För montering utomhus i trånga utrymmen med snäva vinklar. Klarar att monteras vid -5 och efter -40. Tänker köra EKKX inomhus då den är styv och lättare formbar för "snyggare" installation.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Elproman har LiYY men inte 4x0,2 på lager och fortfarande dyrt. Kollade FKKX på eBay men inga träffar så det är nog en svensk beteckning. Det fanns LIYY men inte prisvärda. ELFA har men bara vettiga priser om man köper 500-meters rullar. Googlade LIYY och träffade på företaget TME.eu som verkar vara en polska variant av ELFA men med väldigt mycket bättre priser. TME säljer både till privatpersoner och företag.

TME LiYY-kablar::
[länk]

Tror jag hittat en tunn och prisvärd flertrådad/oskärmad LiYY 3x0,14 för 2.31 SEK/metern vid köp av 50 meter så det är nästan på samma prisnivå som Biltemas EKKX:
[länk]

TME levererar som standard med UPS/DHL/Fedex/Dacher, vanligen runt 75 SEK för ej skrymmande.
Tack för den länken, det blir nog så att man får beställa en 50-100m.

GK100 GK100 skrev:
Varför håller du dig inte till den EKKX du hittat finns inget problem med den. Du har väl knappast några rörliga delar du ska koppla in där de fintrådiga typerna kunde ha fördelar.
Det jag främst har problem med solida ledare är att de mycket enkelt går av vid termineringen. Dels på grund av att man drar åt dem i sockerbitar (eller plint) och det då blir en brottanvisning som sedan gör att den går av när man pillar med närliggande kablar. Även om man ansluter i en bra plint som inte skadar ledaren så går ledaren ändå av förr eller senare när man håller på och pillar på närliggande kablar. T.ex. i mitt fall så går/gick ledarna oftast av vid larmcentralen dit många kablar sammanstrålar, samt ett annat ställe där många larmkablar(EKKX) sammanstrålar. Min erfarenhet av flertrådade ledare är att de är betydligt mindre känsliga för detta. På senare tid har jag löst det igenom att crimpa på en stödhylsa (ferrule) på varje ledare.

Med det sagt, ingen expert på ämnet och jag gör säkert något fel, alternativt köer för billiga kablar och plintar. Det har ju trots allt gått ett bra tag sedan jag gick försvarets kurs i kabelterminering och krimpnin ;)
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Bra att känna till. Funderar på att använda LiYY även inomhus för att slippa likande problem. Förresten, vad kör du för typ av plintar?
 
Redigerat:
Du kan lika gärna köra med EKKX ute också den är inte direkt mindre tålig miljömässigt där än LIYY etc. Se bara till att båda inte utsätts för starkt direkt solljus och givetvis lite skyddade rent allmänt.

Sen kvarstår mitt råd att både du och JSten övar på färdigheter kring hantering av materielen (visst heter det så inom försvaret) så kommer det gå fint med båda kabeltyperna. Installationsmässigt passar EKKX bättre om det är synligt och klamrat osv och där inte fintrådiga ledarna av någon säkert ganska ovanlig anledning krävs vid de här jobben.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Förresten, vad kör du för typ av plintar?
För mina sensorer så terminerar jag kablarna med JST XH 3pin kontakter (köper billigt från Kina, kräver dock att man har matchande crimptång (heter det så på Svenska?), samt tålamodet att crimpakontakter). Sen har jag ersatt det vanliga dos-locket med ett 3d utskrivet lock med integrerad ds18b20 sensor. I locken har jag då limmat fast matchande JST XH kontakt så att man enkelt kan koppla ur kablarna och ta ner locket. Kan ladda upp lite bilder om intresse finns.
TIll mitt larm kör jag på sockerbitar vid varje givare och sedan skruvplintar vi själva larmcentralen. Skruvplintarna sitter för populerade på larmcentralens kretskort, så de kan man inte göra så mycket åt. Det är framförallt larmet där jag har haft mest problem med kablar som rör på sig och ledare går av. De krimpade kontakterna har marginellt bättre avlastning för ledarna. Så jag letar fortfarande efter bättre alternativ till sockerbitar.

GK100 GK100 skrev:
Du kan lika gärna köra med EKKX ute också den är inte direkt mindre tålig miljömässigt där än LIYY etc. Se bara till att båda inte utsätts för starkt direkt solljus och givetvis lite skyddade rent allmänt.

