optimum
Idag har jag haft mindre kul och bytt avloppsrör från kökets diskbänk och diskmaskin.

Lösning med 75mm rör som är 8 meter tills det kommer fram till grövre rör där de samlas ihop för att gå ned i bottenplattan där rören sedan går ut ur huset. Alltså begränsat fall på den sträckan för de går nedåt.

Hus byggt 1985 och nu var det 3:e gången jag bytte 6 meter rör. Hus med kök på övervåning och är av typ souterräng så nedre plan typ källare. Första delen brukar klara sig men sedan blir det stopp. Precis som "cement"/fettblandning. Luktar sura spyor.

De skumma är att första 20 åren hände inget sådant utan har blivit på senare år.
Förra gången jag fick byta rör var 4 år sedan, försökte då bättra på fallet lite men är nog för dåligt ändå. Lyckades få till ca 3 cm mer totalt. Rören sitter på undervåningen i en fyrkantig trälåda längs ena väggen. Alltså rören går 2 meter längs gavelsidan och vinklar sedan 90 grader och går ned på undersidan och hänger i taket på undervåningen på en sträcka av 6 meter. Det är i de 6 meter det blir stopp och fallet för dessa ca 8 cm

Teorier till varför det händer oftare nu.
Bytte diskmaskin första gången 2006, till mer vattensnål
På senare åren även maskindiskmedel i tablettform.
Efter bytet diskmaskin för 2 år sedan till tabletter med en röd kula i. (skulle vara kanon enligt säljaren)
Nyaste maskinen givetvis ännu snålare på vatten. Miljön i fokus.

Har nog varit lika "slarvig" med lite fett från stekpannor i vasken mm men knappast mycket alls då vi lagar maten relativt fettsnålt.

Någon som har några idéer om varför och tips om hur slippa skiten igen.
Hitta program i diskmaskinen som förbrukar mer vatten?
Annat maskindiskmedel?
Spola mer i vasken?
Torka stekpannor och tallrikar med hushållspapper så inget fett går med?
Fördiska tallrikar med vanligt diskmedel före man stoppar dem i diskmaskinen?
Annat?

Har man gjort något med maskindiskmedel på senare år för att funka i mindre vattenmängd och som gör att det bli stopp i rören?


Tips????
 
Jag gissar på att vattnet från diskmaskinen blivit svalare med åren, så att köra riktigt varma program ibland är nog inte dumt.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Idag har jag haft mindre kul och bytt avloppsrör från kökets diskbänk och diskmaskin.

Lösning med 75mm rör som är 8 meter tills det kommer fram till grövre rör där de samlas ihop för att gå ned i bottenplattan där rören sedan går ut ur huset. Alltså begränsat fall på den sträckan för de går nedåt.

Hus byggt 1985 och nu var det 3:e gången jag bytte 6 meter rör. Hus med kök på övervåning och är av typ souterräng så nedre plan typ källare. Första delen brukar klara sig men sedan blir det stopp. Precis som "cement"/fettblandning. Luktar sura spyor.

De skumma är att första 20 åren hände inget sådant utan har blivit på senare år.
Förra gången jag fick byta rör var 4 år sedan, försökte då bättra på fallet lite men är nog för dåligt ändå. Lyckades få till ca 3 cm mer totalt. Rören sitter på undervåningen i en fyrkantig trälåda längs ena väggen. Alltså rören går 2 meter längs gavelsidan och vinklar sedan 90 grader och går ned på undersidan och hänger i taket på undervåningen på en sträcka av 6 meter. Det är i de 6 meter det blir stopp och fallet för dessa ca 8 cm

Teorier till varför det händer oftare nu.
Bytte diskmaskin första gången 2006, till mer vattensnål
På senare åren även maskindiskmedel i tablettform.
Efter bytet diskmaskin för 2 år sedan till tabletter med en röd kula i. (skulle vara kanon enligt säljaren)
Nyaste maskinen givetvis ännu snålare på vatten. Miljön i fokus.

Har nog varit lika "slarvig" med lite fett från stekpannor i vasken mm men knappast mycket alls då vi lagar maten relativt fettsnålt.

Någon som har några idéer om varför och tips om hur slippa skiten igen.
Hitta program i diskmaskinen som förbrukar mer vatten?
Annat maskindiskmedel?
Spola mer i vasken?
Torka stekpannor och tallrikar med hushållspapper så inget fett går med?
Fördiska tallrikar med vanligt diskmedel före man stoppar dem i diskmaskinen?
Annat?

Har man gjort något med maskindiskmedel på senare år för att funka i mindre vattenmängd och som gör att det bli stopp i rören?


Tips????
Du är nog redan på rätt spår med dina förslag. För diskmaskinen är nog inte det viktigaste vattenmängden utan temperaturen. Kör program med hög temperatur hyggligt ofta. Kör maskinen oftare, även om den inte är helt full. Använd kraftigt diskmedel. Jag vet att detta är mot råd som många ger av miljöskäl, men att regelbundet byta ut delar av avlopp är också belastande. I övrigt som du redan skriver, så litet fett som möjligt i avloppet. Kanske en rejäl mängd bra diskmedel i hon som följs av en genomspelning med varmt vatten.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Kan det även vara så att moderna maskindiskmedel är mer miljövänliga och bildar svårlösliga föreningar med fett?

