M
Kanske fel forum, jag vet inte, men men.
Funderar på ett värdeskåp, i vardagligt tal kallat kassaskåp. Är mest ute efter brandskydd (minst 60P) för typ fotografier på diverse media och för lite kontanter och värdesaker. Storleksmässigt borde väl ca. 60H x 35B x 30D (invändigt mått) räcka för ändamålet.
Läste en test om olika skåp som förvånade mig lite. Ett Hadak för typ 15K i denna storleksklass var bäst och tog 11 minuter att öppna. 11 minuter! Hur resonerar ni andra? Är det ens lönt att lägga pengarna på ett graderat skåp som proffsen knäcker på 10 minuter? Vad kör ni andra för lösningar?
 
M Markarbetaren skrev:
Kanske fel forum, jag vet inte, men men.
Funderar på ett värdeskåp, i vardagligt tal kallat kassaskåp. Är mest ute efter brandskydd (minst 60P) för typ fotografier på diverse media och för lite kontanter och värdesaker. Storleksmässigt borde väl ca. 60H x 35B x 30D (invändigt mått) räcka för ändamålet.
Läste en test om olika skåp som förvånade mig lite. Ett Hadak för typ 15K i denna storleksklass var bäst och tog 11 minuter att öppna. 11 minuter! Hur resonerar ni andra? Är det ens lönt att lägga pengarna på ett graderat skåp som proffsen knäcker på 10 minuter? Vad kör ni andra för lösningar?
Risken att proffs bryter sig in hos dig eller mig är liten. En typisk inbrottstjuv vill inte vistas tio minuter i ditt hus, iaf inte im du har larm.
Innermått bör vara så att du kan få plats med en eller flera laptops samma mått som du nämner.
Många skåp väger för lite och då måste du bulta fast det.
Ta ett med kodlås då det är jobbigt att bära runt på nyckeln
Jag köpte mitt på blocket för 10% av nypriset. Bläddra förbi alla antika skåp eller de som står i någons källare och väger ett ton.
Tyvärr är det svårt att hitta bra brand och stöldskydd i sanna skåp för ett rimligt pris och hanterbara dimensioner.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Sorry, blev citat av trådstarten vilket ju är helt onödigt :oops:
 
C
Håller med @Pin, vill du ha ett bättre skåp för pengarna, satsa på begagnat, och köp ett med kodlås (eller för den delen, ett med standard kombinationslås så kan man lätt byta till ett kodlås). I synnerhet om du inte skall förvara vapen finns det gott om bra skåp med "fel" klass.
Stora problemet med lite kraftigare skåp tycker jag är vikten.

Om du skall förvara datamedia brandsäkert, kom ihåg att du behöver ett datamediaklassat skåp alt. en mediainsats.
 
Brandskåp har inget större inbrottsskydd normalt. Då det är just brand de ska skydda mot. De här skåpen som oftast "bara" är "brandklassade" bryter/skär tjuvarna upp förvånansvärt enkelt. Ofta brukar det stå att de är "inbrottsklassade" enligt någon EN-Norm, Grade O eller liknande. Vilket alltså ofta är ganska låg klassning.

"Media" (disketter, USB, hårddiskar) är ännu känsligare för värme/rökgaser än "dokument" om jag minns rätt. Då behövs ofta ännu bättre brandklassning. Då använder många ofta en lös "Brandbox". Dock rymmer de inte så mycket men man kan ju ha flera då de inte kostar så mycket. Så här kan mediaskåp se ut, ser också att det står -dis i klassningen https://www.blocket.se/annons/stockholm/kassaskap/86443893 eller här https://www.blocket.se/annons/jonkoping/kassaskap___vardeskap___dokumentskap/87107773

Ett "äldre" kassaskåp/brandskåp har ofta ingen aktuell klassning och tydligen försämras de brandskyddande egenskaperna över längre tid. Så köp inget gammalt skrot från 50-80 talet.

Problemet med ett för litet/lätt/obultat skåp är att tjuvarna tar det med sig för att öppna på annan plats oavsett inbrottsklass. Man kan ju tycka att tex 150kg är mycket men tjuven försöker ju inte vara "försiktig", akta repor osv. De bara sliter/drar/puttar ut det eller använder pirra. Riktiga klassade "Värdeskåp" som stoppar tjuvarna lite längre står ofta att de är klassade enligt "Grade 1-5". De väger oftast 500-1500kg av en anledning men även de får tjuvarna med sig om de verkligen vill och vet om att det är ett sådant de ska ta.

