Tja!

Håller på riva badrummet som ska renoveras lite, suttit plastmatta men nu blir det kakel och klinker, dock är jag lite fundersam på giövbrunnen, behöver jag byta den ? Läst att brunnar nyare än 90/91 är det inte krav på?

Dock är huset byggt -91 så hur vet jag om jag bör göra det ? Bifogar bilder.

Tänker att det är nog rätt mycket jobb då det ser ut som med tanke på att det är rätt hög förhöjningsring att själva golvbrunnen mest troligt är gjuten i plattan ? Och mellanrummet mellan ligger då den vattenburna golvvärmen tänker jag, kändes som väl mycket jobb att riva upp golvspånet och då eventuellt måsta bila upp för att komma åt att byta brunnen

Någon som har några tankar kring detta?
 
  • Gammal golvbrunn med borttagen skyddsplast och förhöjningsring på ett betonggolv under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BoBoHam
  • Laddar…
T
Kan du lossa på vattenlåset?
 
Nä den är inte löstagbar, med andra ord är det bara bita i det sura och börja riva?
 
T
N Dannelind42 skrev:
Nä den är inte löstagbar, med andra ord är det bara bita i det sura och börja riva?
Japp, fram med bilhammaren.......
 
Krilleman
Absolut! (y)
 
Bara börja riva då, tack för snabba svar
 
janwide
Var samma sits. Det är rätt kul att bila när man har bra grejer :D:strong:
 
Nu är snart golvspånet borta, nu till nästa fråga/tanke hur göra med golvet sen när brunnen är bytt ? Ligger ca 15cm frigolit på plattan och på det som ni ser vattenburen golvvärme.

Hur skulle ni byggt upp golvet igen? Damma konstruktion med uppreglat och isolering med värneslingor i samma som idag eller försöka vika upp slingorna och riva bort allt i golvet, byta brunn och sen gjuta upp kanske 10cm med eps sen flyta in golvvärmen på det ? 4 kvadrat är toan på

Tacksam för tips och idéer kring detta
 
  • Golvkonstruktion med vattenburen golvvärme på frigolit, delvis täckt av skyddsplast och byggavfall vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser att min text i senaste inlägget blev rätt otydlig.

Försöker igen :)

Som ni ser på bilden ligger golvvärmeslangarna i spårad isolering, isoleringen är ca 15cm tjock. Nu behöver jag bort med allt så jag kommer åt att bila bort avloppsbrunnen som sitter inguten i plattan under isoleringen.

Hur skulle ni gjort? Plugga golvvärmeslingan på fördelaren sen tömma slangen på vatten och helt enkelt kapa bort den, sen skära bort alla isoleringen i golvet för att sedan efter att brunnen är bytt gjuta upp motsvarande tjocklek och sen ersätta den med elgolvvärne som flytas in när nya golvet ska upp?

Eller ska man försöka "hänga" upp slangarna och kapa bort all material under dom sen bila bort brunnen, dit med ny sen gjuta upp och i samma veva gjuta in befintlig slang ?

Väldigt tacksam för tankar kring detta :)
 
I mina öron låter det rätt dumt att byta från vattenburet till el, däremot hade jag passat på att byta slangen till en ny.
 
  • Gilla
Almir FFL och 2 till
  • Laddar…
Absolut tänker samma sak men byta slang blir nog svårt då den kommer från ett helt annat rum, kapa och skarva på en ny är väl inte heller att rekommendera ?
 
N Dannelind42 skrev:
Absolut tänker samma sak men byta slang blir nog svårt då den kommer från ett helt annat rum, kapa och skarva på en ny är väl inte heller att rekommendera ?

Har väldigt svårt att se att det är godkänt att skarva vattenburen golvvärme då det är bra tryck på dem
 
B
Det finns skarvsatser för golvvärme, men jag skulle då inte vilja ha det på ett oinspekterbart ställe. Går det inte att dra nytt hela vägen till fördelaren eller i alla fall få skarven på ett sådant ställe att den är möjlig att kontrollera att den är tät?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.