Efter fönster- och dörrbyte har vi nu en plåtvägg runt dörr och fönster vid ingången. Vi vill gärna behålla vår trådlösa dörrklocka men kan inte få den att fungera eftersom den nu då sitter på en plåtvägg och signalen går inte igenom så klart. Vi satt därför mottagaren inomhus över fönstret vid ingången men det funkar heller inte så bra, ringer kanske vart tionde tryck. Vill inte sätta den på vår nya dörr (vid test verkade inte heller det funka så bra). Har någon ett förslag till lösning? Skulle det funka att skära bort lite plåt bakom dörrklockan? Eller kan man förstärka signalen på något sätt så den styrs runt och in genom fönstret?
 
Vad är det för fabrikat på grejorna.
En lösning är att använda Nexa WBT-912 kopplad till en vanlig knapp. Sändaren placerad inomhus där signalen når fram till den trådlösa klockan.
 
Fabrikatet är Jacob Jensen
 
Finns nog inga genvägar, plåten påverkar sändaren. Att ge sig på att kapa plåt runt en nyinsatta dörr låter i mina öron kapitalt fel.
 
Det kan jag förstå, jag tänkte i så fall endast ta bort ett par cm just bakom dörrklockan.
 
Prova annan modell av trådlös ringklocka?
 
Ett sådant här problem kan bara lösas med "trial&error" dvs testa och se vad resultatet blir. Låter som du har minimerat avstånd mellan knapp och klocka, men det fungerar likväl dåligt. Låter som du bör söka efter någon annan typ av dörrklocka.
 
Jag satt en distansbit av trä mellan plåtväggen och dörrklockan - funkar!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.