Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Gipset hålls uppe av friktionen mellan gips och pir. Trycket skapas ju av skruvarna. Gjorde just detta för ca 5 år sedan i ett gammalt hus och det har funkat bra. Vi körde då med 50mm skiva och 13mm gips
OK, det låter ju vettigt. då kör jag nog på 13 mm gips istället.

Ska passa på att höra igen angående skivor. De prisvärda kinspan-skivorna som jag hittat saknar överlappning vilket kunde vara praktiskt att ha. Sedan är de 60 cm breda. Bredare kunde vara bra för att få färre springor att täta. Hittade denna igår https://www.byggbay.se/polyisocyanu...MIivaC2qfQ2QIVxxUYCh29zAu6EAYYASABEgILnfD_BwE
bredare, kan välja med överlappningskanter och är även billigare, men Lambdavärdet uppges vara 26, vilket är en bra bit högre än kingspans 22-23. Om någon känner till en som har överlappning, gärna lite bredare men till Kingspan Kooltherms u-värde och pris så vore det intressant!

I annat fall kör jag nog på Kingspan Kooltherm. Byggmax fogskum kostar ju inte mycket, det ska väl inte ta mycket tid att spruta och skära lite.
 
Tror inte överlappet är så himla viktigt. Finns det att köpa med överlapp så går det ju men annars hade jag låtit det vara. Går ju iofs att köra två lager tunnare skivor men det kanske ställer till prisbilden?
 
Kan lägga till att det lutar åt Bauhaus 50 mm skivor. Byggbay tar för mycket i frakt (8700 för ca 12000krs isolering) för att det ska löna sig och den andra polska byggshoppen, realbud hittar jag inga recensioner av och törs inte använda. Verkar finnas rätt gott om Europeiska sajter som säljer, men få som levererar hit och svårt för mig att veta vilka som är seriösa. Med andra ord får det väl räcka med 50mm, om ingen har ett bättre förslag. Bauhaus har rätt OK pris på den.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Tror det blir bra. Kör på det! Oavsett kommer du märka stor skillnad!
 
Du nämde att du får diffusionstät isolering iom PIR. Det stämmer inte, det finns båda versionerna, så jag hade valt en som är difftät i detta fall, så att jag på köpet får den funktionen innerst.
Sedan ser jag inte varför de gamla mjuka Tretex-skivorna kunde få sitta kvar och utgöra fästet för PIRen? Bara massa onödigt jobb att riva ner dem. De isolerar dessutom mer än plyfa eller gips (om än marginellt..).
Använder du sättlim så spelar det liten roll ifall tretexen inte sitter 100% plant.
Sedan hade jag limmat upp även den nya gipsen på insidan, varför krångla med skruvar?
Överlappning är ju också överkurs, det är ju i fall med risk för drag etc igenom, men det kan ju effektivt blockeras med överlappande skarvar på gipsen (+ ev lite sättlim i PIR-skarvarna).
Ta 60 eller 70mm PIR om du ändå håller på..
 
K karlmb skrev:
Du nämde att du får diffusionstät isolering iom PIR. Det stämmer inte, det finns båda versionerna, så jag hade valt en som är difftät i detta fall, så att jag på köpet får den funktionen innerst.
Sedan ser jag inte varför de gamla mjuka Tretex-skivorna kunde få sitta kvar och utgöra fästet för PIRen? Bara massa onödigt jobb att riva ner dem. De isolerar dessutom mer än plyfa eller gips (om än marginellt..).
Använder du sättlim så spelar det liten roll ifall tretexen inte sitter 100% plant.
Sedan hade jag limmat upp även den nya gipsen på insidan, varför krångla med skruvar?
Överlappning är ju också överkurs, det är ju i fall med risk för drag etc igenom, men det kan ju effektivt blockeras med överlappande skarvar på gipsen (+ ev lite sättlim i PIR-skarvarna).
Ta 60 eller 70mm PIR om du ändå håller på..
Oj så pass! Det var mer än jag visste! Tack för infon! Frågan är väl bara hur sjutton jag reda på vilka skivor som är diff-täta och vilka som inte är det. Kingspan uppger att deras Therma-skivor är "luft-, fukt- och gastät" Det måste väl betyda att den utgör en diff-spärr? För kooltherm uppger de att den är "diffusionströg och påverkas därför inte av fukt eller vattenånga." Ska det tolkas som "nästan diff-tät"? Mer av en ångbroms?
För den polska skivan, Gor Stals "TermPIR-AL" uppges "Water vapour permeability ; Water vapour transmission, μ ; μ = (205 ÷ 275), MU 205-275". Dessvärre förstår jag inte mig på dessa siffror. Vet du eller någon annan här mer om det?

Får se hur jag gör med Tretex-skivorna (nytt ord i mitt vokabulär). Tycker inte det borde vara allt för svårt att gå lös med cirkelsåg och kofot. Samtidigt stjäl de ju endast en halv kvadratmeter av huset. Men att ta bort 15 mm tretex och byta mot samma tjocklek pir, är ju samtidigt en rätt trevlig energibesparing.

Skulle köra och hämta mina Kinspan Therma i måndags, men blev på vägen uppringd av Bauhaus support som sa att skivorna jag bokat inte fanns på den butik vilken på internet uppgivit att det fanns 28st kvar. Fick vända och köra tillbaka efter ca 7 mil, sådär halvkul. Nu väntar jag på att en närmre butik ska beställa in dem, vilket hon i supporten lovade be dem att göra. Får se hur det blir med den saken. Inväntar samtidigt ett nytt erbjudande för frakt från Byggbay för de skivor som är 60cm breda istället för de som är 120cm. De skrev att de eventuellt skulle vara billigare i frakt.

