På måndag ska jag träffa en hussäljare, som jag förstått är det bästa att först bygga huset och sedan garaget efter att huset tillträtts men att det kommer med på bygglovhandlingen
det hus jag sneglat på är:
https://www.trivselhus.se/husmodeller/stella-103-modern/
men även denna:
https://www.movehome.se/husmodeller/move103 men går troligen bort pga. av planlösningen och är mer svårskött pga. av storlek och 2 badrum
garage:
https://sorselestugan.se/produkter/enkelgarage/enkelgarage-41-m1/
tomten går på ca 1.3 milj. inkluderat anslutningsavgift för Vatten och Avlopp

är det någon har några förslag och ideer ?
 
Vad har ni för budget?
Ska du gjuta platta till huset? I så fall hade jag gjutit till garaget samtidigt.

Var i landet ska ni bygga?
 
T
Jag tänkte göra som dig, först hus... sedan garage!

Men byggde allt samtidigt, vilket jag är glad för. Hade vi inte haft garaget hade det varit jobbigt med alla saker i huset, samt att det är lika bra att dra av plåstret på en gång.

Tänk även på att kostnader tillkommer om du väljer att dela upp detta.
 
Jag har nu varit hos husleverantören, lutar åt att garaget inkluderas i totalentrepenaden, dock isolera den själv och fixa elen, elrör verka ingå från mätarskåp in till garaget, fick dock inte helt klar om även rör (32mm) för tex. telefonledning ingick från "multimediaskåpet" offerten var på ca 4,1 milj för stella103 och garage på ca 34m2 så det finns hyggligt med plats så man kan meka med billiga bilar
:)
 
T
Jag gjorde så också, el, isolering, gips, osb osv...
 
Maxa garaget med carport, förråd och extra stort redan nu. Samt gärna sammanhängande tak med huset så man kan ta sig till garaget utan attgå ut i regnet
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
A a128 skrev:
Jag har nu varit hos husleverantören, lutar åt att garaget inkluderas i totalentrepenaden, dock isolera den själv och fixa elen, elrör verka ingå från mätarskåp in till garaget, fick dock inte helt klar om även rör (32mm) för tex. telefonledning ingick från "multimediaskåpet" offerten var på ca 4,1 milj för stella103 och garage på ca 34m2 så det finns hyggligt med plats så man kan meka med billiga bilar
:)
4.1, är det inkl tomt och anslutningar?
 
Ja det är tomt och anslutningar inkluderade
 
Hemmakatten
Glöm inte kostnader för bygglov, planavgift, lagfart, pantbrev, fiber, byggkreditiv, byggel mm. Lagfarten blir billigare om ni köper tomten först.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Tycker att ni prioriterar fel.
Man kan bo i garaget men man kan inte parkera bilen i huset.
 
  • Gilla
Horgmo
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Maxa garaget med carport, förråd och extra stort redan nu. Samt gärna sammanhängande tak med huset så man kan ta sig till garaget utan attgå ut i regnet
Bygg större garage är mitt tips alla dar i veckan om/när du nu har möjlighet.
Jag byggde nytt hus och byggde bara 43m2 garage för det var det största husfirma kunde erbjuda (fick så bra pris att det inte gick att säga nej) Men ångrar nu att jag inte byggde 60m2 som var största tillåtna.
Du kommer nog ångra dig tror jag om du bara bygger 34m ifall du får bygga större. 34 är inte så mycket om du skall ha in bil och att du inreder med lite hyllor, förvaring osv. Tro mig du kommer samla på dig så mycket prylar som behöver plats, Det borde inte vara så mycket mer att bygga större när du ändo är uppe på 4,1 milj. Garage kan aldrig bli för stort och du kan inte ändra dig sen, och lär höja värdet på kåken sen.
 
Har du kollat upp vad detaljplanen säger om husets utformning? Det kan gälla byggnadsarea, byggnadshöjd, takvinklar, tillåtet våningsantal etc. I många detaljplaner kan utformningen vara väldigt styrd. På landsbygden är det något friare. Kolla upp detta innan du faller för ett ”drömhus” som du sedan får avslag för i bygglovsskedet. Husleverantörer är dåliga på att informera sökanden om detta. Om du inte vet vad som gäller kolla med byggnadskontoret innan du gör affär med husleverantören.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
T
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Maxa garaget med carport, förråd och extra stort redan nu. Samt gärna sammanhängande tak med huset så man kan ta sig till garaget utan attgå ut i regnet

Carport kan man hoppa, bättre bygga garage på den platsen.

Bygga ihop garaget med huset är praktiskt, men det ser ut som hej kom och hjälp mig!
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Håller med om hur det ser ut. Carport är sjukt smidigt, därför har man det OCH garage, skulle aldrig få för mig att välja bort garaget dock
 
T
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Håller med om hur det ser ut. Carport är sjukt smidigt, därför har man det OCH garage, skulle aldrig få för mig att välja bort garaget dock
Carport är populärt verkar det som, men inte riktigt förstått vitsen men den, visst man slipper sopa bort snö och skrapa rutorna under 3-4 mån/år. Men det finns motorvärmare/kupévärmare som klarar det jobbet ganska bra.
Sen då? Vad mer vinner? Förutom att det lätt hamnar skit längst in i den. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.