Daniel_N Daniel_N skrev:
Merin: I all välmening - du har alldeles för dålig koll för att det ska vara rimligt säkert för dig att köra en bordssåg. Det är en maskin som kapar ett antal fingrar och händer varje år. Har du ingen i närheten med erfarenhet som kan hjälpa dig med grunderna?

Inser att jag låter trist, men jag ska inte bara gnälla utan också erbjuda mig att hjälpa till - bor du i närheten av Lund så skicka mig ett PM så kan du få komma förbi och så kan jag hjälpa dig att komma igång på ett säkert sätt.
Tack vad fint skrivet jag uppskattar de verkligen! Jag bor i Stockholm, jag har faktiskt inga vänner som är händiga, vet inte om de har med att jag uppvuxen i storstad, kanske de har inget alls med de att göra.

Jag gör väldigt små hobby projekt för jag tycker de är kul och blir det för svårt för mig anlitar jag en expert. Ber om ursäkt ifall jag ställt dumma frågor.
 
Lägg upp en film när du kör så det ryker.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen
useless useless skrev:
Lägg upp en film när du kör så det ryker.
Det kan man se på Bosch egen reklamfilm.
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det kan man se på Bosch egen reklamfilm.
[media]
Nej vad sjukt!!! Asså de jag hade hoppats på var att förstå lite tekniken bakom, varför de ryker. För mig är det ologiskt att de kommer rök när trä sågas. Asså de kommer ingen rök om jag hackar lök jävligt fort om ni förstår hur jag tänker. Men har mig själv att skylla, jag sov på slöjden borde ha fokuserat mer nu i efterhand. Men vår lärare var lite skum han också, sa inte så mycket och gillade filma tjejerna hela tiden.
 
Merin Merin skrev:
Nej vad sjukt!!! Asså de jag hade hoppats på var att förstå lite tekniken bakom, varför de ryker. För mig är det ologiskt att de kommer rök när trä sågas. Asså de kommer ingen rök om jag hackar lök jävligt fort om ni förstår hur jag tänker. Men har mig själv att skylla, jag sov på slöjden borde ha fokuserat mer nu i efterhand. Men vår lärare var lite skum han också, sa inte så mycket och gillade filma tjejerna hela tiden.
Hög hastighet och friktion ger värme. Värme ihop med trä ger rök. Fysik, inte träslöjd...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Om du kan borde du lämna tillbaka den där maskinen. Den är ett riktigt skämt jämfört med vilken bordssåg med roterande cirkelformad klinga som helst.

Ofattbart av Bosch att lansera den här "verktygsserien" med nanoblad över huvud taget!!! Har alltid hållit deras gröna linje som ett vettigt alternativ när det gäller DIY-maskiner men det här är ju inte ens skräp! Möjligtvis funkar det i modellbygge-sammanhang.
Rök uppstår när någonting bränns, att ämnet bränns försöker man undvika så långt det är möjligt — att Bosch har en reklamfilm för sina nanoblad-maskiner som visar rökutveckling vid en typ av sågning man ofta gör är ju helt sjukt! Har svårt för att tänka mig den här "sågen" klarar att klyva en tjugo mm ekplanka öht.

Mitt råd är att du reklamerar skiten, vilken traditionell bordssåg som helst från var som helst bör vara ett bättre alternativ. Dock håller jag med @Daniel_N om att du behöver en introduktion i hur du ska jobba säkert med en bordssåg. Du behöver "utbilda" dig.

Tappa inte sugen nu, det är kul att snickra och det blir ännu roligare med riktiga maskiner och verktyg; det ska bara vara hyfsade grejor och man ska veta vad man gör så att man får behålla fingrar och syn mm.
Lycka till!
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Om du kan borde du lämna tillbaka den där maskinen. Den är ett riktigt skämt jämfört med vilken bordssåg med roterande cirkelformad klinga som helst.