Tack igen, det var bra att du meddelade ang. diffusionen! Hade verkligen fått för mig att PIR alltid var ett diff-stängt material.
 
K Kojfabriken skrev:
Oj så pass! Det var mer än jag visste! Tack för infon! Frågan är väl bara hur sjutton jag reda på vilka skivor som är diff-täta och vilka som inte är det. Kingspan uppger att deras Therma-skivor är "luft-, fukt- och gastät" Det måste väl betyda att den utgör en diff-spärr? För kooltherm uppger de att den är "diffusionströg och påverkas därför inte av fukt eller vattenånga." Ska det tolkas som "nästan diff-tät"? Mer av en ångbroms?
För den polska skivan, Gor Stals "TermPIR-AL" uppges "Water vapour permeability ; Water vapour transmission, μ ; μ = (205 ÷ 275), MU 205-275". Dessvärre förstår jag inte mig på dessa siffror. Vet du eller någon annan här mer om det?

Får se hur jag gör med Tretex-skivorna (nytt ord i mitt vokabulär). Tycker inte det borde vara allt för svårt att gå lös med cirkelsåg och kofot. Samtidigt stjäl de ju endast en halv kvadratmeter av huset. Men att ta bort 15 mm tretex och byta mot samma tjocklek pir, är ju samtidigt en rätt trevlig energibesparing.

Skulle köra och hämta mina Kinspan Therma i måndags, men blev på vägen uppringd av Bauhaus support som sa att skivorna jag bokat inte fanns på den butik vilken på internet uppgivit att det fanns 28st kvar. Fick vända och köra tillbaka efter ca 7 mil, sådär halvkul. Nu väntar jag på att en närmre butik ska beställa in dem, vilket hon i supporten lovade be dem att göra. Får se hur det blir med den saken. Inväntar samtidigt ett nytt erbjudande för frakt från Byggbay för de skivor som är 60cm breda istället för de som är 120cm. De skrev att de eventuellt skulle vara billigare i frakt.

Tack igen, det var bra att du meddelade ang. diffusionen! Hade verkligen fått för mig att PIR alltid var ett diff-stängt material.
Jag vet inte vilka som är difftäta (finns två typer av skum vas jag förstått) men vet att iaf de med en aluminiumfolie på insidan är det. Fråga säljaren och välj en som är diffust så slipper du iaf det momentet.
15 mm är inte så mkt, är det verkligen värt allt extrabesvär? Du kan tappa i täthet också om tretexen är duktigt monterad och du tar bort den. Kör du renoverings gips på insidan så spar du halva tjockleken där och dessutom pengar.
 
K karlmb skrev:
Jag vet inte vilka som är difftäta (finns två typer av skum vas jag förstått) men vet att iaf de med en aluminiumfolie på insidan är det. Fråga säljaren och välj en som är diffust så slipper du iaf det momentet.
15 mm är inte så mkt, är det verkligen värt allt extrabesvär? Du kan tappa i täthet också om tretexen är duktigt monterad och du tar bort den. Kör du renoverings gips på insidan så spar du halva tjockleken där och dessutom pengar.
Renoveringsgips var min ursprungliga tanke, men fick kritik här i tråden ang. att det skulle bli väl klent. Dock ingen brotska att välja gips. Jag kan ju alltid prova ta bort tretexen från en vägg och se om det är värt besväret. Kan ju också experimentera med hur det går att fästa skivorna i den.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Letat runt nyss och någon här på forumet påstod att tretexen har ett lambda nedåt 0,036. Kan det stämma? Om så lämnar jag definitivt kvar det.
 
Nej det stämmer inte. Tretex är nog närmare 0,1 jag tror det är träullisolering (cellulosa) du tänker på
 
Nej då, jag tänker på tretex. 0,5 uppges i detta examensarbete; http://www.bkl.lth.se/fileadmin/byggnadskonstruktion/publications/THID/THID5254.pdf

I den tråd någon påstod 0,36, så refererade hen till denna länk. Verkar vara en äldre skrift, så kanske 0,5 ändå är en mer rimlig beräkning idag, med ålder och avrundning uppåt. http://runeberg.org/tektid/1933k/0081.html

Jag trodde också på något i stil med ett värde på 1, men det verkar vara betydligt lägre.

Här är tråden där det tidigare diskuterats; https://www.byggahus.se/forum/threads/isolerfoermaga-pa-tretex.106381/
 
Kanske stämmer med 0,5 då. Låt det sitta kvar i så fall
 
När de började sälja Tretex så lyfte de särskilt fram de fina isolerande egenskaperna...;-)
 
Hur gick det med tilläggsisoleringen med pir skivorna? Hur är dessa skivor i brandsynpunkt?
 
Det gick väl ganska bra. Vid enstaka ställen, framförallt runt fönster, har jag fått mindre sprickor i gipsväggen (knappt synligt). Förmodligen på grund av för mycket snuttar av gipsskivor. Rekommenderar därför att bara använda hela gipsskivor, med utskärning för fönstren eftersom det man har bakom inte är så starkt.

Skulle inte ha valt något annat om jag gjorde det igen. Skivorna för 3/4 av huset (bara 64m2) gick på ca 10000kr, vilket känns som ett klipp för den gigantiska ökningen i isolering gentemot förlorad rumsarea.

Väggarna blir ganska starka eftersom pir-skivorna är halvhårda, till skillnad mot att endast ha mineralull bakom. Vill man hänga något tungt på väggarna är det bara att ta lite längre skruvar som fäster i träet bakom pir-skivorna. Har 2 gitarrer hängandes här till vänster i väggen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.