Är det dyrare att bygga tak med till exempel 38 graders takvinkel på ett 1-planshus än med vanligare 27 grader?
Det är mer av estetiska skäl jag tänker. Till exempel Skånska hus eller ladhus med små takutsprång. De husen har typiskt en högre takvinkel.

Om man sedan bygger ett 1-planshus med 38 graders vinkel. Är det olika takstolar som används om man tänker att man ska kunna inreda vinden? Är det i så fall dyrare?
 
Ja och Ja

Det är dyrare eftersom det går åt lite mer material till takstolarna och blir lite större yta att lägga pannor på. Men inte enorm skillnad i pris.

Det är också olika takstolar. Utan våning kör man på fackverkstakstolar som är mer optimerade och det innebär mindre material.
På inredda övervåningar brukar man ha A takstolar. Det går åt lite mer material och kostar därför lite extra.

Vill man ha förhöjt väggliv för extra takhöjd blir det ytterligare en variant

Jag körde 27 grader och fackverkstalstolar. Ångrar att jag inte valde brantare vinkel och inredningsbara takstolar. För förråd.
Skulle justerat några andra småsaker också men så är det nog alltid ;)
 
  • Gilla
Danne12345
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja och Ja

Det är dyrare eftersom det går åt lite mer material till takstolarna och blir lite större yta att lägga pannor på. Men inte enorm skillnad i pris.

Det är också olika takstolar. Utan våning kör man på fackverkstakstolar som är mer optimerade och det innebär mindre material.
På inredda övervåningar brukar man ha A takstolar. Det går åt lite mer material och kostar därför lite extra.

Vill man ha förhöjt väggliv för extra takhöjd blir det ytterligare en variant

Jag körde 27 grader och fackverkstalstolar. Ångrar att jag inte valde brantare vinkel och inredningsbara takstolar. För förråd.
Skulle justerat några andra småsaker också men så är det nog alltid ;)
Tack för ditt svar. Hur mycket större skillnad handlar det om på ett 150m2 hus ungefär? Är det 10, 50 eller 100’ vi talar om?

Har du en ”vanlig” klassisk villa eller så som jag hade som exempel ”Skånehus”?

Har kommunen någonting att säga till om detta? Jag tänker att om det finns krav på 1.5-planshus, kan man då köra 38 grader utan fönster för att säga man inreder övre plan framöver (typ aldrig)?
Likaså om det är krav på 1 plan. Kan kommunen då neka hus med 38 graders vinkel med samma motivering som ovan?
 
1,5 och 1 planshus är per definition båda enplanshus där 1,5 planaren har inredd vind. Vad som gäller beror på vad som står i detaljplanen. Bryter bygget mot detaljplanen kan dom neka, är det enligt plan blir det OK.

Kan du ta en bild på detaljplanen att lägga upp så blir det lättare att förklara.

Skulle säga runt 50' får man kanske räkna med om det är ett tomt skal. Men jag har inga siffror att stödja mig på.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
1,5 och 1 planshus är per definition båda enplanshus där 1,5 planaren har inredd vind. Vad som gäller beror på vad som står i detaljplanen. Bryter bygget mot detaljplanen kan dom neka, är det enligt plan blir det OK.

Kan du ta en bild på detaljplanen att lägga upp så blir det lättare att förklara.

Skulle säga runt 50' får man kanske räkna med om det är ett tomt skal. Men jag har inga siffror att stödja mig på.
Ok, tack för det!
Det är främst utanför detaljplan som jag tänker på. Brukar stå i förhandsbesked att hus ska harmonisera i material och kulör med omgivningen och att skriften ”bygga på landet” ska vara till råd och inspiration.
Är för dåligt påläst i den skriften tyvärr. Det går ju mode i stil och färger så det är klart att ett hus i kebony byggt som ladhusen kommer skilja sig från övriga villor som byggdes på 80-90-talet tex.
 
Står det så så får man höra med kommunen hur dom brukar tolka det. Det behövs inte förhandsbesked för att få riktlinjer.

Krav på att inreda vinden är däremot sällsynt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.