Hej, har några snickare här som ska isolera vår vind. Dom tänker använda lösull på taket och därför även spruta in i väggarna på gavlarna. I taket verkar att ok med luftspalt och plast men på väggarna har dom regkat och sen satt plast så när dom nu ska spruta in isoleringen kommer den direkt mot ytterpanelen, ingen luftspalt eller vindskydd. Känner mig inte helt ok med den lösningen och hittar inget på nätet om att man kan göra så.
Någon som har erfarenhet av detta?
 
  • Gilla
quesus
  • Laddar…
surris
Nej jag skulle inte göra så, vart har dom satt plast i väggen menar du, på insidan? Oavsett så kan du få fukt i skiktet mellan panel och isolering.
Bättre att göra det ordentligt med att ta ner panelen och isolera för att sen bygga en ny luftspalt och upp med panelen igen. Kör på bara vinden!
 
Är det ett nytt hus som byggs?
 
Tack för svar!
Det är ett gammalt hus från -32. Vi tilläggsisolerar vinden för att få lite mer boyta.
Min tanke var annars att sätta någon läkt mot fasaden på insidan och sen isolerskivor med vindpapp på mot läkten. Skulle det kunna funka?
 
surris
MountainAsh MountainAsh skrev:
Tack för svar!
Det är ett gammalt hus från -32. Vi tilläggsisolerar vinden för att få lite mer boyta.
Min tanke var annars att sätta någon läkt mot fasaden på insidan och sen isolerskivor med vindpapp på mot läkten. Skulle det kunna funka?
Ja absolut men du kan du lika gärna häfta upp en vindpapp mot läkten och köra vanlig isolering.
 
  • Gilla
MountainAsh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.