Jag funderar på att köpa en utåtgående vikport till mitt garagebygge.

Den skulle då bli monterad som på bilden, fast jag har lecablock istället för stenmur längs ned.

Hur fäster jag isåfall nedre gångjärnet som kommer hamna på putsad leca med en bra och hållbar metod?

Röd träfasad på byggnad med tre utåtgående vikportar monterade på stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Portarna monteras med karm som infästes efter tillverkarens anvisningar.
Om karm skulle saknas så måste man först skapa förutsättningar för ett montage genom att bygga en ram av vinkeljärn eller fykantsprofil.
Beroende på omständigheter så kan fastsättningarna skilja ibland räcker det att använda lämplig skruv infästning t.ex lättbetongskruv, skruv med plugg eller infästning med kemankare.
Allt beror på det faktiska omständigheterna och möjligheterna för en god infästning.
 
Ok, karmen syntes inte på bilden.

Kollade nu noga på Ecolids hemsida, det är en stålkarm precis som du beskriver.

Då borde det räcka med några rejäla plugg i lecablocken för att fästa karmen, eller ska jag köra med ett galvat vinkelbeslag längs ned och fästa i betongplattan istället?

Hittar inte någon monterings anvisning på deras hemsida. https://www.prido.com/portar/vikportar/#teknik

Illustration av stålkarm montering med vinkelbeslag och skruvar, märkt med "10 mm".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monteringsschema för stålkarm i en dörröppning, med detaljer för placering av släplist och dörrtätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De skriver på hemsidan "3 olika skruvsatser beroende på typ av omfattning."
Allt beror på omständigheterna ibland har jag borrat och kört in en gängstång med kemankare som sedan kan svetsas fast för att det ska sitta ordentligt.
Om du har gjuten platta så brukar det gå att borra ner i den och slå ner ett armeringsjärn eller liknande som sedan kan svetsas mot omfattningen.
Det löser sig under montaget då man väljer lämplig metod.
Det man ska tänka på om armeringsjärn används är att välja svetsbara armeringsjärn (kolhalten skiljer) eller annat stål om man tänkt svetsa det i omfattningen.
Du kan ringa till tillverkaren och ställa frågor om montage, jag är säker på att de hjälper dig kanske får du även prata med en montör som ofta har väldigt bra koll på infästning av portomfattningen.
 
A
Det brukar inte följa med någon"karm" med portar,bara gångjärn med olika skruv för trä/ metall infästning,omfattningen löser du själv eller ev montör,du behöver få en slät yta för porten att täta mot,när det inte är trävägg hela vägen brukar vinkeljärn användas liknande detta montage:
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=73&t=32206&start=480
 
Ok, tyckte offerten jag fick på en Prido port var väldigt låg.

Men då saknas tydligen dörrkarmen helt.

Det kanske räcker att köra med vinkelstål på båda sidor och sedan en träbalk ovanför?

Finns det några bra stålprofiler som går att skruva ihop på egen hand?

Hur långt förbi dagöppningen bör en utåtgående isolerad port fortsätta?
 
Har du frågat vad de tar för en portomfattning, obs den behövs svetsas ihop då det blir knepigt och dyrt att frakta annars.
Ofta är det enklare att köpa portinfattningarna från porttillverkaren då det ibland är knepigt att hitta lämpliga vinkeljärn.

Jag rekommenderar galvaniserat eller kalldraget stål.
Det går att göra portinfattningar i trä men jag rekommenderar stål som är rakt och styvt, trä rör sig och kan orsaka onödiga bekymmer.
Här finner du ritningar på portomfattningar.
https://www.prido.com/portritning/
Det går att göra en konstruktion som skruvas men jag svetsar med metallbågssvets (pinnsvets).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.