Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Kyltekniker! En duktig har alltid jobb. De jobb du listar är tyvärr många med hög förslitningsrisk.
Tack för tips! Kikat en del på kyltekniker och tycker det verkar intressant men samtidigt är det svårt att bilda sig en ordentlig bild av hur det då jag saknar erfarenhet och inblick.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Eftersom du är lång och tung så försök undvika jobb nära marken.
Tyvärr verkar det vara en rimlig rekommendation av allt att döma.
 
K karkka skrev:
Den enda matte du behöver kunna som vanlig elektriker är typ att kunna läsa av tumstocker och räkna till typ 100.

Allt annat är ju redan gjort av ngn konsult.
Haha, såpass? Det klarar jag ju trots allt! Kanske tåls att kika lite mer noggrannt på då i sådana fall. Har kanske skrämt upp mig själv i onödan vad gäller matten.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du skrev i trådrubriken

Och då slog det mig: Varför inte hovslagare?
Då är det en fördel att vara stor och stark, man får arbeta självständigt, vara mycket ute i friska luften, och har goda chanser att starta eget i en, som det verkar, växande branch.

[länk]
Det behövs ju en viss utbildning förstås: [länk]
Men lönen då? [länk]
Tack för tips!
Uppfyller helt klart flera av mina önskemål. Dock har jag noll erfarenhet av hästar så jag vet inte riktigt.
 
Utsättaren Utsättaren skrev:
Jag föreslår mätningstekniker.

En kombination av jobb ute och inne.
Varierande arbetsuppgifter. Förutom konventionell mätning med instrument kan man t.ex. laserscanna eller flyga drönare.

Finns utbildning bl.a. här: [länk]
Tackar för tips och länk!
Verkar intressant. Dock blir jag lite tveksam till den eventuella "praktiska matematiken" och graden av självständighet. Men ska absolut kika lite mer.
 
L lassebrun skrev:
Grävmaskinist! Skulle gilla att man får synligt resultat direkt! Verkar som det finns hur mycket jobb som helst. Enkelt att bli sin egen.
Hmm, inget jag tänkt på tidigare. Ska kika på detta. Tack!
 
j.erkers
F Framtyr skrev:
Storleken på lönen är sekundär i förhållande till trivsel.
Det där var tammefan det förnuftigaste jag läst sedan jag konfirmerades (och det var inte igår, jag befinner mig på döhalvan av livet numer...)
 
  • Gilla
Wirre740 och 3 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Först och främst — kudos till dig som vågar ta steget! Det är inte helt vanligt att folk går i den riktningen, men det är stort att våga lyssna på sitt inre och vad man verkligen vill. Så, för vad det kan vara värt, du har åtminstone mitt helhjärtade stöd!

Alla de yrken du räknar upp är ju bristyrken. Jag tror att du kan välja ganska fritt faktiskt.

Men hur det än blir vill jag ge dig samma råd som jag brukar ge till mina barn. Det du innerst inne längtar efter, brinner för, inte kan sluta tänka på, det som får pulsen att öka — DET är vad du ska jobba med. Gör inte om misstaget att satsa på ett jobb/karriär bara för att det så skall vara eller för att det kanske har bra lön eller utsikter. DU måste känna att detta är DU. Att det är det som du längtar efter, som gör dig glad, som får dig att känna dig att du är på rätt plats för just dig. Som får dig att känna dig hemma.

Gör inte misstaget att fly från ett jobb till något som verkar hyfsat. Du behöver känna att du går till ett jobb som du verkligen vill ha. För att kunna göra det, måste du först och främst verkligen våga vara ärlig mot dig själv, våga bejaka din innersta längtan. Är det egentligen grodman du vill bli? Smed? Kranförare? Cirkusartist? Så länge det är lagligt och moraliskt — kör!
Kloka ord. Flytt från jobb i desperation har jag ju gjort för att sedan hamna på ställen som inte heller känns rätt.
Det svåra i mitt tycke är att det är så otroligt svårt att veta vad man verkligen vill syssla med och vad som skulle passa, då jag ju inte har haft tillfälle att prova på allt. De yrken jag har kikat på har jag läst på om. Hur det skulle arta sig i praktiken går det bara att spekulera om.
Vissa drömmar har man ju. I mitt fall har bokförfattande funnits i bakhuvudet sedan barnsben då jag alltid gillat att skriva. Som en (förhållandevis) rationell person gallras dock detta bort med tanke på de dåliga oddsen att lyckas. Istället sonderar jag terrängen efter andra yrken som jag skulle kunna trivas med.
 
  • Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
F Framtyr skrev:
Det svåra i mitt tycke är att det är så otroligt svårt att veta vad man verkligen vill syssla med ...
Vad pysslar du med på fritiden egentligen? Det är nog en bra början att starta ifrån det man är intresserad av, och gärna lär sig mer om.
F Framtyr skrev:
I mitt fall har bokförfattande funnits i bakhuvudet sedan barnsben... Istället sonderar jag terrängen efter andra yrken som jag skulle kunna trivas med.
Ja, skrivkonsten, förmågan att formulera sig lättfattligt och intresseväckade är kanske något att ha i bakhuvudet till det du måste skriva om har utkristalliserats. Och det kan nog ta ett tag.
Så dina tankar att börja på den praktiska, hanverksmässiga nivån tror jag absolut är rätt väg att gå.

Så igen, vad gillar du att pyssla med på kvällar och helger?
Vad gör du på semestern?
Vad läser du för tidskrifter?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
F Framtyr skrev:
Vissa drömmar har man ju. I mitt fall har bokförfattande funnits i bakhuvudet sedan barnsben då jag alltid gillat att skriva. Som en (förhållandevis) rationell person gallras dock detta bort med tanke på de dåliga oddsen att lyckas. Istället sonderar jag terrängen efter andra yrken som jag skulle kunna trivas med.
Skriv. Nu.
Visst, du kanske inte kan leva på det med en gång, kanske inte sen heller. Men hur det än är så måste du börja, och det är lika bra att sätta igång. Skriv! Följ din inre kompass!
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du skrev i trådrubriken

Och då slog det mig: Varför inte hovslagare?
Då är det en fördel att vara stor och stark, man får arbeta självständigt, vara mycket ute i friska luften, och har goda chanser att starta eget i en, som det verkar, växande branch.

[länk]
Det behövs ju en viss utbildning förstås: [länk]
Men lönen då? [länk]
Hovslagare, ABC för det jobbet är känsla för hästar. Det är inte alltid de vill göra vad man vill, det kan vara bråkiga stökiga hästar som DU ska få att stå still och bråka med.

Visst styrka är en sak, men det handlar mycket "det" ... att hästen blir trygg.
 
Utifrån din längd och efter din lista skulle jag säga målare, där är det en fördel om man inte måste klättra upp och ned på stegar lika ofta. Elektriker behöver med jämna mellanrum kräla runt på trånga vindar, där kanske du har en nackdel.

Men utanför listan tror jag maskinförare (tex grävmaskinist) är ett underskattat yrke.
 
T Turbo_Tail skrev:
Jag skulle undvika alla yrken som du listar upp. Med dessa yrken så binder du upp dig på ort och ställe. Du kan aldrig packa datorn och jobba på distans från jaktkojan i Norrland, strandhuset i Australien eller Airbnb i Florida.
Fördelen är också att man inte behöver ha världen som arbetsplats om man inte är lagd åt det hållet.
 
Alla vet väl att hantverkare bara behöver jobba 3-4 månader om året - Sen har dom dragit in en årslön på alla påslag på materialet. Resten av tiden kan dom sitta i Florida, Thailand eller i den Norrländska jaktstugan...
:rofl:
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla vet väl att hantverkare bara behöver jobba 3-4 månader om året - Sen har dom dragit in en årslön på alla påslag på materialet. Resten av tiden kan dom sitta i Florida, Thailand eller i den Norrländska jaktstugan...
:rofl:
Jo, men det tar några år innan man kommer dit. Jag körde eget ett år, 8-10 timmar jobb + 2 timmar papper varje kväll, och jag fick ihop en halv årslön som motsvarande anställd.
Jag saknade förmågan att ta betalt för nått jag inte gjort och lägga på mer än mitt netto (10-20 %) på materialet, så jag kröp tillbaka till den trygga anställningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.