Nu har då frånluftsfläkten gett upp och jag funderar en del om jag borde "uppgradera" till FTX för att ta tillvara lite värme men frågan är vad som är lönt...
Frånluft finns idag i 2 badrum, bastuavdelning, gym och pannrum. Jag vet inte ännu vad det sitter för fläkt, bara att den har en separat motor (1 fas). Jag har kollat så att motorn får ström och att axeln snurrar så högst antagligen motorn som brunnit bara (den är gissningsvis original från 1977).

Jag funderar på FTX tilluft i övervåningen endast. Huset värms med bergvärme och vattenburen golvvärem och våningsplan ca. 120 kvm med många stora fönster i österläge.
På vintern får vi ibland ställa in extra oljeelement i matsalen (som i princip är helt inglasad) och där framförallt kunde lite värmeväxling vara välkommet men finns det någon ekonomi i FTX?
 
Ett FTX-system måste ta hela husets yta annars är det svårt att ställa in det korrekt. Ingen direkt ekonomi mer än att ni sparar 1-2 tusen per år kanske, beroende på husets storlek. Det är inte pga ekonomiska skäl man installera är det. Hur många våningar finns ?
 
Spontant tror jag det tar många år innan du kan räkna hem ett FTX-system med en minskad uppvärmningskostnad.

Är motorn från '77 så har den nog gjort sitt. Ofta är det standardutförande för dessa fläktar/motorer och det bör gå att hitta ersättningstyper. Nu finns det sk EC-motorer med lägre strömförbrukning än de sedvanliga asynkrontyperna. Kanske börja i den ändan istället?
 
OK, det blir nog bara att byta fläkten... Grävt fram allt nu från en härlig massa bergull och hönsnät... :surprised:

Det verkar på måtten som jag kan få dit en vanlig kanalfläkt 160 mm bara genom att skarva på lite rör så det är enklaste/snabbaste lösningen.

Befintlig fläkt sitter i en större låda med extern motor men fläkten är väldigt smutsig och gnisslar lite så jag satsar på en ny!
På gamla märkplåten ser det ut att stå 0,1 m³/s och den nya jag hittade som bara låter 32 dBc har vibrationsdämpning har 0,125 m³/s så det blir att dra ner lite på flödet men då borde den ju och bli ännu tystare.
 
Kolla vad det är för motor och lägg ev upp en bild.
Många av de äldre ventilationssystemens motorer går det lätt att byta lager i.
kostar 50kr styck för de av bästa sort och sedan håller det 30år till.

Nya motorer från idag går ofta sönder efter några år.

Men jag hade satt in ett FTX själv. Kostar ca 20000kr exkl rör för ett med bäst verkningsgrad.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kolla vad det är för motor och lägg ev upp en bild.
Många av de äldre ventilationssystemens motorer går det lätt att byta lager i.
kostar 50kr styck för de av bästa sort och sedan håller det 30år till.

Nya motorer från idag går ofta sönder efter några år.

Men jag hade satt in ett FTX själv. Kostar ca 20000kr exkl rör för ett med bäst verkningsgrad.
Tack, men det är inte lagren i motorn. Den snurrar fint för hand och inget "kras" i den när jag lyssnar med skruvmejsel.
Tror att någon lindning antagligen lossnat/brustit eftersom det hörs ett svagt brummande i den med spänning på.

Eftersom vi haft lite resonans i huset från fläkten passar jag på att byta till en tystare och vibrationsfri fläkt nu istället.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Är det en enfasmotor kan det vara kondingen som gett upp.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
T
Jag har monterat in ett FTX aggregat i ett gammalt hus, (mitt förra hus) den hade 32 tusen i förbrukning, bytte även fönster ,tilläggsisolera , var bara frånluft först i huset, ett gammalt hus är svårt och få helt tätt, men när jag montera FTX så slutade huset få kall drag , värmen blev mycket mer jämn i huset och med allt jag gjorde så blev förbrukningen till 19 tusen per år.(då även ström till garage inräknat) värme även där, 126 kvm bara den)
I det nya huset var det ett självklart val, dels för att kamin installeras , där sotaren vrider på köksfläkt på max när han besiktar kamin , gör en brasa(kall skorsten) lägger ett instrument som läser av luftflödet från kamin om den drar inåt eller går ut via skorsten, FTX har oftast en funktion som ökar tilluften vid just kamin tändning , går ca 0,5 timme på övertryck och kaminen fungerade strålande då. där hamna energin på 12 tusen då stora fönster 3m bred * 2,4 m höjd på många ställen, hus 236 kvm i norrlands klimat, inget kallras från dessa stora fönster. Den har över 80% återvinning av luftvärmen. så det är ett gott val om du får in en sådan.
 
Håller med om jämnare värme. Friskluften kommer in förvärmd och ljudlöst. Innan satt det ventiler ut igenom väggen och allt ljud utifrån kom in. Grannarnas bilar som kör förbi, barn som skriker och leker, blåst/oväder, osv
 
FTX kan generellt ge jämnare värme speciellt om huset inte är 100% tätt. Det uppnår man genom att justera olika luftflöden och tryck med till- och frånluftsdonen mellan olika rum/våningar. Om du har bergvärme finns det dessutom möjlighet att koppla in ett centralt kylbatteri som matas med kyla från borrhålet ("frikyla"). För en riktigt avancerad installation kan man (även i efterhand) montera separata mini-kylare till sovrummen och luftspjäll för automatisk styrning av flödet.
 
Bygg det själv. Det är enkelt men tar lite tid.
Skippa bygganmälan och ovk, det är slöseri med pengar.
Soliduct / luftbutiken hyr ut nödvändig utrustning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.