Kommer ihåg hur vi gjorde tvål i skolan av fett och natriumhydroxid (kaustiksoda)
Nu kanske det inte är natriumhydroxid men något liknande som bildar tvål med fett.

Alltså att man förändrat sammansättningen av maskindiskmedel.

I så fall är det en orsak.
Kanske funkar med mycket bra fall i avloppen.
 
optimum optimum skrev:
Idag har jag haft mindre kul och bytt avloppsrör från kökets diskbänk och diskmaskin.

Lösning med 75mm rör som är 8 meter tills det kommer fram till grövre rör där de samlas ihop för att gå ned i bottenplattan där rören sedan går ut ur huset. Alltså begränsat fall på den sträckan för de går nedåt.

Hus byggt 1985 och nu var det 3:e gången jag bytte 6 meter rör. Hus med kök på övervåning och är av typ souterräng så nedre plan typ källare. Första delen brukar klara sig men sedan blir det stopp. Precis som "cement"/fettblandning. Luktar sura spyor.

De skumma är att första 20 åren hände inget sådant utan har blivit på senare år.
Förra gången jag fick byta rör var 4 år sedan, försökte då bättra på fallet lite men är nog för dåligt ändå. Lyckades få till ca 3 cm mer totalt. Rören sitter på undervåningen i en fyrkantig trälåda längs ena väggen. Alltså rören går 2 meter längs gavelsidan och vinklar sedan 90 grader och går ned på undersidan och hänger i taket på undervåningen på en sträcka av 6 meter. Det är i de 6 meter det blir stopp och fallet för dessa ca 8 cm

Teorier till varför det händer oftare nu.
Bytte diskmaskin första gången 2006, till mer vattensnål
På senare åren även maskindiskmedel i tablettform.
Efter bytet diskmaskin för 2 år sedan till tabletter med en röd kula i. (skulle vara kanon enligt säljaren)
Nyaste maskinen givetvis ännu snålare på vatten. Miljön i fokus.

Har nog varit lika "slarvig" med lite fett från stekpannor i vasken mm men knappast mycket alls då vi lagar maten relativt fettsnålt.

Någon som har några idéer om varför och tips om hur slippa skiten igen.
Hitta program i diskmaskinen som förbrukar mer vatten?
Annat maskindiskmedel?
Spola mer i vasken?
Torka stekpannor och tallrikar med hushållspapper så inget fett går med?
Fördiska tallrikar med vanligt diskmedel före man stoppar dem i diskmaskinen?
Annat?

Har man gjort något med maskindiskmedel på senare år för att funka i mindre vattenmängd och som gör att det bli stopp i rören?


Tips????
Hade samma problem i förra huset ifrån 67 och spolkillen sa att precis som ni är inne på, det är mindre varmt vatten nu och vissa disktableletter innehåller bindmedel som inte löses inte upp i miljöprogram så lätt. Så mer varma program och jag körde i yes i diskhon och hällde på hett vatten ifrån vatten kokkaren då och jag fick inte åter problemet. Yes och hett vatten är kanon även i nya hus då och då, fet löser upp en del och man minskar risken för stopp.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Bytte DM 2010 till en Asko (från en Bosch från 1990) och efter det började avloppet jäklas, visade sig att förvalt program var något ECO mumbo jumbo, sedan dess går maskinen alltid på grytprogammet och avloppet har inte krånglat en enda gång sedan dess.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Er teori med temperaturen är viktig.

Jag får inte stopp i första delen av rören. Där är troligen temperaturen högre och ju längre bort man kommer så har det svalnat.
Gulvit massa som på fyller rören totalt i den bortre delen av rören men som finns som en beläggning efter ca 4 meter och blir bara kraftigare.

Bugar och tackar er alla för tipsen jag fått.
Öppen för mer om det finns.

Även andra typer av maskindiskmedel som inte jävlas.
Förr var man tvungen till att ha spolglans för annars blev det fläckar.
Behövs inte numera. Skumt. De har gjort något lurt.


Nej nu får jag släppa detta lite. Ta en gin/tonic och glömma stanken en stund så kanske matlusten återvänder före kvällen. Urk.
 
  • Gilla
JohnnyEkan och 1 till
  • Laddar…
C
Fast om det bara är klegg i rören räcker det väl bra med att högtrycksspola dem, inte behöver väl rören bytas för det?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Förr var man tvungen till att ha spolglans för annars blev det fläckar.
Behövs inte numera. Skumt. De har gjort något lurt.
Det brukar ingå i Allt-i-1 (eller vad de nu kallas) disktabletterna, typ den där kulan du pratade om. Olika delar av tabletten löses upp olika fort och verkar därför under olika delar av diskprogrammet.

