Hej, jag fick huset dränerat av ett företag som har hållt på länge med dränering av villor och dylikt i somras. Det gjordes med isodränskivor mot yttervägg till källaren. Huset är byggt 1938 med platsgjuten betongkällare och med vad jag tror är kalkputs på insidan av väggarna, Huset ligger på sandmark och lite lätt sluttning.

Jag har märkt nu efter ett par månader att det har uppkommit något vitt luddaktigt på några ytterväggar som jag med lite googlande tror är saltutfällningar. Jag har ställt ut ett par burkar torrboll och den vart fylld efter någon månad och såg också att det va kondens på ett källarfönster. Vad dessa saker bero på?
 
Det beror troligen på att fukt går igenom väggen. Torrbollar som du ställt ut gör tyver ingen nytta utan slösar dina pengar. En fuktmätare är bra om du ställer in så ser du hur mycket fukt det är och utgår därefter.
 
Och som redan nämnts i massor av andra trådar så hjälper sällan normal dränering mot all fukt i äldre hus eftersom de inte är byggda med kapillärbrytande skikt under väggar och platta.
 
Så vad bör jag göra för att lösa problemet? Köra med avfuktare? Måste jag skaffa flera då det gäller flera rum?
 
En avfuktare minskar luftfuktigheten.
Har du stängd dörr mellan rummen behöver du flera har du öppen dörr eller ingen dörr alls kan det räcka med en avfuktare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.