Vi har ett rum i källaren som ska bli gym och allrum, främst för ungarna. Det är bara ca 2 meter i takhöjd och det är gjutet betongbjälklag så infällda spottar går bort. Jag funderar på om LED stripes skulle funka, RGB-dito skulle ungarna säkert gilla.
Hur dimensionerar man i så fall? Vi pratar ca 15 kvm, hyfsat fyrkantigt, funderar på att sätta två stripes parallellt i taket på lagom avstånd.
Men vad ska jag välja? Tips både på fabrikat och ljusstyrka tas tacksamt emot!
 
Åsa Lund
Köp två
Tejpa upp
Testa
Köp fler om det behövs
Montera på riktigt sedan
 
  • Gilla
H.B
  • Laddar…
Jag satte i vårt badrum. Köpte lagom så jag skulle få 10m runt hela taklisten tänkte jag. Jag började med att bara sätta längs första väggen, ca 3m, men det blev så ljust att man nästan blev bländad! Just nu sitter fortfarande bara den uppe, och jag bytte trafon från 12 till en på 9V och då blev det uthärdlig ljusstyrka.
Så i ditt fall tror jag definitivt att två räcker, köp med dimmer så du kan justera om du vill ha mys eller operationsbelysning!
 
Det beror nog mycket på vilken typ av ledlist man använder. Det finns högintensiva och klenare dioder, även antalet dioder per meter kan skilja. En god idé kan vara att använda sig av en dimbar variant, men observera att RGB-slingor ofta har ett ganska otrevligt kallvitt ljus om man behöver "vitt" ljus, då är det nästan trevligare att ställa in den på "gul". De har ofta många roliga inställningar och är effektfulla i rätt sammanhang, men jag personligen skulle inte använda just en RGB-variant som primär ljuskälla. En ledlist kommer främst till sin rätt om man kan dölja själva ljuskällan och använda sig av det indirekta ljuset, typ som föreslagits bakom en taklist eller liknande.

Jag har även använt mig av sk "ljusslang" av LED. De ger mest en "bagrundsbelysning" och duger inte om man tex behöver dammsuga och en läslampa är nog också bra att ha om man ska ägna sig åt det. Men det är effektfullt i en källare. I mitt fall hade jag gardinskenor i taket som jag najade fast slangen i, annars kan man använda sig av skruvkabelklammer eftersomd et i princip är en grov kabel man monterar.

Jag har nämnda slangar i olika varianter som blivit över om du är intresserad. PM mig för mer info.:ok:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.