Överlag kan det ju vara bra att pröva lite olika maskindiskmedel för det är väl lite som med tvättmedel att det varierar vad de är bra på att lösa upp.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
C cpalm skrev:
Fast om det bara är klegg i rören räcker det väl bra med att högtrycksspola dem, inte behöver väl rören bytas för det?
Jo då ska man nog göra det betydligt tidigare än när det blivit stopp.

Jag har spolslang till högtryckstvätt men den går in i "väggen" så jag kan inte få igenom den där det är stopp.
Då är det bara att plocka loss rören. Kanske går de köra rent när de är bortplockade men känner inte för att försöka få dem rena och sätt upp igen.

Jag har kört ned den via röret ned i golvet under diskbänken. Använder ett rör med gren på så att skiten som kommer tillbaka kan gå ned i en hink. Lovar att det är ett riktigt skitgöra att försöka få loss på det. Det luktar sura spyor.
Den slang jag har till min Kärcher är nog för klen och bara 10 meter lång.

Med stor risk att jag fixar ett större stopp nedtill med alla denna skit om jag inte lyckas gå ned vidare.

Nej, tack, då är det bättre att byta rören.

Men, detta hände inte de första 20 åren vi bott i huset.

Jag har här fått några bra förklaringar varför. Temperatur och för lite vatten. Samt något skumt med maskindiskmedlet nuförtiden är min egna teori.

Tog upp det på jobbet i veckan och flera som har motsvarande problem och det har börjat de senaste 10-15 åren.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Det brukar ingå i Allt-i-1 (eller vad de nu kallas) disktabletterna, typ den där kulan du pratade om. Olika delar av tabletten löses upp olika fort och verkar därför under olika delar av diskprogrammet.

Överlag kan det ju vara bra att pröva lite olika maskindiskmedel för det är väl lite som med tvättmedel att det varierar vad de är bra på att lösa upp.
Bra tips.
Ska undersöka vad maskindiskmedel innehåller och försöka hitta något som inte är närbesläktat med kaustiksoda.
Miljön får gärna vara med men något som funkar.
 
C
optimum optimum skrev:
Nej, tack, då är det bättre att byta rören.
Givetvis bäst att spola med jämna mellanrum innan det blir stopp.
Men tycker man det är OK att byta avlopp var 4:e år så... :rofl:
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jo då ska man nog göra det betydligt tidigare än när det blivit stopp.

Jag har spolslang till högtryckstvätt men den går in i "väggen" så jag kan inte få igenom den där det är stopp.
Då är det bara att plocka loss rören. Kanske går de köra rent när de är bortplockade men känner inte för att försöka få dem rena och sätt upp igen.

Jag har kört ned den via röret ned i golvet under diskbänken. Använder ett rör med gren på så att skiten som kommer tillbaka kan gå ned i en hink. Lovar att det är ett riktigt skitgöra att försöka få loss på det. Det luktar sura spyor.
Den slang jag har till min Kärcher är nog för klen och bara 10 meter lång.

Med stor risk att jag fixar ett större stopp nedtill med alla denna skit om jag inte lyckas gå ned vidare.

Nej, tack, då är det bättre att byta rören.

Men, detta hände inte de första 20 åren vi bott i huset.

Jag har här fått några bra förklaringar varför. Temperatur och för lite vatten. Samt något skumt med maskindiskmedlet nuförtiden är min egna teori.

Tog upp det på jobbet i veckan och flera som har motsvarande problem och det har börjat de senaste 10-15 åren.
Sådana där köksavloppsstopp behöver du en rensfjäder för att lösa opp, sedan kan du spola ut skiten. Och du skall naturligtvis spola ”bakvägen” upp mot stoppet.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
S
En gammal tumregel för inomhusavlopp är ett fall på 2 cm per meter.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
S Stegatorparn skrev:
En gammal tumregel för inomhusavlopp är ett fall på 2 cm per meter.
Är säkert rätt och lämpligt.

Hade 0-koll på sådant när vi byggde och hade de bara gjort rätt hade de kunnat ansluta köket till centrala delen av avloppet som ligger ca 2 meter från där diskbänk/diskmaskin har sitt avlopp.

Jag hade under bygget max fokus på att grunden uppfördes på ett sätt som gjorde att vi slapp fuktproblem. Något som faktiskt blev bra men avloppet mindre bra men funkade kanon de första 20 åren.

Har hittat programval för "grytor" och är 70 grader samt ska försöka hitta maskindiskmedel från de som skiter i miljön.
Det medel vi använde förr verkade fungera.
Hoppas Greta och andra miljövänner inte ser oss.

Men underbart det engagemang som finns här att lösa problem. Om vi skulle byggt nytt kan jag garantera att vatten och avlopp hade sett helt annorlunda ut. Rakt ned med allt och direkt ut till kommunens avlopp. Förberett för stora spolbilens slangar. Jo sett dess i aktion på företaget när vi haft stopp i toaletterna. Expert som spolade och lärde oss att snålspolande toaletter är kass och spola alltid minst två gånger. Annars blir det stopp. Nästa gång vi byter toalettstolar blir det sådana som använder 10 gånger så mycket vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.