Jag har anlitat en firma som bl.a. satt upp nya innerväggar i ett antal rum i ett gammalt hus. Först osb och sedan gipsskivor. När jag höll på att spackla insåg jag att det är en utbuktning på en av gipsskivorna. Förstår inte riktigt hur det har kunnat bli så, med tanke på att det är osb bakom, men i vilket fall - vad gör man? Det måste ju vara svårt att spackla bort, eller hur? Kan jag kräva att firman kommer hit och rättar till detta gratis? Borde de göra det? Är det ”sånt som händer”, eller är det dåligt utfört? Jag har liksom ingen aning, och är dålig på att sätta hårt mot hårt. Å andra sidan ska vi måla dessa väggar, och det kommer ju inte bli snyggt, vilket kommer irritera mig om jag inte gör något alls. Tacksam för råd!
Utbuktning och spacklingsförsök på en nyligen installerad gipsskiva mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du ska få två råd:

Läs konsumentköplagen
Läs konsumenttjänstlagen

Du kommer att inse att du har rätten på din sida efter det. Tjänster ska utföras på ett sätt så att kunden ska bli nöjd inom rimliga gränser och det är inte rimligt om en vägg som alla skulle förvänta sig vara plan har en utbuktning.

Jag vill påstå att du kan kräva att felet rättas utan extra kostnad för dig, men se för all del till att det görs innan du fortsätter med målning, för det kan inte firman åläggas att fixa.

Lycka till!

/Fredrik
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
förstår inget av bilden ?
 
R RoBo skrev:
förstår inget av bilden ?
Till vänster ser du skruvhål som jag börjat spackla igen. Till höger om den ser du en lodrät linje; det är alltså ”krönet” på utbuktningen.
 
F fb35523 skrev:
Du ska få två råd:

Läs konsumentköplagen
Läs konsumenttjänstlagen

Du kommer att inse att du har rätten på din sida efter det. Tjänster ska utföras på ett sätt så att kunden ska bli nöjd inom rimliga gränser och det är inte rimligt om en vägg som alla skulle förvänta sig vara plan har en utbuktning.

Jag vill påstå att du kan kräva att felet rättas utan extra kostnad för dig, men se för all del till att det görs innan du fortsätter med målning, för det kan inte firman åläggas att fixa.

Lycka till!

/Fredrik
Stort tack för svar!
 
Förstår inte heller bilden helt. Är problemet i hörnet? Ser ut att vara en 90-gradersvinkel där med nån bubblig/degig konsistens?

Sitter det nån väv ovanpå gipsen redan (som då har bubblat till sig i hörnet?
 
  • Gilla
Interista88
  • Laddar…
Var snäll och beskriv problemet en gång till! Tänk på att det är söndag morgon :p
Och lägg in bilder som visar vad som gått snett.
Helst med linjal/mätsticka som visar hur stort område det handlar om.
 
  • Gilla
Tptfm
  • Laddar…
backstad backstad skrev:
Förstår inte heller bilden helt. Är problemet i hörnet? Ser ut att vara en 90-gradersvinkel där med nån bubblig/degig konsistens?

Sitter det nån väv ovanpå gipsen redan (som då har bubblat till sig i hörnet?
Nej, ingen vinkel. Längst till höger i bild, är en skarv mellan två gipsplattor, så det är inte den jag menar. Först har du skruvhål till vänster, sedan, till höger om dem buktar väggen ut. I mitten på utbuktningen har gipsskivan blivit ful och ”bubblig”. Så nej, ingen väv eller liknande, bara en ny gipsskiva. Har här en bild tagen lite längre ifrån. Har ritat en pil mot utbuktningen. Vägg med gipsplattor, skarv och skruvhål, pil pekar på utbuktning och bubblor på skivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu förstår jag bättre, men det ser mer ut som en grop än en utbuktning - oavsett riktning (in/ut) ska det ju inte vara så - bör avhjälpas av den som satt dit skivan (antingen en helt ny gipsskiva eller att man skär ut en ruta och skarvar ihop (om det finns spillbitar kvar). Vad det beror på har jag ingen bra gissning kring.

