Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det intressanta är väl SCOP?
Ja det anger ju mer ett medelvärde på indelade zoner. Viktigare att titta på tester som visar medeltemperatur och COP vid kalla temperaturer. -7 och -15 osv beroende på var man bor.
https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/kunskapsbank/cop-scop
 
Redigerat:
S slurppe99 skrev:
Det är inte realistiskt att en luftvärmepump har konstant ett COP tal på 3.3 då temperaturen varierar i landet. TS har inte heller angett var i landet han bor.
Nej, självklart varierar cop värdet med utetemperaturen.

Då min egen värmepump har ett cop på 4,2 vid 7 grader, samt ett cop på 3,0 vid minus 7grader, borde ett snitt på 3,3 inte vara orealistiskt då Sveriges medeltemperatur ligger på straxt under 5 grader.

Cop värdet är ju en benämning på verkningsgrad,
Scop värdet är ju ett redan uträknat snittvärde. Men inte heller helt klint att gå efter då man inte räknar med temperaturer unde -7 grader.
 
Greven29 Greven29 skrev:
Nej, självklart varierar cop värdet med utetemperaturen.

Då min egen värmepump har ett cop på 4,2 vid 7 grader, samt ett cop på 3,0 vid minus 7grader, borde ett snitt på 3,3 inte vara orealistiskt då Sveriges medeltemperatur ligger på straxt under 5 grader.

Cop värdet är ju en benämning på verkningsgrad,
Scop värdet är ju ett redan uträknat snittvärde. Men inte heller helt klint att gå efter då man inte räknar med temperaturer unde -7 grader.
Men de som gör reklam för dem påstår att de endast kan spara in 55-60%. Som jag tror egentligen är för mycket.
 
Det verkar vara många duktiga kunnare som finns med i denna gruppen, så jag skall fråga lite mer
Om man installerar en LLVP på våningsplan
kan den värma upp även gillestugan som ligger i källarplan?
Förbindelse genom en trappa.
Eller är det bättre att placera LLVP i gillestugan?
Eller är det bättre att ha den på våningsplan och värma upp källaren med att sätta in en värnekasett i den öppna spisen?
 
Sista alternativet!
 
Då får det ju eldas hela tiden. Jag säger sätt en LLVP på varje plan. Driften blir inte dyrare. Jag har tre i mitt ena hus.
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
F flaflo skrev:
Det verkar vara många duktiga kunnare som finns med i denna gruppen, så jag skall fråga lite mer
Om man installerar en LLVP på våningsplan
kan den värma upp även gillestugan som ligger i källarplan?
Förbindelse genom en trappa.
Eller är det bättre att placera LLVP i gillestugan?
Eller är det bättre att ha den på våningsplan och värma upp källaren med att sätta in en värnekasett i den öppna spisen?
Självklart kan man ha flera som du har, ger en jämnare värme i hela huset.
Men man måste vara noga med inställningarna så de inte arbetar emot varandra.
Tex. En går för fullt med värme, medans en annan tycker det är för varmt och kör på med kyla. För det kan bli onödigt dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.