Vilket förslag tycker du verkar bäst?

  • 1

    1 Röster 25,0%
  • 2

    1 Röster 25,0%
  • 3

    2 Röster 50,0%
  • 4

    3 Röster 75,0%
  • 5

    1 Röster 25,0%
  • Antal röster
    4
  • Omröstningen stängd .
Jag har lite olika tankar och skulle uppskatta någon att bolla dem med.

Behöva bl.a. hjälp med hur hög bli tvättmaskinen och torktumlarens totala mängd när de ställs på varandra med fötter och allt. De båda är 85 höga och jag har svårt att tro att de blir exakt 170cm tillsammans.

Jag behöver veta för att se vad för skåp jag får in ovanpå och hur jag ska kombinera de andra skåpen för att det ska bli både praktiskt och snyggt.

Jag har Bosch tvättmaskin i dag och vill kunna köpa till torktumlaren längre fram.

Jag har även katt som jag skulle vilja göra ett skåp till för dold kattlåda.

Skiss över olika layoutförslag för tvättstugemöblering, inkluderar tvättmaskin, skåp och spegel.

Mått:
Rummet är 164cm brett och har en höjd på 229cm.
Tvättmaskinen är 60cm bred och 85cm hög.
Spegeln är 65cm i diameter men går självklart att köpa något annat.

Inga skåp är inköpta men tittar på Ikeas Metod.

Mina tankar.
  1. Så mycket skåp som möjligt och gott om utrymme för katten. Han är rätt stor.
  2. Spegel skulle vara snyggt. Skulle bli lite snygg sminkbänk.
  3. snyggare men alldeles för lite förvaring.
  4. Tråkigt men bra med utrymme. Rädd för att det blir för trångt för kattlådan.
  5. Skulle vara snyggt med det höga skåpet men då blir det ingen kattlåda alls. Kan inte komma på någon annan lämplig plats för den.
 
BirgitS
Är det inte samma utrymme för kattlådan i förslag 4 som i förslag 1-3?

ElleAndersson ElleAndersson skrev:
De båda är 85 höga och jag har svårt att tro att de blir exakt 170cm tillsammans.
Varför det?
Även om det blir några mm lägre för att toppskivan på tvättmaskinen är lite nedsänkt så behöver du ha lite marginal ovanför (och bredvid) torktumlaren för annars blir det nog rätt omöjligt att lyfta in den.

Tänk på att med luckor med handtag behöver man i öppet läge plats för handtaget också för annars blir öppningen mindre än 90 grader och det blir svårt att få in och ut saker.

Blir det bekvämt att sminka sig så långt från spegeln?
Pröva med att ställa en spegel mot väggen ovanpå köksbänken.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte samma utrymme för kattlådan i förslag 4 som i förslag 1-3?
Nej, förlåt lite otydlig där.
1-3 tänker jag att jag ställer kattlådan i skåpet så blir den dold.


BirgitS BirgitS skrev:
Blir det bekvämt att sminka sig så långt från spegeln?
Pröva med att ställa en spegel mot väggen ovanpå köksbänken.
Bra tips, tack. :)

BirgitS BirgitS skrev:
Även om det blir några mm lägre för att toppskivan på tvättmaskinen är lite nedsänkt så behöver du ha lite marginal ovanför (och bredvid) torktumlaren för annars blir det nog rätt omöjligt att lyfta in den.
Ja precis, därför lite rädd för 1 och 2.
 
BirgitS
Glöm inte heller att du kan ställa ett bänkskåp ovanpå hyllan ovanför tvättmaskinen i förslag 4 för att få mer förvaring. Då blir förvaringen likartad med den i förslag 1-3, bara att du byter plats på torktumlare och bänkskåpet. Du behöver nog göra någon sorts sockel/ram till underskåpet för att det ska se bra ut men det är bekvämare att flytta tvätt mellan tvättmaskin och tumlare om de står bredvid varandra, särskilt om deras luckor öppnas från varandra. Dock är ju förutsättningen att kattlådan får plats på de 40 cm golv till höger.

Har du kollat om tvättmaskinstillverkaren har specat något inbyggnadsmått och inte bara själva bredden på maskinen?

Har du försökt komma fram till hur mycket förvaring du behöver egentligen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du kollat om tvättmaskinstillverkaren har specat något inbyggnadsmått och inte bara själva bredden på maskinen?
Vad betyder det? :)
 
BirgitS
Det betyder hur många cm det behövs mellan väggsidorna om man sätter tvättmaskinen i en nisch eller i ett skåp. Vad är du för tvättmaskin?
 
Höj maskinerna 40–50 cm och ha förvaring under. Då kan också kattlådan sticka in lite under torktumlaren (även om själva kattytan är bredvid). Kräver nog ett platsbygge eller i alla fall något modifierade skåp, men ökar mängden alternativ något. Dock får du stå eller sitta på en barstol och sminka dig.
 
BirgitS
ElleAndersson ElleAndersson skrev:
Den här är det.
[länk]

Har det något med värme och liknande att göra eller bara så att den får plats?
Bosch specar inga andra mått än själva maskinens men de gör det med mm-noggrannhet: https://www.bosch-home.se/produktli...906/Togglebox=962388517/Togglebox=1637498198/

Det jag tänkte var bara för att den ska få plats.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Dock får du stå eller sitta på en barstol och sminka dig.
Sitta framför en tvättmaskin blir nog rätt knepigt för man har ingenstans att göra av knäna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.