Funderade på att tillverka ett lock till trekammarbrunnen eftersom det är krav på ett "lätt" lock. (Den befintliga kolossen väger närmare 100 kg) Eftersom hela avloppssystemet ska göras om inom snar framtid så känns det ganska meningslöst att punga ut med flera tusen för ett plast / aluminium / komposit -lock. Jag råkar ha en bit plyfa som används till släpvagnar liggande och funderade på om det är ett godkänt material att göra ett lock av, om det nu finns krav på godkänt material?
Självklart tänker jag måla alla ytor som sågas eller borras så att det inte ruttnar bort allt för snabbt. Är idén helt galen? Tänkte förstås göra någon sorts låsanordning så ingen får för sig att hoppa ner i brunnen.
 
Åsa Lund
Durkplåt eller nåt liknande hade jag satsat på
Provisorier blir lätt permanenta, eller åtminstone mer långlivade än det är tänkt från början
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
S sallad skrev:
Jag råkar ha en bit plyfa som används till släpvagnar liggande och funderade på om det är ett godkänt material att göra ett lock av, om det nu finns krav på godkänt material?
Den är vattenfast så den fungerar säkert bra till ändamålet.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Lite så jag tänkte, det kallas ju "vattenfast" så det borde ändå hålla ett tag. Jag vet ju inte om avloppsbygget blir av till våren eller om det går ett år till. Någon som har gjort något liknande?
 
S sallad skrev:
ag råkar ha en bit plyfa som används till släpvagnar liggande och funderade på om det är ett godkänt material att göra ett lock av, om det nu finns krav på godkänt material?
Det framgår inte vad ett lock ska bestå av, bara att det inte väger mer än 15 kilo, sen vilket material det består av är inte så noga,
det ska bara vara låsbart så inte barn eller annan kan öppna det med eller utan nyckel/verktyg, ett par ögelkbultar och en ten genom med lås är godkänt
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Jag behövde också fixa ett provisoriskt innan byte till kommunalt...
Lade en impregnerad 45x70 på insidan tvärs över hålet och drog fast genom "halsen" på brunnen.
I mitten fäste jag en 20 mm gängstav som stod rakt upp som jag borrade ett hål genom.
Sågade till en formplyfa, 22mm hål i mitten med en liten gummilapp över.
Sen bara att trä över skivan på gängstaven som stod upp och ett litet hänglås genom...

Slamsugaren hade inte några invändigningar...
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.