Sen kvarstår mitt råd att både du och JSten övar på färdigheter kring hantering av materielen (visst heter det så inom försvaret) så kommer det gå fint med båda kabeltyperna. Installationsmässigt passar EKKX bättre om det är synligt och klamrat osv och där inte fintrådiga ledarna av någon säkert ganska ovanlig anledning krävs vid de här jobben.
Definitivt, om jag skulle klamra kabeln så skulle jag köra på enkelledare, mycket snyggare installation. Lyckligtvis så är min installation helt dold och alla kablar går i vp-rör inne i väggarna (där det inte fanns färdiga rör så tog jag upp väggen och installerade det, mycket jobb men blir så mycket bättre :) ). Så i min installation skulle jag ha föredragit kabel med flera kardeler då det är smidigare att jobba med och mindre känsligt för bott i ledaren.

Off topic; materiel eller material, i min värd (förmodligen inte korrekt) så är materiel saker som t.ex. verktyg, utrustning, fordon, etc som man kan återanvända om och om igen. Medans material är det rå-material som man använder för att producera saker. Så med andra ord kan man ta och använda sig av materiel (symaskin) för att omvandla material(tyg + tråd) till materiel (tröja).
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
...Sen kvarstår mitt råd att både du och JSten övar på färdigheter kring hantering av materielen (visst heter det så inom försvaret) så kommer det gå fint med båda kabeltyperna....
Tack för rådet, men jag brukar normalt inte ha några större problem med skalningen. Tidigare använde jag tänderna men efter att tandläkaren klagat på förslitningar på emaljen är det verktyg som gäller. Numer kör jag alltid med skaltång för tunnare enkelledare eftersom det räcker med ett väldigt litet jack från kniv eller vanlig tång för att kabeln ska gå av när man böjer den.

Även jag har tragglat igenom hantering av kablar och lödning genom en längre teknik-utbildning inom försvaret. Med gröna kontorsbrallor och gröntjänst bara en halv dag i veckan var det en rätt ok tillvaro :- D. Kommer speciellt ihåg vårt utbildningsbefäl som brukade köra med ett megastort förstoringsglas när han tex kontrollerad lödning på kretskort och skarvningar. Eftersom han alltid hade med sig förstoringsglaset fick han smeknamnet Sherlock Holmes :)

Du kan lika gärna köra med EKKX ute också den är inte direkt mindre tålig miljömässigt där än LIYY etc. Se bara till att båda inte utsätts för starkt direkt solljus och givetvis lite skyddade rent allmänt.
Angående val av kabel visade sig vara rätt stor skillnad på PVC-plasten i både ledare och skal eftersom EKKX från Biltema är typad för endast inomhusbruk. Det funkar säkert bra om man är väldigt försiktig men det lutar åt att köra endast flertrådig LiYY i hela installationen eftersom jag inte vill ha några oönskade avbrott som skulle bli väldig svårt att felsöka i ett större 1-wire nätverk.
 
Redigerat:
J JSten skrev:
För mina sensorer så terminerar jag kablarna med JST XH 3pin kontakter (köper billigt från Kina, kräver dock att man har matchande crimptång (heter det så på Svenska?), samt tålamodet att crimpakontakter). Sen har jag ersatt det vanliga dos-locket med ett 3d utskrivet lock med integrerad ds18b20 sensor. I locken har jag då limmat fast matchande JST XH kontakt så att man enkelt kan koppla ur kablarna och ta ner locket. Kan ladda upp lite bilder om intresse finns.
Intressant, du får väldig gärna visa lite bilder!

TIll mitt larm kör jag på sockerbitar vid varje givare och sedan skruvplintar vi själva larmcentralen. Skruvplintarna sitter för populerade på larmcentralens kretskort, så de kan man inte göra så mycket åt. Det är framförallt larmet där jag har haft mest problem med kablar som rör på sig och ledare går av. De krimpade kontakterna har marginellt bättre avlastning för ledarna. Så jag letar fortfarande efter bättre alternativ till sockerbitar.

Definitivt, om jag skulle klamra kabeln så skulle jag köra på enkelledare, mycket snyggare installation. Lyckligtvis så är min installation helt dold och alla kablar går i vp-rör inne i väggarna (där det inte fanns färdiga rör så tog jag upp väggen och installerade det, mycket jobb men blir så mycket bättre :) ). Så i min installation skulle jag ha föredragit kabel med flera kardeler då det är smidigare att jobba med och mindre känsligt för bott i ledaren.
Just för att slippa oönskade avbrott blir nog en flertrådig LiYY i hela installationen

Off topic; materiel eller material, i min värd (förmodligen inte korrekt) så är materiel saker som t.ex. verktyg, utrustning, fordon, etc som man kan återanvända om och om igen. Medans material är det rå-material som man använder för att producera saker. Så med andra ord kan man ta och använda sig av materiel (symaskin) för att omvandla material(tyg + tråd) till materiel (tröja).
:) :) :)
 
