Riva och/eller böter

Det beror ju också vad det är man bygger hur allvarligt det är.
Vad ska du bygga? Det går kanske att göra byggnaden på ett lagligt vis?
 
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Riva och/eller böter

Det beror ju också vad det är man bygger hur allvarligt det är.
Vad ska du bygga? Det går kanske att göra byggnaden på ett lagligt vis?
Planen är ett mindre vedskjul på typ 4-6 kvm.
 
Alltså en friggebod, då är det bara att få grannens godkännande.

Har du någon friggebod sedan tidigare, sammanlagda ytan av alla friggebodar får vara 15m2
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Alltså en friggebod, då är det bara att få grannens godkännande.

Har du någon friggebod sedan tidigare, sammanlagda ytan av alla friggebodar får vara 15m2
Det är där med grannen skon klämmer, vill inte riktigt ta den pucken.

Vad kan man få i böter för att bygga för nära? Jag skulle ju kunna flytta byggnaden om det skulle bli så men jag vill inte ha för höga böter.
 
Köp ett släp med ställning för presenning istället då och ställ där ! :) Hittar du ett begagnat utan chans att klara besiktning kanske du kommer undan riktigt billigt också.
 
  • Gilla
din granne
  • Laddar…
Bygg en vedvagn så är det inga bekymmer ;)
 
  • Gilla
din granne
  • Laddar…
D
Fyndigt med vagn ovh släp men jag tänker en byggnad. Vad kan potentiella böter vara, 3-4000kr?
 
Har för mig 1/4 basbelopp så runt 11000
 
Tänk på att om du inte kan prata med grannen för att ni inte drar jämt så är ju risken överhängande att de kommer att klaga om du bygger för nära. Så även om det är 0 kronor i böter och du behöver flytta bygget så kostar ju detta både tid och mer osämja.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har för mig 1/4 basbelopp så runt 11000
Även för en fjuttig vedbod?
 
Prata med grannen eller bygg någon annanstans.
 
D Bubblebubb skrev:
Även för en fjuttig vedbod?
Ja, det är egentligen 1/2 basbelopp för att du påbörjar ett bygge utan starttillstånd, och ytterligare ett halvt basbelopp för att du tar det i bruk utan slutbesked. Och så lite till för själva svartbygget. Alltså totalt kanse 50 000 för ett litet bygge.

Men när det är just ett enkelt litet bygge så får kommunen jämka till 1/4 basbelopp (men alltså gånger 2). Så du riskerar byggsanktionsavgifter på drygt 20 000.
 

Bästa svaret

Byggsanktionsavgiften för att bygga en komplementbyggnad utan lov o startbesked är 0,25 prisbasbelopp. 47 300 kronor (2020 års belopp) x 0,25 = 11 825 kronor Kommunen får inte även ta ut byggsanktionsavgift för ibruktagande utan slutbesked pga dubbelbestraffning. En sån liten bod är relativt lätt att flytta eller riva så du hinner göra det innan byggnadsnämndens beslutar om sanktionsavgift.
 
  • Gilla
din granne
  • Laddar…
Här kommer en till fråga gällande fristående trädäck... Måste jag få grannens godkännande om jag ska bygga ett fristående trädäck som är max 50 cm högt som jag placerar närmare än 4,5 m från tomtgräns?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.