V har fått en offert som gäller tilläggsisolering och klädsel på en stuga (boyta 44kvm).
Nu är jobbet gjort, det tog 10 veckor istället för 3 som planerat (hel svenskt AB)
Vi har nu fått fakturan enl offerten med en liten fel räkning på 2000:- + en faktura på extra timmar och material eftersom det kom ett förslag från snickaren att vi borde se till att skaffa de senare planerade fönsterna.
Min fråga till er som är rutinerade. Jag har fått Lockbrädor under fönster och det materialet, på fakturan som extra. Det måste väl ingå i klädsel på hus? Det handlar om standar fönster på 110x130, 2 på övervåningen och 5 på första plan. Tid åtgång enligt faktura 5,5 tim.
 
Om jag förstår det rätt har ni helt bytt klädsel på huset och köpt den via firman. Halvvägs igenom arbetet har ni bestämt er för att sätta in några extra fönster och i samband med tilläggsfakturan för det har firman också tagit betalt för ny lockläkt under fönstren.

Det kan det ju inte finnas något skäl till. Den lockläkt ni redan beställt till huset som helhet räcker förstås ändå. Samtidigt kan det ju inte röra sig om mer än några tiotal meter läkt, så sticker fakturan iväg i pris beror det nog mest på något annat. Är det fönsterfoder och liknande som dragit iväg?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om jag förstår det rätt har ni helt bytt klädsel på huset och köpt den via firman. Halvvägs igenom arbetet har ni bestämt er för att sätta in några extra fönster och i samband med tilläggsfakturan för det har firman också tagit betalt för ny lockläkt under fönstren.

Det kan det ju inte finnas något skäl till. Den lockläkt ni redan beställt till huset som helhet räcker förstås ändå. Samtidigt kan det ju inte röra sig om mer än några tiotal meter läkt, så sticker fakturan iväg i pris beror det nog mest på något annat. Är det fönsterfoder och liknande som dragit iväg?
Jag hade ett helt naket hus. Snickaren skulle beställa hem allt jag skulle måla till midsommar. Vid mötet före beställningen sa snickaren att det blir jobb som får vänta till nästa år om jag inte har möjlighet att ha de nya fönstrena nu. Sonen lånade mig pengar så jag beställde hem 7 fönster. Allt hade jag på plats till 2/9 då jobbet skulle göras på 2 veckor+ en vecka för fönstren. Jag fick 100 bräder den 1/7. Grundmålade och täck målade 2 gånger. Det var slitsamt, hade köpt färgen i Norge där de är 50% billigare.
Den 24 oktober hade snickaren (och hans praktikant och lite hjälp av en lärling och jag jobbade lika mycket som lärlingen) kommit till klädselbräderna. Snickaren konstaterar att han gjort något fel vid beställningen, här saknas 2/3. Jag höll på att få "hjärnblodning" Hur i helskotta skall jag kunna måla 180 brädor utomhus i höst skyla och regn. De tog 10,5 veckor och byggställningen var dyr men de tog 50% av kostnaden. En sak till snickaren frågade varje gång han nu fick beställa (1 stor på 180 sen 3 små som vi tog med små bilar) vi får ta grundmålade? Ja självklart och den kostnaden tycker jag han får ta minus färg avdrag!? Han kommer till mig i morgon morgon och då kommer han säker att hävda att jag skall betala det. Men till min första fråga. Jag hade ett fast pris på isolering och klädsel av hela huset. och ett extra jobb med uttag, insättning av nya fönster och det är här han tar upp obs endast locken under fönstren (inte underbrädan!) Detta var det sista som gjordes så han tänkte nog fel att det var kopplat till fönstren. Sen beställde han plåt till fönstren och hade förträngt att fönstren hade ett "tak" Han fick lägga en hel del tid på att klippa bort böjda kanten på plåten och nu ser jag att den inte täcker hela trädelen av fönstretstak. Så mycket slarv och det är jätte tufft för mig att argumentera, vid direkt konfrontation, lugnare att skriva. Kunniga folk om kring mig säger att jag inte skall betala förrän han rättat till sina fel. Tack för du orkar läsa =o) Försökte sända foto men .. Huset är bara ett skal inne finns inte väggar och bara 1 av 3 golv
 

Bästa svaret

Det som ingår i fastprisofferten får han inte ta extra betalt för. Har han efter felbeställning köpt dyrare (målad) panel efter att han stämt av det med dig är det ett gränsfall. Det skulle man kunna tolka som att du accepterat det högre priset. Men i så fall skulle jag nog bara acceptera mellanskillnaden, alltså så mycket dyrare panelen blev än motsvarande panel som borde ingått i offerten.

Felmonterade fönsterbleck ska du klaga på. Betala inte fullt pris för något som är felaktigt utfört.
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.