Nej, för växelriktaren kommer att lägga av så fort du sätter igång brödrosten, om inte likriktaren först har lagt av. En brödrost har 500- 2000 W effekt och växelriktaren (12 VDC till 230 VAC) klarar bara 150 W. Hur mycket likriktaren (230 VAC till 12 VDC) klarar framgår inte, men troligen inte i närheten av 500 W...

Hade grejorna klarat av effekten hade jordfelsbrytaren inte reagerat även om brösrostens fas anslöts till jord eftersom de är galvaniskt åtskilda, men tekniskt sett var det inte det du frågade fast jag förstod att det var det du var ute efter.

/Fredrik
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Nej, för växelriktaren kommer att lägga av så fort du sätter igång brödrosten, om inte likriktaren först har lagt av. En brödrost har 500- 2000 W effekt och växelriktaren (12 VDC till 230 VAC) klarar bara 150 W. Hur mycket likriktaren (230 VAC till 12 VDC) klarar framgår inte, men troligen inte i närheten av 500 W...

Hade grejorna klarat av effekten hade jordfelsbrytaren inte reagerat även om brösrostens fas anslöts till jord eftersom de är galvaniskt åtskilda, men tekniskt sett var det inte det du frågade fast jag förstod att det var det du var ute efter.

/Fredrik
Hej!

Ja tack för ditt svar, brödrost var ett dåligt exempel, tänkt dig en led-lampa istället :)
Men du förstod ändå vad jag var ute efter så jag tackar igen för ditt svar :)
 
Jag kan inte se att den galvaniskt skiljer primär- och sekundärsidan åt, så ja! Jag måste fråga, varför vill du hålla på och kortsluta massa saker mot jord efter någon form spänningsomvandling? :crysmile:
 
J Johan456 skrev:
Jag kan inte se att den galvaniskt skiljer primär- och sekundärsidan åt, så ja! Jag måste fråga, varför vill du hålla på och kortsluta massa saker mot jord efter någon form spänningsomvandling? :crysmile:
Det är p.g.a. den förbaskade utebelysningen som, när det regnat mycket, gör att jordfelsbrytaren släcker ner hela huset :S
Problemet är att jag har 10 st pollare, och det går knappt att felsöka, eftersom problemet kanske bara uppstår efter 3-4 veckor, om det regnar lite, så därför vill jag försöka särskilja just pollarna utan allt för stora ingrepp :/
Finns det något annat sätt?
 
Absolut, lägg utebelysningen på egen personskyddsbrytare. Annars är det en isolertransformator du söker men jag skulle inte rekommendera det, utan som sagt, egen personskyddsbrytare. Vidare så bör det gå att felsöka men en isolationsprovare, eller megger som det kallas i folkmun.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för effekter vi pratar om? Brödrostar har en tendens att dra en del ström men LED-belysning i pollare är lite snällare. Kan det vara 2 watt per pollare? Kan du mäta eller läsa dig till vad hela den anläggningen drar? Det borde inte bli många tiotals watt och en lösning med galvanisk avskiljning blir enklare ju lägre effekt det rör sig om. Sedan kanske det som sagt inte är rätt sätt att angripa problemet.
 
Redigerat:
Som sagt ett alternativ skulle ju vara att "megga" anläggningen och hitta felet. Det borde inte vara så svårt.
 
Mikael_L
F fb35523 skrev:
Hade grejorna klarat av effekten hade jordfelsbrytaren inte reagerat även om brösrostens fas anslöts till jord eftersom de är galvaniskt åtskilda,
Det är kanske inte bombsäkert galvaniskt åtskilda, då de inte har specats så.
Men framförallt 230->12V torde vara det (i tillräcklig omfattning) ty man vill nog inte sälja en pryl man får stötar av beroende på vilken väg man kopplar in stickproppen.



Som ung byggde jag dock en ljusorgel som man fick stötar av om man tog i micken, eller chassijord, ifall jag hade satt in stickproppen fel väg. :surprised:
Den hade inte blivit godkänd på den europeiska marknaden om man säjer så. :thinking:
Jag skänkte den till min kusin (ett lagbrott såvitt jag idag vet). Han lirade som DJ på olika roliga ställen vid medelhavet och London, i några år innan han tog tag i sitt liv och hamnade i IT-branschen och tjänade mer pengar än fria drinkar.
Allt trots att jag kunnat döda honom. :dizzy: :cool:
 
Mikael_L
Till TS, sätt utomhusgruppen på en egen PSA, det är den bra lösningen.
Och leta efter felet sen ändå, men nu är det inte lika kritiskt och problematiskt. Och det är aldrig någon dum idé att ha el utomhus på egen JFB/PSA.

Har du normcentral? eller gamla porslinssäkringar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.