J JSten skrev:
För mina sensorer så terminerar jag kablarna med JST XH 3pin kontakter (köper billigt från Kina, kräver dock att man har matchande crimptång (heter det så på Svenska?), samt tålamodet att crimpakontakter).
Känner du till om det finns färdiga kopplingsdosor anpassade till JST XH? Vilken typ av dosa använder du? Funderar på möjligheten att 3dprinta några dosor med lock. Sonen går på KTH så där finns det säkert en 3D-P annars får man väl kolla med närmaste Makerspace.

Kollade upp JST XH 3pin på eBay för lite snabbare leveranstid:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=JST+XH+3-pin++&LH_PrefLoc=5

Hittade 20-pack för 85 kr eller 50-pack för 150 kr + 20 kr frakt. Ok priser?
https://www.ebay.com/itm/Jst-Xh-1s-...hash=item1cda4a9f94:m:m4fBUt35pRLyR1xuACT5asQ
 
Redigerat:
J JSten skrev:
För mina sensorer så terminerar jag kablarna med JST XH 3pin kontakter (köper billigt från Kina, kräver dock att man har matchande crimptång (heter det så på Svenska?), samt tålamodet att crimpakontakter). Sen har jag ersatt det vanliga dos-locket med ett 3d utskrivet lock med integrerad ds18b20 sensor. I locken har jag då limmat fast matchande JST XH kontakt så att man enkelt kan koppla ur kablarna och ta ner locket. Kan ladda upp lite bilder om intresse finns.
TIll mitt larm kör jag på sockerbitar vid varje givare och sedan skruvplintar vi själva larmcentralen. Skruvplintarna sitter för populerade på larmcentralens kretskort, så de kan man inte göra så mycket åt. Det är framförallt larmet där jag har haft mest problem med kablar som rör på sig och ledare går av. De krimpade kontakterna har marginellt bättre avlastning för ledarna. Så jag letar fortfarande efter bättre alternativ till sockerbitar.


Definitivt, om jag skulle klamra kabeln så skulle jag köra på enkelledare, mycket snyggare installation. Lyckligtvis så är min installation helt dold och alla kablar går i vp-rör inne i väggarna (där det inte fanns färdiga rör så tog jag upp väggen och installerade det, mycket jobb men blir så mycket bättre :) ). Så i min installation skulle jag ha föredragit kabel med flera kardeler då det är smidigare att jobba med och mindre känsligt för bott i ledaren.

Off topic; materiel eller material, i min värd (förmodligen inte korrekt) så är materiel saker som t.ex. verktyg, utrustning, fordon, etc som man kan återanvända om och om igen. Medans material är det rå-material som man använder för att producera saker. Så med andra ord kan man ta och använda sig av materiel (symaskin) för att omvandla material(tyg + tråd) till materiel (tröja).
Ja det vore kul att se lite bilder på vad du har gjort. Alltid intressant där du verkar lagt ner mycket jobb och möda kring det hela.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Känner du till om det finns färdiga kopplingsdosor anpassade till JST XH? Vilken typ av dosa använder du? Funderar på möjligheten att 3dprinta några dosor med lock. Sonen går på KTH så där finns det säkert en 3D-P annars får man väl kolla med närmaste Makerspace.
Jag har svårt att tro att det finns någon färdig produkt, ganska nischat kan man säga. Om du befinner dig i Lund regionen kan jag skriva ut några för en billig peng, annars brukar det alltid finnas någon i ens närhet som har en 3d-skrivare.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Kollade upp JST XH 3pin på eBay för lite snabbare leveranstid:
[länk]

Hittade 20-pack för 85 kr eller 50-pack för 150 kr + 20 kr frakt. Ok priser?
[länk]
Skulle säga att det är "rimliga" priser för att vara från Europa, man brukar få lägga på en hel del.
Senast jag beställde så var det från Kina, då gav jag 82kr för 100st och det tog drygt två månader att få paketet :mad: + Tullavgift från Postnord :mad::mad::mad: (beställde för totalt 3-400, så de där 75 kronorna till PostNord var den lilla delen).
Det du även kommer behöva är en crimp-tång (såvida du inte redan har en). Jag har en som liknar https://www.ebay.com/itm/SN01BM-Ter...417451?hash=item5d91b37bab:g:kEkAAOSwS-Va4cRt (sökord "jst crimping tool xh").