En klass du kan kolla efter på tex Blocket är SS3493. Där 3:an på slutet just anger att det både är brandskyddat OCH inbrottsskyddat enligt SS3492 som dock är tillräckligt för att förvara vapen så det ger ändå ett hyfsat inbrottsskydd. Det är nog den typen av skåp som passar dig bäst. Ofta inte så mycket tyngre än andra skåp. Brukar finnas hyfsat billiga på Blocket emellanåt typ för 1500-4000kr.

Begagnat "nyare" av rätt klass sparar mycket pengar! Köp inte för litet men inte heller för stort =dubbeldörrar. Fundera på var det passar att stå eller bygga in. Ska det vara inuti en garderob så får det ju tex inte vara för brett. Tycker nog yttermått 60x60x75 är det minsta man ska kolla på. https://www.blocket.se/annons/goteborg/habeco_kassaskap_ss3493___fraktfritt/86031797

Är de klassade enligt SS3493 så ryms det ändå inte så mycket i en sån typisk 60x60x60. (Vi hade butik i 10år och hade lite olika skåp genom åren) Bättre då att kolla på ett liknande smalt som är högre.

Man kan ju även placera ett "brandskåp" inuti ett "värdeskåp". Då står det ytter för inbrottsskyddet och det inre för brandskyddet. Där är det också lättare att "dela" vid flytt osv. Så har vi. Har kvar Vapenskåpet SS3492 även fast vapnen är sålda sen länge och inuti det finns ett enklare brandskåp som man antagligen bryter upp väldigt enkelt.

Ett sånt här som bultas fast och med brandbox i kan ju vara ett alternativ https://www.blocket.se/annons/stockholm/vapenskap___pistolskap___habeco_ssk_70_ss3492/87062833

Ett alternativ är ju att förvara kopior digitalt/negativ på annan plats, tex bankfack, släkting, sommarstugan, garage eller liknande. Eller så köper du ett kassaskåp som tjuven får bråka med och förvara det värdefulla på ANNAN plats än i skåpet ,-) När tjuven väl upptäcker att du HAR ett kassaskåp kommer det snabbt lägga fokus på det om de har lite tid. Det är ju en sak som liksom skriker "HÄR INUTI FINNS ALLT VÄRDEFULLT SAMLAT"!!!!

Elektriskt kodlås är att rekommendera för smidigheten. Tjuven är duktig på leken "gömma nyckel...". Se till att få med "masterkoden" om du köper ett begagnat. Vissa "brukarkoder" som används i tex butiker tillåter inte att man ändrar koden på låset om man bara har de. Går att eftermontera på ett skåp med nyckellås (typ 3500kr) men inte värt det. Bättre leta vidare tills du hittar rätt.

Mekaniskt kombinationslås som vi har på vårt vapenskåp är det många som tycker det är jobbigt att använda även om de funkar bra bara man är noggrann och gör/tänker rätt med antal varv osv.

Har flyttat en del såna här själv genom åren och är man bara lite klurig, tar det lugnt så går det förvånansvärt smidigt att flytta skåp upp till 250kg. Ett tips när du flyttar de är att haka lös dörren. "trappirra" för trappor och tex "dra på en matta" inomhus (Akta grus under=repor!). SJ-pallar för att bygga upp om du ska över en hög tröskel tex. Är det större/tyngre värdeskåp är det enklast att hyra speciell utrustning, rullplattor, lyftar, trappklättrare. Har även lyft in ett stort skåp på 2:a våningen med kranen på en "skördare" en gång.

På Blocket brukar många begära höga priser (då annonserna är nya) tills det närmar sig flyttdatum... då sjunker priserna snabbt! Leta tex efter märken som Håbeco, Panzar, Rosengrens, Robur, Chubb, Tann, Värdeskydd, eller typ Vapenskåp Hyqvarna och Nor-Lyx tex.

