Hej!

Jag har en väldigt lång thujahäck (Brabant) som löper i två riktningar, längs med tomtgränsen. Den planterades 2010 och tog sig bra direkt. Jag/vi levde i tron att man börjar klippa först när häcken uppnår önskad längd, så 2017 och 2019 har vi klippt den på höjden, vilket blivit bra (den är någonstans mellan 3-4 meter hög), men dessvärre har inget blivit klippt på sidorna. Den har varit tät och fin tills nu i år. Jag upplever att den blivit gles efter sommaren och det nu går att se igenom på flera ställen. Den har även många små bruna kottar. När jag tittar nära på grenarna har nästan alla grenar grönt hela vägen, eller så gott som hela vägen, in till stammen men det känns som att det gröna sitter glest på grenarna. Det har även blivit en hel del brunt småskräp som fallit till marken under/efter sommaren, men när man tittar på plantorna så ser de i princip gröna ut, bortsett från kottarna. Jag tror att det kan vara bristen på beskärning som spökar för mig och är i så fall häcken bortom räddning om jag vill få den tät igen? Kan det vara något annat än den bristfälliga beskärningen som gör att den glesnat? Har lite lätt panik då vi har en 70-väg till granne och thujan varit skydd från insyn och även hållit barnen borta från vägen.
 
Lång och välskött häck framför en gräsmatta med träd och himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lång häck av gröna buskar eller träd som avgränsar en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy inifrån en lummig barrträdskrona med flera synliga grenar och gröna barr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tät grönska av barrträd med varierande nyanser av grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Täta gröna häckbuskar på en gräsmatta som fungerar som avskärmning eller tomtgräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser inget problem med häcken.
 
E etompau skrev:
Ser inget problem med häcken.
På andra bilden ser man att den är väldigt gles (i mitt tycke i alla fall) vilket tycks ha hänt under sommaren. I våras kunde man inte se rakt igenom den på det sätt som man gör nu.
 
Det är nog svårt att få den smalare än vad den är nu, men trimma den försiktigt på sidorna nästa år så tätar den nog till sig. Ta bara så mycket att det är grönt innanför, börja med 5 cm eller nåt och gå eventuellt på den igen vid behov. Sen får du nog trimma den varje år, både på höjd och i sida.
 
Testa och trimma den på sidorna två gånger per år!

Vill man ha en tät brabant häck bör den trimmas från början på sidorna.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.