Möjligt att det finns andra kontakter där totalsumman blir lägre. Jag kör på JST XH för att det är det jag har, d.v.s. min go-to kontakt för elektronikprojekt :)

GK100 GK100 skrev:
Ja det vore kul att se lite bilder på vad du har gjort. Alltid intressant där du verkar lagt ner mycket jobb och möda kring det hela.
Här kommer några bilder på lock, sensor och kontakter. Locket CADade jag ihop i Fusion360.
Sensor + kontakter:
DSC_2124.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-utskrivet vitt lock med monterade metallkontakter på ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-utskriven elektronikkontaktmontering för sensorer och sladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna "modul" monteras sedan från baksidan in i locket och limmas på plats:
3D-utskrivet lock bredvid monterad elektroniksensor och kontakter mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och från framsidan ser det ut såhär när allt är monterat:
3D-utskrivet lock monterat på vägg med synliga ventilationsöppningar och skruvfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och kontakteringen av sladden:
Elektronikprojekt med en JST XH-kontakt, färgkodade kablar anslutna till en sensor modul på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har fortfarande en del barnsjukdomar att fixa, utskriften är inte helt perfekt, bli en del artefakter efter "luftgallret" och det faktum att det blir för dåligt stöd för lagerna över. Även mätningarna blir inte helt perfekta ännu, temperaturen ligger ca 1 grad under rumstemperaturen eftersom vårt hus läcker som ett såll och det drar kalluft igenom vp-rören. Detta ska lösas med isolering och tejp tänkte jag :) Funderar även på att designa om locket så att det sticker ut mer i rummet och hamnar längre ifrån väggen.

Sensorerna har jag sedan kopplat till en hemmasnickrad sensormodul med en ESP8266:
Hemmasnickrad sensormodul med ESP8266 för WiFi-koppling och anslutna komponenter på kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronikkomponent med kretskort, JST-kontakter och kablar för DIY-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På den kör jag en Zabbix agent som mitt zabbix system, via wifi, kontinuerligt hämtar sensor data och sparar i databasen.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för bilderna, verkligen skitsnyggt! Vilket jobb du lagt ner på att både få det snyggt och praktiskt! Det får bli modell för hur jag ska lösa det. (y) Ska höra med sonen om han har lust att printa något likande annars kanske jag återkommer med en "förfrågan" ;)

Jag har en Crimp-tång med misstänker att den inte funkar för JST XH men den du länkade till var inte allt för dyr. Såg att man kunde komma ner ordentlig i pris på TME.eu vid +200 stycken. Hittade även 100-pack 4-pins hane på eBay för 34 kr och får jag tag motsvarande honkontakter kan det bli ett bra totalpris.

Angående kalldrag från vp-rör mm har vi likande problem. Jag har investerat en värmekamera (FLIR ONE) som man kopplar in på mobilen för att kunna lokalisera köldbryggor och läckage. Lekte lite med den för ett tag sedan och såg att vissa ställen ser ut som någon skjutit med en hagelbössa. :p Det verkar som man inte lade ner någon större energi på att täta genomgångar när de byggde vårat hus 1971 och oljan var nästa gratis.
 
Glömde fråga vilken "busstyp" ("1-Wire Network Topologi") du kopplat ihop nätet med utgång från mastern (ESP8266) fram till alla givare?

Det finns en hel del bra förklaringar i "Guidelines for Reliable Long Line 1-Wire Networks" men det vore kul att höra om dina erfarenheter med tex givare som inte dyker upp etc. Min plan just nu är att köra tre st huvudledningar, en per våning plus vind, och göra avstick ut till varje givare. Sedan tänkte jag dra ledningarna genom vår gamla skorstensstock och koppla ihop allt på bottenvåningen i vårt kombinerade teknik- och torkrum (fd oljepannrummet ). Jag antar att det blir någon slags konstig kombination av Linear topology, Stubbed topology och Star topology. Frågan om det kommer funka eller om det är säkrare att köra allt i serie som Linear toplogy med korta avstick (<3m) till givarna?

Diagram över tre olika 1-Wire nätverkstopologier: linjär, stjärnformad och förgrenad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Teknik- och torkrum. Tänkte montera ett kopplingsskåp på väggen ovanför kollektorn (svarta röret) och använda en gammal surfplatta som kontrollpanel.
Ett källrum med vita rör längs taket, en röd expansionskärl, svarta rör på väggen och en torkställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Stort tack för bilderna, verkligen skitsnyggt! Vilket jobb du lagt ner på att både få det snyggt och praktiskt! Det får bli modell för hur jag ska lösa det. (y) Ska höra med sonen om han har lust att printa något likande annars kanske jag återkommer med en "förfrågan" ;)
Härligt att höra!