Jöli och Hadak är oftast bara klassade för brandskydd och inte främst tänkt som inbrottsskydd. Diplomat och Nerike är sällan klassade enligt SS3492/93 osv

Ska du ändå besvära dig med köpa och släpa hem ett köp ett begagnat som är vettigt klassat. Skiljer ju nästan inget i pris på de begagnade om man håller utkik.

Nördade in på det här för några år sedan. Då vi hade butik var ju försäkringsbolagen noga med korrekt "klassning" för att försäkringen skulle gälla om vi förvarade dagskassor där osv.
 
  • Gilla
Shakula och 3 till
  • Laddar…
M
Tack Skogstomten! Mycket matnyttigt där. Jag har också funderat lite i banor som att gjuta en stor betongklump på 200L (blir ju 460kg tung) att placera skåpet på, bultat så klart och klumpen förankrad i vägg och platta. Eller kanske rent av gjuta in hela skåpet så bara dörren är synlig. En annan ide är att hitta en begagnad ståldörr som man sätter för utrymmet där skåpet ska stå som fördröjer förloppet ytterligare. Eller så bygger man in skåpet i förrådet så dörren ligger slätt med väggen, hyllplan i nederkant och en större låda/kartong framför som ger intryck av något riktigt oporrigt som en flyttlåda märkt med "mormors linnedukar" :D

Allt måste naturligtvis ställas emot varandra. Ju större affär man gör av det ju större nyfikenhet drabbas man av. Blir ju lite som när folk lägger 100.000-tals kronor på Axis-kameror, motordrivna grindar, stora skyltar om "kamerabevakning" osv., detta får folk att undra vad just dom har för värden att skydda. Många gamla sanningar som stämmer in här "det man inte vet har man inte ont av" osv. Jag minns själv hur mina föräldrar hade en löstagbar bit panel i en väggsektion där värdesaker förvarades, naturligtvis kunde jag inte hålla käft om detta utan visade det glatt för mina kompisar. Eftersom konsekvenstänk inte utvecklas förrän i 25-års åldern så kunde jag ju inte koppla att mina kompisar i sin tur kanske berättade för sina föräldrar..som berättade för...:dizzy:

Jag får fundera lite på vilken den bästa lösningen är. Dold montering lutar det nog åt, har inga dyra bilar på uppfarten eller annat som signalerar att här finns något av värde så djupt inne i förrådet bakom flyttkartonger kanske är det som gäller:thinking:
 
Totte_S
Om du inte har alltför värdefulla saker att förvara så tänk på skalskyddet i första hand. Hade precis besök av grannen som drabbats av inbrottsförsök på natten när de var hemma i huset. Dörren uppbruten, ingen hade gått in, men familjen är helt paj av händelsen.
För övrigt instämmer jag i mycket som redan skrivits; kodlås, begagnat, skilj på brandskydd och säkerhet. Du köper ofta till minst halva priset på blocket. Verkar vara en skum bransch med mycket kontantbetalningar.
Kolla in någon skåpstillverkares hemsida och grotta ner dig i beteckningar så du lär dig skillnaden på värdeskåp, säkerhetsskåp osv. Hade själv helst skaffat ett EN 1143-1 grade 3 eller bättre, men mitt plånbok/bjälklag pallar inte det. En bekant har två stycken grade VI, vikt ca 2,5-3 ton! som står på förstärkt betongplatta. Där har pundarna att göra en stund.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Kanske är en idé att ha två skåp, ett brandklassat till foto och liknande som inte är låst och därmed ökar chansen att få behållas vid inbrott och ett mindre för värdesakerna. Backup online gör ju att man slipper hårddiskar o sånt i kassaskåp, man kan ju se till att kryptera ordentligt innan man laddar upp det om man har ”känsliga fotografiska minnesbilder” att spara undan ;-)

det enda man borde förvara inlåst i skåp är ju rena värdesaker som är stöldbegärliga, smycken, kontanter, guld, osv. En laptop hade jag hellre förvarat framme, med backupen gjord och krypterad hårddisk, så att om inbrott sker så har tjyven väskan full med saker som hemförsäkringen enkelt ersätter och han känner sig nöjd och drar vidare.
 
M
Nä ett skåp räcker, med datamediainsats. Möjligtvis med en ståldörr för extra fördröjande in till utrymmet som är separat larmat. Med rökgenerator kan det bli extra festligt:rofl:.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.