Skulle bara vilje veta vad ni tror om detta. Vi har ett hus från 1930-talet, som vi håller på att restaurera. Nu håller vi på med källarfönstrena. Vi har tagit bort ett gammal dåligt källarfönster. Jag har själv sågat till nytt virke som jag gjort en ram av. Träramen är precis måttanpassad för öppningen. Öpnningen är murad med sten och grus iblandat i murbruket. I öppningens överkant är där en träbjälke som tillhör syllen i huset. Min fråga gäller nederkanten på denna öppning. Jag har borstat bort löst gammat murbruk och sand i nederkanten och nu är där en liten födjupning där på en ca 1-3 cm. Fördjupningen varierar pga att där är inmurat småsten och grus i det gamla bruket. När jag nu ska sätta dit min måttanpassade ram, så blir där ju en rätt stor glipa i nederkanten. Det kommer ju att dra in kall-luft där. Hur ska jag göra för att täta denna glipa? Ska jag blanda till någon typ av bruk och kleta i? och i så fall vilken typ av bruk? vi har hampafiber som vi tänkt isolera väggarna med. Skulle jag kunna lägga i lite av den i glipan? Men det är ju rätt stor risk att där någon gång kommer in fukt, så då är det väl inte så bra att fylla upp det med ett organiskt material? Annars tänkte jag på hampa eller lin, men som sagt jag är tveksam till det. Murbruket i sig har ju en viss fuktighet i sig, så därför bör jag väl kanske undvika lin o hampa? Hur skulle ni gjort? Har ni några råd att ge? Jag tar tacksamt emot lite råd om det.
 
Dreva med vanlig drevremsa.
Rulle av gul drevremsa på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag är tveksam till gullfiber, för om den ligger mot en fuktig murad yta, så suger den väl åt sig fukt? Jag är alltså rädd att resultatet blir att det blir en fuktig isolering. Men... det kanske inte blir så?
 
Ingen aning, men du bör sträva efter att minimerar risk för fukt öht i konstruktionen.
 
Ja, det får kanske bli gullfiber ändå. Det kanske är det som är lättast. Om jag ska kleta dit murbruk, så blir det rätt mycket extra arbete, som kanske ändå inte gör att det blir så mycket bättre.
 
Ta någon typ av fogmassa på tub som härdar ist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.