Hej,

Har stött på patrull hemma med listning av tak efter renovering.Det är nämligen som så att jag har takkupa som ger konstiga vinklar.

Listen jag använder mig av är hålkälslist 135GR 15x56

Dels så är det 135 grader från slät vägg till tak. Sedan så är det ju 90 grader i hörnet. Men bur ska dessa vinklar kunna mötas? (Innerhörnet till vänster i bild)

Rum med takkupa och träpanelväggar där ett hörn med komplexa vinklar visas, utan lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu blir jag osäker men det borde väl bara vara att dubbel-gera med ger-sågen.
Vinkla alltså ner sågen 45 grader för att täcka in det 90-gradiga hörnet och vrid samtidigt sågen 67,5 grader för att fixa vinkeländringen på 135 grader. Då bör du ju få till rätt vinkel i ett enda snitt. Det kommer nog att krävas en hel del provbitar innan man tänker helt rätt och kapar listen åt rätt håll. Börja först med en helt kvadratisk träbit för att se om vinkeln överhuvudtaget stämmer innan du ger dig på hålkärlslisten som ju måste vändas åt rätt håll i sågen för att det ska stämma.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Nu blir jag osäker men det borde väl bara vara att dubbel-gera med ger-sågen.
Vinkla alltså ner sågen 45 grader för att täcka in det 90-gradiga hörnet och vrid samtidigt sågen 67,5 grader för att fixa vinkeländringen på 135 grader. Då bör du ju få till rätt vinkel i ett enda snitt. Det kommer nog att krävas en hel del provbitar innan man tänker helt rätt och kapar listen åt rätt håll. Börja först med en helt kvadratisk träbit för att se om vinkeln överhuvudtaget stämmer innan du ger dig på hålkärlslisten som ju måste vändas åt rätt håll i sågen för att det ska stämma.
[

Tack för svar!
Jag kan enbart tilta sågklingan åt vänster och inte till höger.. Tänker du att man sågar biten till höger som vanlig 45 och sedan den vänstra som 45 grader och samtidigt 67,5 sidledes?
 
T
En hålkälslist är gjord för att passa i en 90-gradig (eller nästan 90-gradig) hörna så den är svår att passa in mellan taket och väggen där du har en 135-gradig vinkel.
Jag tror att du får svårt att få till det där utan att få stora glipor mellan list/vägg och list/tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.