Var upp på vinden och inspekterade idag. Vid ena gaveln, uppe vid taknocksventilationen såg jag dessa bevingade kryp sitta i klungor. Vad är det för kryp vi har fått påhälsning av?

på en regel unders ”klungan” hade det ramlat ner en del spån.

tacksam för inspel och info om jag behöver vidtaga åtgärd!
 
  • Insektsklungor nära taknocksventilation på vind med spån på regel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insekter i klunga på träregel i en vind med synliga spån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insekter och spån på träregel i en vindsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som vindsflugor. Gör ingen skada på huset.
 
Vindsflugor japp.
De övervintrar i en klunga och de yttersta dör ofta. Sedan flyger de ut till våren parar sig och lever som larver i jorden, blir flugor och övervintrar på din (och min) vind...
Jag blir alltid melankolisk när jag ser dem.

I vårt fritidshus har vi nu tillfälligt inget innertak mot vinden och flugorna har kommit ner i rummet nedanför, till kattens stora glädje. Han nedlägger flugor som den värsta kolonialjägaren. ;)
 
Tack för alla svar, då konstaterar jag att de får fortsätta hålla mig sällskap när jag stökar o bökar på vinden!
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Ibland förirrar sig enstaka flugor ut i huset mitt i vintern. De kallas ibland "julflugor" och sägs bringa tur så man ska inte slå ihjäl dem.
 
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
Jag var med om en gång att hela kolonin flyttade ner till ena köksväggen en smällkall dag. Den var helt svart med flugor.
Då fick det bli RADAR och dammsugning. Och jag har inte vunnit på V75 sen dess heller.
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Attans, jag och katten har utrotat allihop i vår kolloni i höst, eftersom de kom ner genom hålet i innertaket. Nu kommer vi aldrig att vinna på V75 igen. (har iof aldrig vunnit på hästar förut heller...)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.