Håll inne betalning (om inte redan betalat) tills detta är fixat.
 
  • Gilla
Tptfm
  • Laddar…
Tycker själv det är konstigt, med tanke på att det är osb bakom. Firman som utfört det, känns ändå seriös, och han som utfört det har varit väldigt trevlig, så vill ju ogärna klaga på honom, men känns samtidigt olustigt att så småningom börja måla på en ny vägg som inte är slät, och där dessutom pappen som täcker gipset blivit fult och ”bubbligt”, bara för att gipsskivan på något sätt skadats.
 
backstad backstad skrev:
Nu förstår jag bättre, men det ser mer ut som en grop än en utbuktning - oavsett riktning (in/ut) ska det ju inte vara så - bör avhjälpas av den som satt dit skivan (antingen en helt ny gipsskiva eller att man skär ut en ruta och skarvar ihop (om det finns spillbitar kvar). Vad det beror på har jag ingen bra gissning kring.

Håll inne betalning (om inte redan betalat) tills detta är fixat.
redan betalat, tyvärr. Samma företag har dessutom påbörjat ett stort badrum, och kommit så pass långt att de satt igång och kakla. Men sedan hade de väl bokat in för mycket, så nu vet i sjutton när de kommer tillbaka och slutför det... Men allt är betalat
 
T Tptfm skrev:
Tycker själv det är konstigt, med tanke på att det är osb bakom. Firman som utfört det, känns ändå seriös, och han som utfört det har varit väldigt trevlig, så vill ju ogärna klaga på honom, men känns samtidigt olustigt att så småningom börja måla på en ny vägg som inte är slät, och där dessutom pappen som täcker gipset blivit fult och ”bubbligt”, bara för att gipsskivan på något sätt skadats.
Skall det målas direkt på gipsen??
Det är ju mycket spacklingsjobb som återstår innan det kan målas uppe på det där så hör med snickarn hur han tänkt.
 
GoC GoC skrev:
Skall det målas direkt på gipsen??
Det är ju mycket spacklingsjobb som återstår innan det kan målas uppe på det där så hör med snickarn hur han tänkt.
Jasså? Alltså, jag har nu spacklat och slipat alla skarvar och skruvhål tre gånger med medium och fint spackel och glasfiberväv, samt slipat det slätt. Räcker inte det? Inte behöver jag väl spackla hela gipsskivorna? Jo, tanken var ju att måla direkt på...
 
T Tptfm skrev:
Jasså? Alltså, jag har nu spacklat och slipat alla skarvar och skruvhål tre gånger med medium och fint spackel och glasfiberväv, samt slipat det slätt. Räcker inte det? Inte behöver jag väl spackla hela gipsskivorna? Jo, tanken var ju att måla direkt på...
Det är ju massa håligheter mm som kommer att synas när du målat. Tror du varit alldeles för snål på spacklet och haft små ”kinaspacklar”. Ett par rejäla spackelspadar och en hink spackel. Så du kan dra på spackel ordentligt brett över skarvar och ojämnheterna. Sedan slipa.
Jag har själv ”fuskspacklat” med dåligt resultat när färgen kommer på.
 
GoC GoC skrev:
Det är ju massa håligheter mm som kommer att synas när du målat. Tror du varit alldeles för snål på spacklet och haft små ”kinaspacklar”. Ett par rejäla spackelspadar och en hink spackel. Så du kan dra på spackel ordentligt brett över skarvar och ojämnheterna. Sedan slipa.
Jag har själv ”fuskspacklat” med dåligt resultat när färgen kommer på.
Skarven som var på bilden hade jag i stort sett inte börjat med, bifogar ännu en bild på hur skarvar och skruvhål i det rummet ser ut nu. (OBS, detta är inte den väggen där problemet med utbuktningen sitter).
Jag ska även använda fint sandpapper innan jag är helt klar. Kan inte det räcka innan jag börjar måla tror du?
Ett rum under renovering med spacklade väggskarvar och skruvhål, redo för slipning innan målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.