Hej!
Finns det som metod för att bedöma återstående livslängd? Jag vet att man ibland mäter på tyckkärl för att bedömma invändig korossion. //Mvh
 
Det vanliga där är ultraljud dvs principen ekolod för mätningen. Men det är knappast något du behöver tänka på om du inte haft långvariga fel tex spädning med färskvatten etc. Är systemen fyllda och inga jobb görs mer än kanske någon gång per år i medeltal håller både rörsystem och radiatorer i praktiken obegränsat vad gäller skador från insidan.

Mer att se upp med är om man tömmer systemen och kanske ställer undan något element, är det öppet så luft drar igenom och det även kan kondensera lite invändigt kan de förstöras relativt snabbt "torra".
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det vanliga där är ultraljud dvs principen ekolod för mätningen. Men det är knappast något du behöver tänka på om du inte haft långvariga fel tex spädning med färskvatten etc. Är systemen fyllda och inga jobb görs mer än kanske någon gång per år i medeltal håller både rörsystem och radiatorer i praktiken obegränsat vad gäller skador från insidan.

Mer att se upp med är om man tömmer systemen och kanske ställer undan något element, är det öppet så luft drar igenom och det även kan kondensera lite invändigt kan de förstöras relativt snabbt "torra".
Tack för svar. Då var det ultraljud som var metoden jag funderade över. Vad gäller äldre radiatorer är väl godstjockleken ordenligt tilltagen men hur är det om tänker 60 70-tal?
 
Jag skulle tro att ultraljudsmätning av en radiator skulle kunna bli svår. Det är många vinklar, tjock eller flagnad färg och ev korrosion. Svårt att kunna tillgodogöra sig mätresultatet.
 
Provborra och svetsa igen?
 
D Dauen skrev:
Jag skulle tro att ultraljudsmätning av en radiator skulle kunna bli svår. Det är många vinklar, tjock eller flagnad färg och ev korrosion. Svårt att kunna tillgodogöra sig mätresultatet.
Håller med. Det är nog inte helt lätt att mäta och tolka resultatetn.
 
Mina återbrukade radiatorer har jag provtryckt, ger åtminstone en indikation om skicket.
Det är mer än tio år sedan, har för mig att jag testade med 3 bars tryck. Samtliga som höll tätt fungerar fortfarande.
Om du prövar, tänk på att fylla radiatorn med vatten innan du trycksätter. Blir en rejäl smäll om godset brister med tryckluft i radiatorn.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.