Nu ska jag dra upp ett infekterat ämne.
Vill bara ha sakliga svar, inget trams.

Jag har en granne som eldar för uppvärming dygnet runt (sept. - maj).
De har en täljstenskamin i ett envåningshus.

När de eldar (dygnet runt) så luktar det. Ibland bara lite, ibland måttligt och ibland så kraftigt att jag måste hålla för andan när jag går ut (det känns som att man står mitt i en majbrasa och andningen blir väldigt svår).
De köper sin ved i mindre påsar på Jula och dylikt.
Röken ser bra ut, lätt vit eller genomskinlig.

Jag har pratat med dem, men de säger att de måste elda för att deras värmepump är inte tillräckligt effektiv.

Nu vill jag inte anmäla eller bli osams med dem. Och jag hade önskat att de kunde elda utan att det skapar problem och en viss röklukt för man leva med.

Problemet är när man knappt kan andas ute och när det drar in genom ventilationen.
Dessutom är jag rädd för att det skadar min hälsa i längden.

Finns det något jag kan göra?
Eller finns det något grannen kan göra för att det ska lukta mindre?
 
N Nybyggarens skrev:
Nu ska jag dra upp ett infekterat ämne.
Vill bara ha sakliga svar, inget trams.

Jag har en granne som eldar för uppvärming dygnet runt (sept. - maj).
De har en täljstenskamin i ett envåningshus.

När de eldar (dygnet runt) så luktar det. Ibland bara lite, ibland måttligt och ibland så kraftigt att jag måste hålla för andan när jag går ut (det känns som att man står mitt i en majbrasa och andningen blir väldigt svår).
De köper sin ved i mindre påsar på Jula och dylikt.
Röken ser bra ut, lätt vit eller genomskinlig.

Jag har pratat med dem, men de säger att de måste elda för att deras värmepump är inte tillräckligt effektiv.

Nu vill jag inte anmäla eller bli osams med dem. Och jag hade önskat att de kunde elda utan att det skapar problem och en viss röklukt för man leva med.

Problemet är när man knappt kan andas ute och när det drar in genom ventilationen.
Dessutom är jag rädd för att det skadar min hälsa i längden.

Finns det något jag kan göra?
Eller finns det något grannen kan göra för att det ska lukta mindre?
Grannen har ju inte heller varit tillmötesgående när du har pratat med dem om detta.
Ring och pratar med kommunen för att se vad dem säger om det.

Pratar med grannen igen där går på lite mer, "detta funkar inte, det lukta så fruktansvärt" annars får nämna att du tänker ta detta med kommunen.
 
Vill helst inte dra in kommunen så det blir en jobbig stämning där man anmäler varandra fram och tillbaka.
Det borde ju gå att lösa, eftersom jag antar att de inte eldar på rätt sätt?
 
Smart! Skulle dock krävas mycket för att gå grannen att investera i en sådan...

Jag har självdrag med lite lätt frånluft i badrum och kök (gammalt hus)
 
Be grannen att skaffa elelement i stället. Det kan inte vara lönt att elda med småpåsar från jula odyl.
Sen måste du inse, att det grannen som skall fixa problemet, inte du. Varför skall du leva med konsekvenserna av att grannen har ett problem.
 
N Nybyggarens skrev:
Vill helst inte dra in kommunen så det blir en jobbig stämning där man anmäler varandra fram och tillbaka.
Det borde ju gå att lösa, eftersom jag antar att de inte eldar på rätt sätt?
På jobbet hade vi ett liknande problem.
Jobba på restaurang och grannen lite längre bort kände stekdoft varje dag,
K Keld skrev:
Be grannen att skaffa elelement i stället. Det kan inte vara lönt att elda med småpåsar från jula odyl.
Sen måste du inse, att det grannen som skall fixa problemet, inte du. Varför skall du leva med konsekvenserna av att grannen har ett problem.
Problemet är väl att grannen anser sig inte ha ett problem.
För denna personen funkar det att elda i kamin men inte för omgivningen
 
K Keld skrev:
Be grannen att skaffa elelement i stället. Det kan inte vara lönt att elda med småpåsar från jula odyl.
Sen måste du inse, att det grannen som skall fixa problemet, inte du. Varför skall du leva med konsekvenserna av att grannen har ett problem.
En julavedsäck på 30 liter motsvarar ca 30 Kwh när den eldas i kamin och kostar ca 50:-. Kan du inte erbjuda honom att betala hans värmenota i utbyte mot den kostnad han brukar köpa ved för:thinking:
 
Jo, men de påstår sig inte ha råd (förstår det lite, de hyr huset och bor flera vuxna där).

Har läst här att det inte ska lukta nämnvärt om man eldar rätt.
Men det kanske det gör ändå om det är ett envåningshus och det står nära osv?
 
Köp en värmefläkt på Jula och ge gubben. Förklara att det blir billigare värmekostnad med den än med kaminen.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...n/uppvarmning/varmeflaktar/varmeflakt-411077/
Förklara också att fortsätter han att elda så går du till kommunen och då blir det totalt eldningsförbud för kaminen med de nya bestämmelserna. Gör klart för honom att det är han som gör fel och att det är han som är problemet.
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
Det låter märkligt ,att elda med ved är lönsamt om man har egen ved eller köper stora mängder billigt. Här köper man ved i små mängder och eldar i en kamin, låter dyrt. En kamin är mest lämpad som tillskott vid stora behov, om man ska elda frekvent är egentligen en panna bättre. Det är möjligt att grannen kan förbättra eldningen, men knappast troligt, en äldre kamin har begränsningar. Det är nog svårt att ändra något utan att begränsa eldningen via anmälan som olägenhet till kommunen. Alternativet är nog att leva med problemen.
 
Är du säker på att han eldar med småpåsar köpved? Det blir ju dyrare än att använda direktel. Jag gissar att han eldar med annan ved, som inte är torr. Röken som kommer ur skorstenen ska vara osynlig. När man lägger i ny ved brukar det ryka lite mera men annars ska den inte synas.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Gör klart för honom att det är han som gör fel och att det är han som är problemet.
Hur tänkte du där? Det är väl ts som har problem, inte grannen?
 
F Finndjävel skrev:
Hur tänkte du där? Det är väl ts som har problem, inte grannen?
Grannen skapar problem åt andra.
 
Men jag tänker att det måste vara skit bakom spakarna?

Vi eldar ju precis likadant, från oktober till april ungefär, men varje gång jag är ute och känner av rök från vår eldning så är det för att vi eldar fel. Oftast att vi strypt ner den för tidigt. Bara det är hett nog i kaminen går det att strypa bra utan att det blir någon störande rök.

Vart jag vill komma är att grannen måste gått vilse i handhavandet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.