Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur får ni det? 200kr (per timme) x 173 (timmar på en månad) blir ju inte 47 000kr utan knappt 35 000kr

Vad missar jag?
Du missade inte matte lektionen i skolan;)
 
  • Gilla
DanielPers
  • Laddar…
Hemmakatten
Som sagt. Har aldrig frågat och har aldrig ens fått fråga om svarta pengar. Och då är jag tillräckligt gammal för att ha varit med en del. Glad för det, visar att samhället fungerar.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
47000 rent i fickan får du knappast i månaden med ob och helgtillägg
Nej, det har jag inte påstått heller. Det är före skatt.
Jag får inte heller 47000 kr i fickan om jag jobbar svart 174 timmar i månaden för 200 kr/tim
 
L lordi skrev:
Nej, det har jag inte påstått heller. Det är före skatt.
Jag får inte heller 47000 kr i fickan om jag jobbar svart 174 timmar i månaden för 200 kr/tim
Nä, men betydligt mer än om du jobbade vitt:thinking:
 
P Putte 9497 skrev:
Nä, men betydligt mer än om du jobbade vitt:thinking:
Nej, inte om man värdesätter att man jobbar på en helg. Avtalet säger att jag jag får ut mer än 200 kr/h efter skatt om jag jobbar på en lördag eller söndag.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
C
P Putte 9497 skrev:
47000 rent i fickan får du knappast i månaden med ob och helgtillägg
Nu var det ju inte frågan om 47 000 rent i fickan, utan 47 000 är ungefär vad man måste tjäna före skatt för att få 200 kr/h rent i fickan med 160 arbetstimmar per månad.

Själv tycker jag 47' är en rätt kunglig summa, men det kanske inte lockar en hantverkare ur sängen en lördag, vad vet jag? Har inte direkt någon koll på hantverkarlöner.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu var det ju inte frågan om 47 000 rent i fickan, utan 47 000 är ungefär vad man måste tjäna före skatt för att få 200 kr/h rent i fickan med 160 arbetstimmar per månad.

Själv tycker jag 47' är en rätt kunglig summa, men det kanske inte lockar en hantverkare ur sängen en lördag, vad vet jag? Har inte direkt någon koll på hantverkarlöner.
För ett 7-16 jobb under vardagar är 47000 bra betalt ja. Det ger ca 273 kr/h före skatt (172 tim/mån).
Det är väldigt högt på en vardag. På en lördag är det dåligt.
 
1. Minskade svartjobben när rot infördes? - Ja

2. Ökade svartjobben när rot sänktes från 50% till 30%? - troligen inte

3. Vilket skulle ni föredra att betala 500 vitt för en hantverkare eller 200 svart? - 500 vitt i 9 fall av 10 (allt är inte helt enl lagen :oops:)
 
tttomten TomasJor skrev:
1. Minskade svartjobben när rot infördes? - Ja

2. Ökade svartjobben när rot sänktes från 50% till 30%? - troligen inte

3. Vilket skulle ni föredra att betala 500 vitt för en hantverkare eller 200 svart? - 500 vitt i 9 fall av 10 (allt är inte helt enl lagen :oops:)
Att jag tog 500 och 200 var bara siffror. Vet inte vad man får betala varken vitt eller svart generellt över landet
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
Rent ideologiskt kan jag ha en del invändningar mot ROT men som pragmatiker gillar jag det. Under de år jag hantverkade fick jag inte en enda förfrågan om svartjobb. Om det sedan berodde på min kundkrets låter jag vara osagt.
 
P Putte 9497 skrev:
Att jag tog 500 och 200 var bara siffror. Vet inte vad man får betala varken vitt eller svart generellt över landet
Det förstod jag och det skiljer sig säkert från fall till fall, bransch till bransch, kontakter till kontakter osv...
Jag svarade på angivna belopp, att diskutera annat ger ett för stort omfång och då drunknar din fråga (anser jag).
 
C
L lordi skrev:
För ett 7-16 jobb under vardagar är 47000 bra betalt ja. Det ger ca 273 kr/h före skatt (172 tim/mån).
Det är väldigt högt på en vardag. På en lördag är det dåligt.
Hm, blir lite nyfiken vad en "normal" lördagstimlön för en hantverkare ligger på då?

Sen får man ju komma ihåg att när man ligger på de nivåerna så är det ju bara runt hälften av pengarna som hamnar i fickan om man jobbar extra. Så om man har ett välbetalt 7-16-jobb i botten så motsvarar ju en tvåhundring svart snarare en fyrhundring vitt.
 
Nu räknar ni på att hantverkaren skulle köra heltid svart. Men det finns en hel del kostnader även om man struntar i garantier och försäkringar. Svårt att dra av kostnaden om man inte har några intäkter redovisade.
Fyller man helgerna med svarta intäkter istället för familj/vänner/fritid och lägger kostnaderna på rörelsen som drivs på vardagarna så är det ändå kostnader som belastar resultatet. Och skulle jag själv räkna på det skulle jag nog tänka att vi ska tjäna lika mycket på det jag och kunden, och då är frågan om det är så stor differens gentemot att köra det vitt med ROT så att köparen skulle vara intresserad. Men men, jag kan tänka att intresset för svartjobb har ökat något i samband med att man sänkte ROT till 30%. Det blev en större marginal att diskutera.

Sedan kan det ju vara så att många hantverkare vill göra rätt för sig, driva sin rörelse seriöst och betala skatt, kunna ge garantier och ha sin del i trygghetssystemet. Det kan ju också vara en förklaring till att man inte vill gå ur sängen en lördag för nämnda summa.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
T
P Putte 9497 skrev:
Att jag tog 500 och 200 var bara siffror. Vet inte vad man får betala varken vitt eller svart generellt över landet
Om man tar 200 kr svart gentemot 525 vitt i timme så går man back som hantverkare, helt enkelt inte lönt å jobba svart då, man får ut mindre pengar i handen, ännu mindre om man har avdrag och avskrivningar man kan göra.

Jobben har förändras nu sista 10-15 åren , många gånger jobbar man åt någon annan företagare och fakturerar det bolaget i stället, man låter kunden fylla i faktura uppgifter man ska skriva på fakturan så det passar in i kundens företag och så kunden har täckning för fakturan.
Låt säga en renovering för 500 hundra tusen , får man den fakturan i företaget så betalar man bort den på en gång eller under året på företag ,,får du det beloppet privat betydligt längre tid.
 
Tycker frågan pekar på ett intressant problem. Men för många är den intressantaste brytpunkten kanske när arbetsgivar-/egenavgifterna blir skatt, vilket är runt 43 tkr/månad (lägre för vissa delar). Över det sjunker ”värdet” av att få pengar vitt. Detta sker alltså ungefär samtidigt som man börjar betala statlig skatt, vilket gör att effekten närmast blir dubbel vid de beloppen. Inte bara får man behålla mindre per tjänad krona, man får också tillbaka mindre då hela arbetsgivaravgiften blir skatt.

Hög vilja att betala skatt är nog nära kopplad till att man upplever ett värde av skatten. Det värdet måste verkligen inte vara 1:1 i inbetalning/utbetalning, men det får inte heller vara för frikopplat, som det upplevts före rot-systemet.

Men allt det är svartarbete bland de anpassade och välbetalda och något som sker på marginalen. Vi har också en svart sektor bland dem som är så illa rustade för arbetsmarknaden att de inte kan få ett vitt jobb. De som jobbar för mindre än en femhundring om dagen. Fan vet hur man ska lösa det.
 
  • Gilla
forden och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.