Hus byggt 1932. Pannrum med oljepanna/pelletspanna.
Ska byta till värmepump och tänkte bygga om pannrummet till tvättstuga.
Byter ut en tidigare golvbrunn ingjuten i golvet till ny i plast.

Är detta ett våtrum? Måste man följa våtrumsregler, eller är det ok att bara gjuta in den nya golvbrunnen och smacka på med klinkers på det gamla betonggolvet?
 
I ditt fall så kan du skippa tätskiktet helt, du har troligen en tunn kaka av betong, gjuten på sand/lera/sten och ingen som helst isolering.
Men jag kanske skulle byta så mkt av avloppet som möjligt och inte bara brunnen innan läggning av klinker, avloppen är trots allt ca 87år gamla....;)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Generellt så är en tvättstuga inte ett våtrum. Men reglerna föreskriver att man skall ha tätskikt på golvet, uppdraget 5cm på väggen. Och givetvis korrekt anslutet till golvbrunn.

MEN i reglerna sägs det också att i utrymmen där man kan förvänta sig utifrån kommande fukt, som ex. rum med oisolerad betongplatta mot mark. Så skall det inte vara tätskikt. Det gäller då alla former av våtrum, tvättstuga osv. Man kan välja att då ha tätskikt precis runt golvbrunnen i ett duschutrymme.

Så i fallet med tvättstuga i en källare från -32, så skall det troligen inte vara något tätskikt.

Jag skulle rekommendera att du laddar ned reglerna från BKR.se. Så du kan läsa själv om reglerna som "friskriver" ditt rum.

När du sätter klinkers, så tänk på att följa anvisningarna från fix tillerkaren, ang saker som om du skall ha primer eller ej.
 
  • Gilla
FamiljensDrömhus
  • Laddar…
Lånar tråden lite, har samma funderingar, har två nya ingjutna golvbrunnar i tvättstuga och pannrum där nu fjärrvärmecentral står. Osiolerad betongplatta från 1956 Kan jag bara lägga på slukrist med fix eller måste jag ha ett tätskikt runt golvbrunnarna på nåt vis? Det är ju mycket tillskjutande fukt så hoppas o tror att inget tätskilt behövs, men är väldigt okunnig så vore gott att få tankarna bekräftade av bättre vetande :)
 
J Jörgen Ö skrev:
I ditt fall så kan du skippa tätskiktet helt, du har troligen en tunn kaka av betong, gjuten på sand/lera/sten och ingen som helst isolering.
Men jag kanske skulle byta så mkt av avloppet som möjligt och inte bara brunnen innan läggning av klinker, avloppen är trots allt ca 87år gamla....;)
Nja, är det saltglaserade Höganäsrör i avloppet så behöver man då inte byta rören. Det ser man ju när man bilar upp.
 
Samma som hos mig.
Källaren byggd -46. Satte klinker och golvbrunn för några år sedan och givetvis ingen fuktspärr då det är betong ovanpå ett lager grus.

Rekommendationerna är också att inte använda stora klinker utan max 15x15 så att eventuell fukt kan vandra fritt.
 
S Sigward skrev:
Osiolerad betongplatta från 1956 Kan jag bara lägga på slukrist med fix eller måste jag ha ett tätskikt runt golvbrunnarna på nåt vis? Det är ju mycket tillskjutande fukt så hoppas o tror att inget tätskilt behövs, men är väldigt okunnig så vore gott att få tankarna bekräftade av bättre vetande :)
Så länge tvättstugegolvet inte spolas ofta lär det inte vara något problem. I duschutrymmen där golv och väggar utsätts för vatten typ dagligen brukar dock rekommenderas spärrskikt.
 
TRJBerg
GoC GoC skrev:
Nja, är det saltglaserade Höganäsrör i avloppet så behöver man då inte byta rören. Det ser man ju när man bilar upp.
Kan det inte vara problem med läckage i skarvar då?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kan det inte vara problem med läckage i skarvar då?
Varför skulle det vara det? Dom brukar vara synnerligen väl tätade i skarvarna. Tror det är linsnöre och kitt som man använde för att täta skarvarna mellan rören. Men kan ha fel, for kolla med min snart 90-åriga far som lagt många sådana rör under sina 50 arbetsår som rörmokare.
 
GoC GoC skrev:
Nja, är det saltglaserade Höganäsrör i avloppet så behöver man då inte byta rören. Det ser man ju när man bilar upp.
Var o en lever i sin tro, men dom är fortfarande 87år gamla, och skit fastnar även i dom.
Personligen skulle jag def byta alla avlopp oavsett vilket material dom består av!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.