Hej!
Jag har ett bord vars ben inte längre går att sätta fast, efter att bordet har överbelastats.

Benet har en integrerad bult vars spår är förstörda. På mötande sida är det en platta med spår. Plattan har också tappat spår (se den smala ringen på bilden, det kommer från plattan), men jag provade andra ben i plattan och det går att sätta fast dessa på den.

Hur lagar jag benet enklast? Finns det ersättande bultar man kan sätta fast på benet på samma sätt som original bult? Hur tar jag loss original bulten då?

Om plattan inte duger, vad ersätter den bäst?

Tack på förhand!
 
  • Träben med skadad bult och metallplatta med rund del avspårad, plus metallring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med lite tur är det en pinnskruv i benet som går att skruva ur och ersätta med en bit gängstång i rätt dimension.
 
Fulkemisten
Bara att byta. Det heter skruvstift. Fäst benet försiktigt i t ex ett skruvstycke med något mellan benet och backarna så att trät inte skadas. Skruva sedan ur det gamla skruvstiftet med t ex en polygrip.
Sen är det bara att ta med det till närmaste järnhandel/byggvaruhus och köpa nytt i rätt dimension. Skruvstift med gänga och spets, används för att fästa ben i möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: Pucktvåa.
 
Kan vara ett skruvstift i benet, maskigänga i ena änden och trägänga i andra.
Med nya gängor på benet sätter man en mutter ovanpå plattan.

Hur man får ut stiftet.....jag brukar dra fast borrmaskinschucken och köra back.

Protte
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Fulkemisten
prototypen prototypen skrev:
Hur man får ut stiftet.....jag brukar dra fast borrmaskinschucken och köra back.
Mycket smart.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Bara att byta. Det heter skruvstift. Fäst benet försiktigt i t ex ett skruvstycke med något mellan benet och backarna så att trät inte skadas. Skruva sedan ur det gamla skruvstiftet med t ex en polygrip.
[bild]
Edit: Pucktvåa.
Jag kan tänka mig tvärtom, skruvstiftet i skruvstycke (dra åt hårt, det är ändå paj)

Protte
 
  • Gilla
Totte_S och 3 till
  • Laddar…
Häftigt! Jag fick ut den! Tack för er tips.
Nu ska jag bara hitta motsvarande skruvstift i någon affär. En person håller ett metallskruvstift i handen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
prototypen prototypen skrev:
Kan vara ett skruvstift i benet, maskigänga i ena änden och trägänga i andra.
Med nya gängor på benet sätter man en mutter ovanpå plattan.

Hur man får ut stiftet.....jag brukar dra fast borrmaskinschucken och köra back.

Protte
Du menar ha en mutter under plattans buktiga del?
En mutter är för tjock för att rymmas där utan att hela bordet blir obalanserat, alltså att det fixade benet blir högre än övriga. Kanske går det om jag hittar en tunn mutter.

Har ni andra förslag på hur plattan fixas eller ersätts?
 
Muttrar finns i halvhöjd, men det går väl knapra ur lite ur bordsskivan så muttern ryms.
Jag tycker det ser ut som bulan i plåten är ovanligt hög, men en bild kan ljuga.
Om det är M8 kan jag skicka en halvmutter.

Protte
 
Tack för din vilja till hjälp och generösitet. Nej tyvärr det är M6. Ska leta på nätet var dessa halvhöjdsmuttrar kan köpas (ny grej för mig det här med halvhöjd)
 
Princip kan du fila ner skruv skallen på en franskträskuv så slipper du både pinnskruv och mutter
 
Hornbach har halvhöjdsmuttrar i godishyllan.
 
Plåtbitens gänga är förstörd som jag förstår det. Man kan ju prova med att lägga plåtbiten på tex ett skruvstycke, banka ett par rejäla slag med en hammare/slägga på hålet. (Godset trycker ihop sig lite). Fräscha sen till gängorna med gängtapp, det kanske räcker ihop med ny skruv? Går ju också att svetsa igen hålet lite först.

Men enklast är nog 1/2 mutter på ovansidan eller vanlig mutter du filar ner till lagom höjd. Gärna svetsa fast den också så funkar det smidigt att dra lös benet som förut, utan att ta lös metallplattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.