Vad menas det egentligen med "Öppet" och "Slutet" kärl/Expansionskärl?
Vad är skillnaden i hur vattnet i systemet rör sig?
 
S
Tredje bilden i inlägg #5 visar en cirkulationspump i pannans returledning som är felmonterad. Pumpaxeln är vertikal, men alla våta pumpar skall monteras med horisontell axel, annars förkortas livslängden.
 
Kalle91 Kalle91 skrev:
Hänger inte med riktigt. Tryckstyrd som i "trycka på knappen som startar den" eller tryck som i att den mäter av trycket?
Vad menas med strypning? Är det när mottrycket är såpass starkt att det inte kommer fram värme i rören? Hur löser man det isåfall?
Den mäter av trycket.
Om man har tillexempel termostater i ett två rör system och alla stänger så stryps systemet (ökar mottrycket) och pumpen sänker trycket (effekten)
Men i ditt fall så kan det vara allt ifrån rost inne i något rör till en luft bubbla någonstans.
 
S Stegatorparn skrev:
Tredje bilden i inlägg #5 visar en cirkulationspump i pannans returledning som är felmonterad. Pumpaxeln är vertikal, men alla våta pumpar skall monteras med horisontell axel, annars förkortas livslängden.
Som Stegatorparn säger,pumpen står på huvdet och är fel, loossa lite på dom stora sexkantsmuttrarna och vrid ner så pumpen ligger ner, nu kan det samlas luft i pumpens motorhus.
Kalle91 Kalle91 skrev:
Vad menas det egentligen med "Öppet" och "Slutet" kärl/Expansionskärl?
Öppet system är mycket vanligt då det eldades med ved och tankarna var stora för i tiden, används i dag med, numera brukar det bli slutna system med tryckkärl, då kan man ha ett större arbetstryck, det är bra då pumpen får lite lättare att få tag i vattnet. Med ett lågt tryck kan det bli vacum på sugsidan och pumpen kan få en tendens till att kavitera.
 
Tack allihop för tidigare tips och råd gällande elementen! Värmen kom till sist fram i alla element förutom 2stycken. Möjligt att det är smuts i ventilhusen som behöver rensas.

Nu har jag ett nytt problem. Varmvattnet i duschen eller i kranarna försvinner efter några minuter. Vad kan detta bero på? Lösning?
 
Kalle91 Kalle91 skrev:
Nu har jag ett nytt problem. Varmvattnet i duschen eller i kranarna försvinner efter några minuter. Vad kan detta bero på? Lösning?
Du har VV från en VVB då, fabrikat och typ tack, gärna med foto
 
J jonaserik skrev:
Du har VV från en VVB då, fabrikat och typ tack, gärna med foto
ingen aning var den ligger. Kan du se något på bilderna jag laddade upp tidigare i tråden?

Enligt en äldre tråd (se länk) med en person som hade liknande problem så sas det att det antingen ligger på vinden eller i själva pannan. Ska kolla upp det när jag är hemma.

https://www.byggahus.se/forum/threads/varmvatten-och-pellets.93372/
 
Har varmvattenberedaren någon koppling till värmen i elementen? eller är den endast till för varmvattnet i dusch och kranvatten?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.