Vi har precis låtit installera en luftvärmepump i ett hus i norra Sverige, Västerbotten (Skellefteå kommun). Huset är inte vår permanentbostad utan används på sommaren och på loven är det tänkt (vi har nyligen tagit över det från min mor som bara använt det på vintern).

Det hela var en krånglig historia eftersom installatören avbokade hela tiden, så när vi äntligen fick en tid hade vi inte möjlighet att vara där. Dessutom fick vi av installatören veta att vi behöver någon ränna för att avleda kondensvattnet, något säljaren inte informerat om (och vi är nyblivna husägare och inte så kunniga...).

Nu till frågan: har någon kunnig person här tips om vilken ränna man ska ha? Köper man ett färdigt set (verkar finnas t ex här: https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/tillbehor/draneringstrag-pancake-2-m ?
Och hur snabbt behöver denna installeras? Det är ju en del minusgrader däruppe nu. Till saken hör att vi är bosatta i Stockholm cirka 80 mil från huset så det är inte bara att dra dit över en helg. Har läst om baljor och liknande men tror inte det funkar om man inte är bosatt i huset.

Tacksam för tips!
 
Kondensvatten i en LVP (luftvärmepump) får du om den kyler, inte om den värmer. Egentligen gäller detta både inomhus- och utomhusdelen, men jag antar att din fråga gäller inomhus. Det måste finnas en slang som avleder kondensvatten om du kyler med den och den ska installeras även om ni bara tänkt använda den till värme (ni kyler kanske inte så mycket just nu, eller? :) ). Någon ränna har jag inte sett, utan det har varit slang i de fall jag stött på (ett tiotal). Alla LVP som har kylförmåga har ett utlopp som ska se till att allt kondensvatten avleds där och ingen annanstans. Ett tråg som du länkade till ska inte behövas om det är en seriös LVP.

Kan det vara så att installatören avser en ränna av typ kabelkanal som slangen ska ligga i för att det ska bli snyggt och att slangen inte ska sacka på mitten? Den är i så fall inte ett krav, men det blir ju snyggare... Slangen måste ha fall hela vägen så att vatten inte blir stående i den.

Det finns experter här som kan detta bättre, men min mening är att nu på vintern ska inte ens dräneringsslangen behövas, men den bör ändå installeras. Som provisorium skulle en trädgårdsslang kunna anslutas på rätt ställe på inomhusdelen och ledas ner i en toalett eller handfat så att ni lugnt kan lämna huset längre tider utan att oroa er för att det blir en vattenskada.

/Fredrik
 
A
Det är tveksamt om du behöver denna ränna
Vilka motiv framförde installatörer?
 
Inget som säljaren ens nämnde när jag köpte lvp från polarpumpen för några veckor sedan
 
Till skillnad från rören för att flytta in värmen till innerdelen, så måste nog röret/slangen/avloppet från innerdelen ut ha fall hela vägen för att kondensvattnet skall rinna ut och inte hamna inne på golvet under innerdelen.
Hur är era rör dragna?
Normalt dras värmebärarrören, elledningen och kondensavlopps-slangen som en enhet, och då måste man tänka på att det blir lite fall för avloppsröret/slangen.
 
A
TS pratar väl om utedelen och kondensvattnet från den som kan bli rätt många liter per dygn,jag har själv tråget som länken avser,funkar kanon men kräver att man kan leda slangen genom väggen till ett avlopp eller gräva ner utv i en stenkista eller dyl på frostfritt djup.Annars är det väl vanligt att ställa en plåt eller skiva snett mot väggen under pumpen för att skydda fasaden,blir som sagt mycket is under den,allt beror på hur det ser ut där den är placerad.
 
  • Gilla
0rbitt
  • Laddar…
Kan det vara så att pumpen är monterad på ett ställe där isbildning i anslutning till utedelen kan bli problematiskt för personer som ska gå förbi utan att halka eller sitter den ganska lågt? Risk för skador mot fasaden? Se till att köpa ett tråg med rör som har värmekabel så det inte fryser om ni bestämmer för att följa rådet. Det är en väldigt liten andel personer som behöver/vill ha den lösningen vid installation. Anledningen till att säljaren inte sa något om det är mest troligt av den anledningen att det faller utanför standard. Vet att vissa kör balja som man sedan slår ur isen i ett flak men blir det riktigt stora volymer så kan det ju bygga ordentliga berg med is under pumpen, särskilt om ni inte är där ofta.

Kondensen som det pratas om i inlägg ovan från innedelen är vid kylning, kondens från utedelen vid uppvärmning. När utedelen frostar av kan det riktigt rinna vatten från den. Skulle man ha problem med fall från innedelen löser man det med en liten pump man monterar i anslutning till innedelen.
 
Redigerat:
Tss skrev:
TS pratar väl om utedelen och kondensvattnet från den som kan bli rätt många liter per dygn,jag har själv tråget som länken avser,funkar kanon men kräver att man kan leda slangen genom väggen till ett avlopp eller gräva ner utv i en stenkista eller dyl på frostfritt djup.Annars är det väl vanligt att ställa en plåt eller skiva snett mot väggen under pumpen för att skydda fasaden,blir som sagt mycket is under den,allt beror på hur det ser ut där den är placerad.
Ja precis, det är utedelen jag pratar om, ursäkta oklarheten. Det gäller både för att skydda fasaden och för att skydda själva pumpen enligt installatören. När vi inte är där är det bara underhållsvärme, typ 12 grader, men det blir nog vatten ändå.

Att ställa en skiva låter ju som en smart idé, åtminstone tillfälligt. Bra också att veta att det där tråget måste grävas ner eller dylikt, undrade just vart det skulle ta vägen. Det kanske är något att göra på längre sikt.

Det spelar ingen roll att det blir halt på kort sikt i alla fall, eftersom vi inte är där så många veckor under den tiden på året.
 
A
att ställa en skiva så att den inte blåser bort kan vara bra så att inte eventuellt avfrostningsvatten rinner mot husgrunden.
sen beror det ju lite på markbeskaffenheten och luftfuktigheten, SKellefteå ligger ju utmed kusten men fryser Bottenviken så torde det bli minimalt med avfrostningsvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.