BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte forskare som sätter gränsvärden utan tjänstemän som gör en avvägning mellan kostnader för åtgärder för att t.ex. sänka radonhalter och antal sparade liv. Gränsvärdet i bostäder har tidigare varit högre (ca 1000 Bq/m3 på 80-talet, sen 500 och sen 400 fram till 2004), inte för att man ansåg att det var mindre farligt då utan man ville att radonbidragen gick till de med de högsta halterna och inte till dem med måttligt förhöjda värden. Budgeten för radonbidrag var begränsad.
Bara att inte bygga ihop ventilation värme kyla reglering med radon avlägsnande är en stor skandal i sig!!!
Miljön i våra hem borde vara mycket mer i fokus
 
Intressant tråd.
Det mest intressanta med radon är att en av dom sista stuiderna i Sverige visade att passiv rökning och rökning ökade risken men om man bortsåg från detta så syntes ingen riskökning.
Slutsatsen måste ju bli att radon ökar risken för lung cancer. Men bara om man röker eller blir utsatt för mycket passiv rökning, om man nu inte jobbar i en gruva. Det lär ju bli enklare i framtiden att räkna på sådant här då rökning blir mindre vanligt , förhoppningsvis. Danmark läste jag är ett av länderna med flest lung cancer fall, exporterade vi blå betong dit eller har dom mer uran i berggrunden? Nä antagligen röker dom mera.
Det var ju faktiskt inte så länge sedan man rökte i bilen, baren ,flygplanet och hemmet.
Hela radon hysterien kom ju faktiskt när rökning var så pass utbrett att det var "ute" att inte röka.

Hittade två rapporter om ett område Keralda? i Indien och Ramsar Iran. Där är det mindre lung cancer fall än snittet i världen. Trots att radonnivåerna är betydligt högre. Där snackar vi inte betydligt högre Bq/m3 än 1000.

Jag vet inte vad man ska dra för slutsats. Men en sak är säkert Radonova ägs av Lagercrantz som är börsnoterade. Radonova ska tjäna så mycket pengar som möjligt och har hög marginal. Trots att felmarginalen på dosorna kan vara 50%....
Många frågetecken dyker ju upp när man tänker på sådana här saker.
 
J jajgert skrev:
rökning ökade risken men om man bortsåg från detta så syntes ingen riskökning
Stämmer det verkligen? Jag har hört att kombinationen rökning och radon kraftigt ökar risken för lungcancer, men att den skulle vara obefintlig, ifall man bara utsätts för radon känner jag inte igen.
 
BirgitS
J jajgert skrev:
Hittade två rapporter om ett område Keralda? i Indien och Ramsar Iran. Där är det mindre lung cancer fall än snittet i världen. Trots att radonnivåerna är betydligt högre. Där snackar vi inte betydligt högre Bq/m3 än 1000.
Hur länge lever folk och hur ser befolkningsstrukturen ut?
Ett exempel: Om medelåldern är 25 år och få blir över 60 år så är det ju inte konstigt om andelen som insjuknar i lungcancer är låg. Det är få som blir så gamla att de hinner få cancer.

Det finns en delstat i Indien som heter Kerala, där finns både kust- och bergsområden så mängden markradon bör också variera mycket.
 
Men om L
BirgitS BirgitS skrev:
Hur länge lever folk och hur ser befolkningsstrukturen ut?
Ett exempel: Om medelåldern är 25 år och få blir över 60 år så är det ju inte konstigt om andelen som insjuknar i lungcancer är låg. Det är få som blir så gamla att de hinner få cancer.

Det finns en delstat i Indien som heter Kerala, där finns både kust- och bergsområden så mängden markradon bör också variera mycket.
BirgitS BirgitS skrev:
Hur länge lever folk och hur ser befolkningsstrukturen ut?
Ett exempel: Om medelåldern är 25 år och få blir över 60 år så är det ju inte konstigt om andelen som insjuknar i lungcancer är låg. Det är få som blir så gamla att de hinner få cancer.

Det finns en delstat i Indien som heter Kerala, där finns både kust- och bergsområden så mängden markradon bör också variera mycket.
Eftersom risken med radon baseras på LNT är det intressant att studera Ramsar och Kerala. Orimligt att man inte ser fler lung cancer fall där med den höga radonkoncentrationen.
 
H hempularen skrev:
Stämmer det verkligen? Jag har hört att kombinationen rökning och radon kraftigt ökar risken för lungcancer, men att den skulle vara obefintlig, ifall man bara utsätts för radon känner jag inte igen.
Kanske blev otydligt. Senaste forskningen från sverige upgav man att risken för lung cancer ökar om man röker eller utsätts för passiv rökning. Annars ökar den ej.
Dock har man inte gått vidare med den här forskningen
 
BirgitS
J jajgert skrev:
Eftersom risken med radon baseras på LNT är det intressant att studera Ramsar och Kerala. Orimligt att man inte ser fler lung cancer fall där med den höga radonkoncentrationen.
https://bravenewclimate.com/2015/01/24/what-can-we-learn-from-kerala/
So the Kerala data confirms what is obvious from a modern understanding of DNA repair. Namely that radiation damage isn’t cumulative at normal background dose rates and also that it isn’t cumulative at even 30 times normal dose rates.
J jajgert skrev:
Kanske blev otydligt. Senaste forskningen från sverige upgav man att risken för lung cancer ökar om man röker eller utsätts för passiv rökning. Annars ökar den ej.
Dock har man inte gått vidare med den här forskningen
Det är väl ungefär det som brukar skrivas i alla trådar om radon i forumet.
På sidan två i tråden tas en del europeiska epidemiologiska studier mm. upp.
 
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]


Det är väl ungefär det som brukar skrivas i alla trådar om radon i forumet.
På sidan två i tråden tas en del europeiska epidemiologiska studier mm. upp.
Tack för länk.

Jag personligen bor i ett blåbetonghus och tänker kanske på sikt skaffa FTX.
Men vi ligger kring 300-600 bq/m3. (fel marginal på hela 50% på dosorna)
Om man nu ska gå efter forskiningen och standarden där ute betyder i runda slängar att har man 1000 bq/m3 så har man alltså 1 % risk att få lungcancer 1-75 år.
Så vi har väl i runda slängar 0.5%-0,6% risk.
Det betyder ju att bor det 200 personer i våran villa i 75 år får 1 lungcancer
Vid 1000 bq/m3 får 1 person på 100 lung cancer som bor i en villa i 75 år.
Om min mattematik inte är helt off.

När man skriver det på det här sättet låter ju inte blåbetong jättefarligt?
Men dom som säljer sanering skriver "Dubblad risk för lungcancer"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.