normen säger plywood? Till saken hör nämligen att vi har avtalat om montering av en duschvägg, men jag tycker det verkar vekt med OSB och de har inte heller satt in extra reglar där duschväggen ska skruvas. Citat från hemsidan: "Vi följer alla tillämpbara branschregler och håller oss löpande uppdaterade om alla nya regler och rekommendationer som utkommer."
De hävdar att det ska hålla och att de alltid gör så här, kan jag godta detta?

PS. Har ställt andra frågor om badrummet i en annan tråd.
 
S
det är inget fel med OSB men om de skall klara Säkert vattens våtrumsvägg:s branschregler gäller 70 mm regel, 15 mm plyfa och våtrumsgips i zon 1.
 
  • Gilla
Blom90
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vad har de offererat?

Säker vatten-väggen med 15 mm plywood är väl den enda testade väggentypen. Tror ingen har testat osb bakom även om en del använder det.
Be dem komplettera där duschväggen ska sitta.
[länk]
Ur offerten:
- Montering byggskivor på 3 st reglade väggar.
- Montering gips på byggskivor.

Ytterväggen är färdig, därför bara 3 väggar. Som synes ingen närmare spec., men då de uppenbarligen försöker följa normerna, och vi har bestämt var det ska sitta en duschvägg, så verkar det vara sniket. Det verkar vara typiskt svenskt, vare sig det gäller bygge av vägar, sjukhus, eller badrum, att det alltid blir mycket dyrare efter att en offert har antagits.
 
Villa vista Villa vista skrev:
det är inget fel med OSB men om de skall klara Säkert vattens våtrumsvägg:s branschregler gäller 70 mm regel, 15 mm plyfa och våtrumsgips i zon 1.
Hur mycket klarar en OSB? Jag hittar ingen specad vikt, men den vikbara duschväggen (-dörren?) är 80x200 cm och 6 mm tjock och ska hänga på två gångjärn. Det står i monteringsanvisningen att den måste skruvas i massiv konstruktion såsom t ex reglar, och får inte skruvas enbart i väggskiva. Är detta nåt som står i de flesta monteringsanvisningar och som går att tumma på, eller kan det vara konstruktionen med två gångjärn som är orsaken?
 
S
Hänvisa till montageanvisningen.
 
15 mm plyfa o troligen 15 osb håller för inredningen men med 11 mm osb skulle jag kräva reglar o kottlingar. Vet ej vad 11 mm osb klarar
 
Gör företaget reklam för att de följer branshstandard så skall badrummet byggas därefter. Kan inte svara om det håller juridiskt men det är iaf vilseledande så det skriker om det.
 
Villa vista Villa vista skrev:
Gör företaget reklam för att de följer branshstandard så skall badrummet byggas därefter. Kan inte svara om det håller juridiskt men det är iaf vilseledande så det skriker om det.
Ja, efter mina googlingar idag verkar jag vara mer insatt i branschreglerna än vad firman är. Jag har hört med andra firmor, samt kollat i de offerter jag ratade, och alla är samstämmiga; det är plywood som gäller överlag. Man får ha OSB, men då ska det extrareglas/kottlas, vilket det inte är gjort nu. Dessutom har vanlig pappgips använts, även i duschutrymmet.

Om man i förväg, på plats tillsammans med firman, går igenom våra önskemål, t ex "här ska det sitta ett takduschset, här ska det vara en duschvägg, här en vägghängd toa" osv, då måste väl firman kunna planera för sådant. Det är ju helt galet att man i efterhand, av ren slump, ska upptäcka felaktigheter. Det vore väl en annan sak om jag anlitat grannen svart att göra jobbet, men nu är det som sagt ett företag som säger sig vara insatt i det senaste regelverket och branschstandarderna.

En annan sak, jag mätte just cc-måttet mellan duschens vattenrör, som kommer ut genom väggen, till 165 mm. Spelar de extra 5 mm någon roll för anslutningen till en blandare?

Stort tack för alla svar!
 
BirgitS
Villa vista Villa vista skrev:
15 mm plyfa o troligen 15 osb håller för inredningen men med 11 mm osb skulle jag kräva reglar o kottlingar. Vet ej vad 11 mm osb klarar
Nästan lika mycket som plyfa, går utmärkt att sätta upp tunga teveapparater i 11 mm OSB så visst går det att sätta upp en duschvägg som väger 40 kg.
MathiasS MathiasS skrev:
1240N spån
1690N osb
1910N plyfa

avser belastning i skruvens längdriktning.

Det som är bäst med just denna diskussion är att man inte behöver tycka något. Finns siffror från praktiska lastfall som ger oss svaret.
 
BirgitS
J jyrgenklinsmann skrev:
Dessutom har vanlig pappgips använts, även i duschutrymmet.
Åtminstone här i forumet brukar det anses att vanlig gips är tillåten överallt numera.
 
Det står ju att de följer branschregler och känner till rekommendationer....

Sa du att det var en vägg eller dörr? En vägg kräver ju inte alls samma typ av stabila stöd.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Åtminstone här i forumet brukar det anses att vanlig gips är tillåten överallt numera.
Ok, så då kanske jag inte behöver riva och göra om åtminstone, tack för det.
Vi anlitade firman efter rekommendation från bekanta, vilka dock endast lejde bort mattläggningen. Det verkar alltså som att de har fått tag i en duktig mattläggare, men snickerijobbet tänker jag iallafall anmärka på.
 
I praktiken kommer det att hålla. Men om tillverkaren i monteringsanvisningen anger att den skall monteras i massiv konstruktion. Då skall det sitta reglar, varken osb eller plyfa uppfyller det kravet.
 
D Daniel 109 skrev:
Det står ju att de följer branschregler och känner till rekommendationer....

Sa du att det var en vägg eller dörr? En vägg kräver ju inte alls samma typ av stabila stöd.
Det är en svängbar duschdörr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.