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag har en Crimp-tång med misstänker att den inte funkar för JST XH men den du länkade till var inte allt för dyr. Såg att man kunde komma ner ordentlig i pris på TME.eu vid +200 stycken. Hittade även 100-pack 4-pins hane på eBay för 34 kr och får jag tag motsvarande honkontakter kan det bli ett bra totalpris.
Helt okej priser ju :)

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Angående kalldrag från vp-rör mm har vi likande problem. Jag har investerat en värmekamera (FLIR ONE) som man kopplar in på mobilen för att kunna lokalisera köldbryggor och läckage. Lekte lite med den för ett tag sedan och såg att vissa ställen ser ut som någon skjutit med en hagelbössa. :p Det verkar som man inte lade ner någon större energi på att täta genomgångar när de byggde vårat hus 1971 och oljan var nästa gratis.
Samma sak här, hus från 1980, kanske lite mer fokus på att försöka få det tätt, men diverse ägare och renoveringar igenom åren har totalt förstört allt vad täthet heter... Eller så räknas det som friskluftsventiler, vem vet...

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Glömde fråga vilken "busstyp" ("1-Wire Network Topologi") du kopplat ihop nätet med utgång från mastern (ESP8266) fram till alla givare?
Yes, ESP8266 agerar master och alla sensorer är kopplade till en pinne på den. Tror jag kör med ett 2.2kR motstånd som pullup på datapinnen (något lägre än rekommenderat, men om jag inte mins helt fel så kan man då köra längre sträckor. I nästa version av mitt kretskort planerar jag att använda flera utgångar/pinnar på ESP8266 till de olika kontakterna så att man kan ansluta flera nät till samma chip.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det finns en hel del bra förklaringar i "Guidelines for Reliable Long Line 1-Wire Networks" men det vore kul att höra om dina erfarenheter med tex givare som inte dyker upp etc. Min plan just nu är att köra tre st huvudledningar, en per våning plus vind, och göra avstick ut till varje givare. Sedan tänkte jag dra ledningarna genom vår gamla skorstensstock och koppla ihop allt på bottenvåningen i vårt kombinerade teknik- och torkrum (fd oljepannrummet ). Jag antar att det blir någon slags konstig kombination av Linear topology, Stubbed topology och Star topology. Frågan om det kommer funka eller om det är säkrare att köra allt i serie som Linear toplogy med korta avstick (<3m) till givarna?

[bild]

Teknik- och torkrum. Tänkte montera ett kopplingsskåp på väggen ovanför kollektorn (svarta röret) och använda en gammal surfplatta som kontrollpanel.
[bild]
Om man kollar på sidan du länkade till så är det bästa ju att ha en ända lång slinga med korta eller inga avstickare. Det är så jag har på min långa slinga som går runt ytterväggen på nedervåningen (tror jag nämnde det tidigare, den är ca 30-40m skulle jag tro). Sen har jag en del sensorer på andra ställen (förråd, uterum, ovanvåning och vind), de har egen ESP8266 och oftast bara några meter sladd till max 3 givare per mätpunkt. Så här ser det ut just nu (övervåning överst och nedervåning nederst, och ja, grafen är inte färdig, kastade ihop något tillfälligt som har blivit permanent, som vanligt):
Schematisk översikt av ett hemtemperatursystem med temperaturavläsningar och energiförbrukning per rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Angående vad som händer när man har för stort nät, då får man senorer som försvinner och kommer tillbaka lite slumpmässigt. Jag hade problem med detta i lägenheten, mycket mindre nät men jag hade ett stjärnnät med 4-5 avstickare på varierande längd (från 15-20m till någon meter, lägenheten var ganska liten, men för att få till sladdragningen snyggt så behövde den ju slingra sig fram igenom rör och bakom lister, så om det var några meter fågelvägen så blev sladden lätt mer än den dubbla).

Så, jag skulle rekommendera en lång slinga. Alternativt kan du ju börja bygga nätet, och när du ser att det börjar bli problem så är det ju bara att börja dela upp det i flera separata slingor.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Utifall att du (eller någon annan) inte har hunnit beställa kabel ännu så har TEM 20% på LIYY kablarna (och mycket annat) idag!
 
J JSten skrev:
Utifall att du (eller någon annan) inte har hunnit beställa kabel ännu så har TEM 20% på LIYY kablarna (och mycket annat) idag!
Kanon. stort tack !!! (y)

Edit: beställt och klart! Känns alltid bra att få lite extra rabatt på något man ändå måste ha! ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.