Hej!
Jag kommer att renovera ett kök, en hall och ett barnrum under julledigheten i våran bostadsrätt.
Jag är rätt ny inom renoveringsbranschen utav bostäder, fordon är det jag har grejat mycket med.

Jag har lite funderingar och behov av hjälp:
Vad bör jag använda för vit färg då jag vill måla både tak och väggar med en "Vanlig" vit färg? vill inte ha den billigast utan en med lagom kvalité.

Jag ska också lägga parkett i hela lägenheten 70kvm. ljus/vitaktik ek är vi förtjusta i.
Har något tips på ett bra parkettgolv?
runt 400-600kr/kvm har vi kikat på.

Sen ska vi lägga golvvärme hallen och efterfrågar även där tips på bra märken och smidig installation?
Hallen är 5kvm.
 
S
Beckers matt vita väggfärg är min absoluta favorit: https://www.k-rauta.se/produkt/vaggfarg-beckers-matt-vit-10l/7311230503616 bra pris men bra täckning - slipper måla 7 lager, och kulören har funnits i deras sortiment länge så om jag behöver dutta i någonstans så går det köpa ny.

Gällande takfärg så köp en som är lite resistent mot smuts i köket.
 
  • Gilla
XLpatte
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Ofta är det bättre att ställa bara en typ av fråga i varje tråd för då kan du ställa frågor om färg i underforumet för målning, om golv i Golv-forumet osv. vilket gör att din fråga blir synlig för just dem som kan mycket om t.ex. just målning.

Till tak har man takfärg och till väggar har man väggfärg. Testfakta gjorde ett test av väggfärger för några år sen: https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/billig-vaggfarg-lika-bra
Och GDS tidigare i år: https://gds.se/material/farg/stort-test-gor-det-sjalv-korar-sveriges-basta-vaggfarg

När det gäller parkettgolv så brukar många tycka att de bästa kommer Kährs, och sen från Tarkett.
 
Köp kända märken så brukar de lösa sig. Väggfärg till vägg o takfärg till tak.Till kökstaket tycker vissa att man ska ha högre glans på färgen, typ 20 glans så taket är avtorkningsbart.
Frågar man folk hur ofta har ni torkat av er kökstak? Då har ingen nånsin gjort de. Jag målade mitt matt, o målar om de isf om ngr år om de ser skit ut:D
 
  • Gilla
LenaSuzanna
  • Laddar…
Stort tack!
Verkar finnas mycket bra erfarenheter här!

Jag tar och köper vägg och takfärg separata.

Har ni något tips på nyans? Vad bör man rolla bostadsrätten med?

/XLpatte
 
BirgitS
Nyans är ju en fråga om tycke och smak så det måste ju vara vad du gillar. Kolla vad de du känner har målat med för kulör och se vad du tycker om resultatet. Du kan inte lita på foton på internetsidor för både kameror och bildskärmar förvanskar färger.

Personligen föredrar jag S 0502-Y, men en del föredrar S 0500-N. Det handlar om känsla och vilket intryck färgen ska ge. Om du inte ska måla om snickerier som dörrfoder och golvsocklar (med snickerifärg) så behöver du välja en färg som matchar dem. Om de målades (eller köptes färdiga) för mer än 10 år sen är de troligen S 0502-Y och då blir det konstigt om du väljer S 0500-N på väggarna.
 
Tänk på att vitt ser väldigt olika ut beroende på om du har kallt eller varmt ljus i rummet. Vilka väderstreck har du fönster mot?
Köp några provburkar med några vita nyanser du tror på och måla upp dem i rummet. Gärna i hörn, vid fönster och mitt på väggen. Så att du kan känna om det blir den nyans du vill i just det rummet. Färg blir väldigt olika beroende på ljus.

En gång målade jag en hall åt väster med samma färg som jag målat ett sovrum mot öster i. I hallen kändes det som att stå i ett paket lättmjölk. Jag bröt om färgen tre gånger innan det blev samma intryck som i sovrummet, I färgburken såg den vita färgen tillslut aprikos ut, men på väggen blev det "samma" som i sovrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.