Nytt värmesystem till gammalt hus.
Huset är ett tegelhus från slutet av 1800 talet och har renoverats ca 1950. Det är ca 160kvm stort. Isoleringen är inte den bästa. Det har innan varit vedpanna, vattenburen värme till element. Huset är beläget i Skåne på landet.
Vad för värmesystem är att rekommendera? Vad är billigast eller bäst?

Bilden är ett försök att rita planlösningen i huset.
 
  • Handritad skiss av en planlösning till ett äldre hus, med markerade rum och väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Kommunen har ofta en energirådgivare. Kolla där!
Annars bergvärme eller jordvärme om du har mycket mark. Luft/vatten-värmepump kan oxå vara ett alternativ. Beror på hur stort huset är och hur mycket energi du behöver.
 
Tack för svaret. Huset är på ca 160kvm ett inrett rum på ovanvåningen, annars är alla rummen på nedanvåningen.
 
  • Gilla
Swepos
  • Laddar…
I huset skåne lika ditt, har jag en gammal ECO-Air 9 Kw som går mot en tank och shuntar ut, och den håller tempen bra, samt en EL-panna som backup om något skulle hända, Enda nackdelen med min är att den stannar i princip vid - 10 C ute, dom ny luft/vatten jobbar ner till - 20 C med avtagande effekt när minussidan kryper ner
 
Bäst är väl bergvärmepump on /off - 100% effektäckning - stor arbetstank på min 400 liter - separat VVB på 300-400 liter - Termostater överallt om ni inte har ingjuten golvvärme. Flytande kondesering. Med FTX om money is no issue.

Luft vatten.


Billigast är väl elradiator eller el-vatten med luft-luftvärmepump som komplement.

Sämst är väl enbart luft-luftvärmepump.
 
Hur många offerter bör man fråga efter?
Tänker om olika företag har olika priser eller tänker olika på vilken lösning som är bäst för huset.
 
Minst tre offerter i alla fall.
 
Lufft luft värme pump är inte aktuellt.
Vad är den stora skillnaden mellan jordvärme och luft vatten värmepump? Är det skillnad på huspriset om man skulle sälja huset vid ett senare tillfälle?
 
Finns 4 rum samt kök som är av mindre stolek på ca 12 kvm. Samt 2 hallar och 2 toer som är ganska små. Även finns 2 rum som är större. Inte öppen planlösning.
 
K Krusbäret skrev:
Lufft luft värme pump är inte aktuellt.
Vad är den stora skillnaden mellan jordvärme och luft vatten värmepump? Är det skillnad på huspriset om man skulle sälja huset vid ett senare tillfälle?
Luft-vatten och bergvärme är samma princip fast i ena fallet tar man värmen från luften utomhus och i andra från ett vattenhål i marken. Fördelen är att långt ner i marken har mannen jämn temp och Inga minus grader, du får således en bättre lösning i kalla klimat.
I båda fallen bör livslängden vara 15-20 år, men i bv fallet byter du bara innerdel. Ett hus med bv brukar nog få en liten premie, men den är nog försumbar med tanke på en dyrare investering.
 
Har gått förbi en del hus där man verkligen hör hur pumpen den delen på utsidan av huset låter ganska högt. Har lite tinnitus och tänker om sån pump kan störa det?
Är det även en premie vid jordvärme installationen?
 
Krokben
K Krusbäret skrev:
Har gått förbi en del hus där man verkligen hör hur pumpen den delen på utsidan av huset låter ganska högt. Har lite tinnitus och tänker om sån pump kan störa det?
Är det även en premie vid jordvärme installationen?
Har du Bergvärme eller Jordvärme så har du bullret inne i huset istället för utanför.
 
Krokben Krokben skrev:
Har du Bergvärme eller Jordvärme så har du bullret inne i huset istället för utanför.
Men att säga att en modern värmepump "bullrar" är kanske att ta i. Det är bara när min pump snurrar järnet och gör varmvatten som den låter nämnvärt. Kanske inte skulle vilja ha den i sovrummet men bakom en dörr till en tvättstuga t.ex är inga större problem. Med ett klassiskt pannrum i en källare är problemet med ljud helt borta.

/LOB
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Krokben
L lob skrev:
Men att säga att en modern värmepump "bullrar" är kanske att ta i. Det är bara när min pump snurrar järnet och gör varmvatten som den låter nämnvärt. Kanske inte skulle vilja ha den i sovrummet men bakom en dörr till en tvättstuga t.ex är inga större problem. Med ett klassiskt pannrum i en källare är problemet med ljud helt borta.

/LOB
Nej det är ju sant, men bullret flyttas ju till ett ännu känsligare ställe menade jag på. Stormljud är inget jag direkt upplever själv, har man markstativ så ska det gå bra.
 
Det finns olika styrkor på luft-vatten pump. Hur avgörande är detta för inomhus temperaturen. Skulle vilja ha en inomhus temperatur på ca 20grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.