Ofattbart av Bosch att lansera den här "verktygsserien" med nanoblad över huvud taget!!! Har alltid hållit deras gröna linje som ett vettigt alternativ när det gäller DIY-maskiner men det här är ju inte ens skräp! Möjligtvis funkar det i modellbygge-sammanhang.
Rök uppstår när någonting bränns, att ämnet bränns försöker man undvika så långt det är möjligt — att Bosch har en reklamfilm för sina nanoblad-maskiner som visar rökutveckling vid en typ av sågning man ofta gör är ju helt sjukt! Har svårt för att tänka mig den här "sågen" klarar att klyva en tjugo mm ekplanka öht.

Mitt råd är att du reklamerar skiten, vilken traditionell bordssåg som helst från var som helst bör vara ett bättre alternativ. Dock håller jag med @Daniel_N om att du behöver en introduktion i hur du ska jobba säkert med en bordssåg. Du behöver "utbilda" dig.

Tappa inte sugen nu, det är kul att snickra och det blir ännu roligare med riktiga maskiner och verktyg; det ska bara vara hyfsade grejor och man ska veta vad man gör så att man får behålla fingrar och syn mm.
Lycka till!
//Ronnie
Tack för omtanken, jag ska se till att träffa någon och utbilda mig inom säkerheten. Håller med om att bordsågen är väldigt klen, det krävs mycket kraft för såga tunna skivor och går extremt långsamt. De positiva är att den är kompakt och känns säkrare (för mig).
 
Fulkemisten
Merin Merin skrev:
det krävs mycket kraft för såga tunna skivor och går extremt långsamt. De positiva är att den är kompakt och känns säkrare
I all välmening. Tänk på vad som kan hända om du behöver lägga mycket kraft och sedan slinter med klingskyddet bortmonterat.
En säker såg är en tillräckligt stark, som klarar att såga i virket och som är korrekt monterad samt handhas på korrekt vis.
 
Är det en nanoblade TS har?
TS skriver att ”klingan” har ramlat loss och han försökte sätta tillbaka den.
Sitter klingan åt rätt håll?

Protte

PS Då TS inte visar någon bild börjar man tro på troll.........
 
Det ska inte gå att sätta nanobladen åt fel håll, så det borde inte vara problemet.

Jag har förresten deras minsta handvariant med det bladet. Kanon för att klättra runt i större fruktträd och beskära halvgrova grenar. Till allt annat är den precis helt värdelös. Långsam, klen bränner lätt materialet och absolut inte snyggare snitt än med någon annan metod.
 
Merin Merin skrev:
det krävs mycket kraft för såga tunna skivor och går extremt långsamt
Vad menar du med att det tar mycket kraft, pressar du skivan mot klingan (eller svärdet, antar jag)? I så fall gör du fel, det är sågen som ska göra jobbet. Det är bara att såga ännu långsammare som gäller, efter att du monterat tillbaka klyvkniven, lärt dig något om säkerhet osv.

Men det är som sagt nog inte bara ett handhavandefel, sågen är nog kass också.
 
prototypen prototypen skrev:
Är det en nanoblade TS har?
TS skriver att ”klingan” har ramlat loss och han försökte sätta tillbaka den.
Sitter klingan åt rätt håll?

Protte

PS Då TS inte visar någon bild börjar man tro på troll.........
Protte jag är inget troll :p

Jag menade att när jag monterade loss klyvkniven så åkte klingan ner lite och när jag skulle sätta tillbaka den så fanns det ett kugghjul på baksidan med olika vinklar och man visste inte vilken vinkel som var 0 så att säga.
 
  • Närbild på en sågklinga och klyvkniv på en bordsåg med sågspån runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men jag har fått hjälp så tråden kan stängas tack för era input :)!
 
leby leby skrev:
Vilken konstig såg!
Jag som trodde jag sett allt. :surprised: Var tvungen och kolla att det inte var första april. :oops: Aldrig sett någon liknande såg.
 
Men en vanlig motorsåg, en sån man fäller träd med, fast pytteliten.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.