Snailman
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Svart innebär att det inte finns garantier eller reklamationsrätt. Svårt att tro att någon vill arbeta svart, eller betala svart. Vi har aldrig betalat svart, inte ens när vi byggde vårt hus, för många miljoner, i lösvirke.
Det inverkar väl en hel del, att hade ni betalat svart för bygget så hade ni fått betala 20% i vinstskatt till staten vid försäljningen uppe på vad ni hade betalat svart.

Vinst = vad ni fick för huset - kvitton på material och arbetskostnader = en siffra man får betala 20% av i skatt till staten

(Vet inte exakta procentsatsen)
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Svart innebär att det inte finns garantier eller reklamationsrätt. Svårt att tro att någon vill arbeta svart, eller betala svart. Vi har aldrig betalat svart, inte ens när vi byggde vårt hus, för många miljoner, i lösvirke.
De flesta som utnyttjar svart arbetskraft gör det förmodligen inte vid nybyggen utan snarare vid mindre jobb, bygga ihop en Friggebod, gjuta en platta till uterummet, flyta ett golv, koppla in ny spis osv.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Rickard.
P Putte 9497 skrev:
Ska någon matcha det priset svart bör priset max vara 200 om det ska vara lönt att avstå garantier.
Detta är hela "problemet"/vitsen med rot. Du är beredd att betala 200kr men få seriösa hantverkare (definitivt inte jag) är beredd att jobba utöver fylld orderbok för den summan. Då kan jag jobba övertid istället om jag vill tjäna mer pengar.

Sen finns det olika sorters svartjobb där tjänster och gentjänster är den som jag upplevt mest givande, hjälpa släkt och vänner har väl sin charm också.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Är du egenföretagare?
Ja jag har egen firma
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ja jag har egen firma
Dina kunder (privatkunder) har aldrig frågat dig om du kan göra något jobb utan kvitto eller delar av det?
 
Frågan är vilka hantverkare som tar 500/h idag? 600-700kr/h moms är idag rimligt att räkna med. Efter ROT blir det då 420-490kr/h.

Det finns en marknad, dels de som inte kan få ROT pga. Huset är för nytt eller att de maxat sin ROT. Priset ska då jämföras med en vit timme. Svart hantverkare kan ta. T.ex. 350kr/h.

Sett ur hantverkarens ögon är det såklart lönsamt då många ligger på gränsen att betala statlig skatt. Svart blir det 350kr/h. Själv skulle det såklart vara gött att dra in 3500kr extra per månad, rätt i fickan för 10 timmars arbete.
 
Jo det händer men jag kör mest b2b så det blir inte så mycket såna frågor
 
För 200 kr/tim svart, skulle jag inte gå upp ur sängen ens på en lördag eller söndag. Då kunde jag lika gärna jobba vitt och tjäna mer pengar med övertidsersättning. Dessutom är jag då försäkrad om jag skulle råka skada mig, eller råka orsaka skada hos kunden.

När jag får frågan, så brukar jag rekommendera folk att nyttja ROT, för timpengen skulle bli densamma ändå. Då får de ju också kvitto och garanti på jobbet.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
C
L lordi skrev:
För 200 kr/tim svart, skulle jag inte gå upp ur sängen ens på en lördag eller söndag. Då kunde jag lika gärna jobba vitt och tjäna mer pengar med övertidsersättning.
200 svart motsvarar ju en månadslön på ca. 47 000 om jag inte räknar helt galet. Så tja, tjänar man såpass bra så...
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
C cpalm skrev:
200 svart motsvarar ju en månadslön på ca. 47 000 om jag inte räknar helt galet. Så tja, tjänar man såpass bra så...
Stämmer rätt bra, bor man i Göteborgs kommun och inte är medlem i svenska kyrkan är 47000kr/min 192kr/h efter skatt. Räknar då på 174 timmar.
 
Ja, brutto men man brukar ju inte skatta för sina svarta pengar.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
C cpalm skrev:
200 svart motsvarar ju en månadslön på ca. 47 000 om jag inte räknar helt galet. Så tja, tjänar man såpass bra så...
Jag räknar ju med att man i sådana fall jobbar helger och kvällar. Det är ju mer värt lönemässigt. Jag skulle definitivt aldrig ta ledigt från mitt ordinarie arbete för att jobba svart 7.00-16.00 någon annanstans.

47000 är inte omöjligt med OB och helgtillägg mm.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Rickard.
Hur får ni det? 200kr (per timme) x 173 (timmar på en månad) blir ju inte 47 000kr utan knappt 35 000kr

Vad missar jag?
 
Säkert inte men en bra lön som hantverkare ligger på cirka 40000kr. Vissa har mer, andra mindre. Det blir cirka 230kr/h. 100% OB på det och sen 50% skatt ger cirka 230kr/h. Så att jobba svart för 200kr/h kanske inte är överdrivet lönsamt men 300-350kr/h lockar nog de flesta rent ekonomiskt.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Jag räknar ju med att man i sådana fall jobbar helger och kvällar. Det är ju mer värt lönemässigt. Jag skulle definitivt aldrig ta ledigt från mitt ordinarie arbete för att jobba svart 7.00-16.00 någon annanstans.

47000 är inte omöjligt med OB och helgtillägg mm.
L lordi skrev:
Jag räknar ju med att man i sådana fall jobbar helger och kvällar. Det är ju mer värt lönemässigt. Jag skulle definitivt aldrig ta ledigt från mitt ordinarie arbete för att jobba svart 7.00-16.00 någon annanstans.

47000 är inte omöjligt med OB och helgtillägg mm.
47000 rent i fickan får du knappast i månaden med ob och helgtillägg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.