H Henriktal skrev:
Hej alla! Bra med mer åsikter och erfarenheter i ämnet. Ja det finns ju tyvärr en hel del som just nu pekar mot en annan riktning än Attefallsv i vårt beslutsläge. En undran där. Är det någon som är missnöjd med själva huset? Verkar som att det mesta är att det är illa hanterat här i Sverige och då både hur de hanterar kunder, projektledning och grundarbetet (verkar ju vara rätt vanligt att man prickar fel på platsen...”

Antar att @Henriktal nu har valt leverantör. Men svarar på frågan från mars ändå, ifall intressant för andra: NEJ, nu ca 1,5 år efter att huset äntligen kom, är vi INTE missnöjda med själva huset. Allt funkar som det skall och ser fortfarande fint ut. Bifogar några bilder, huset står i Sollentuna.
 
  • Ljust vardagsrum med grå soffa, träbord, hängande lampor och glasdörrar som leder till trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Välunderhållet hus i Sollentuna med trätrall och trädgård, stora fönster och glasdörrar, under sommaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinkelvy av ett modernt vardagsrum med soffgrupp, matplats och TV i ett ljusinflödat hem i Sollentuna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med vit inredning och stege till loft i hus i Sollentuna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Välskött och modernt badrum i Sollentuna hus med dusch, toalett, tvättmaskin och vitt kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sally11 och 5 till
  • Laddar…
Hej. Vi har faktiskt inte byggt alls. Ännu. Till slut kände vi att Attefallsverket mfl leverantörer inte kändes tillräckligt pålitliga och att vi ska vänta in att detaljplanen korrigeras och därigenom kan bygga precis vad vi vill. Sannolikt blir det nu ett större hus. Som sagt så är det ett fritidshus vi primärt är ute efter. Men vi får se när första spadtaget blir av.

Men kul att ni ändå är nöjda efter så lång tid. Verkar tyvärr som de flesta inte har riktigt samma upplevelse.
 
Mikael_L
L Lillekitte skrev:
Antar att @Henriktal nu har valt leverantör. Men svarar på frågan från mars ändå, ifall intressant för andra: NEJ, nu ca 1,5 år efter att huset äntligen kom, är vi INTE missnöjda med själva huset. Allt funkar som det skall och ser fortfarande fint ut. Bifogar några bilder, huset står i Sollentuna.
Vad fint det blev. (y)
 
Finns det någon mer som har erfarenhet av Attefallsverket? Känns som att de är få som har en positiv helhetsbild av dem?

Såg att de hade en kampanj för 30kvm som regeringen ska ta beslut om inför våren..vågar man slå till? Skulle vilja ha mer omdömen om dem, de är få förutom i detta forum och några på reco, hitta.se. Och där är inga direkt positiva omdömen.

Ni som byggt hur är kvaliteten?
Hur kändes processen med dem som leverantör?
 
Mikael_L
Det har kommit fler årsbokslut sedan jag sist kikade
https://www.merinfo.se/foretag/Attefallshus-Sverige-AB-5590034426/2kg5u62-1f9i1

Och där ser det bara bra ut. En bra utvecklingskurva på både omsättning och vinst de tre senaste åren.
Det finns inget där som verkar alarmerande. Om de var riktiga bluffare så brukar man inte greja fram flermiljoners omsättning i två år innan man utlöser bluffen.

Det är väl inte något helt svar på din fråga, men det kan ju vara skönt att veta att åtminstone denna bit verkar seriös. Det går ju dock inte att utläsa så säkert hur kvaliten på det de utför är, bara att det åtminstone inte är så dåligt att det raderar all vinst att fixa till saker.
 
Tack för ditt svar! Du har en poäng i det du skriver. Genom omdömen uppfattar jag det som de verkar försöka tjäna extra pengar på kostnader som tillkommer efter skrivet avtal. Och att mycket är kunden fel.. Känns sådär.
 
Vi har berättat om några saker som vi INTE var nöjda med under processen, och jag tycker det är viktigt att vara balanserad i sin kritik/evaluering. Därför vill jag nu flika in att för oss tillkom inga extra kostnader undervägs, huset kostade precis det det skulle, och allt som skulle vara inkluderat i priset, var inkluderat. Vi hade avtalat viss rabatt vid försening längre än ...(minns inte villkoren), och eftersom huset blev försenat, fick vi rabatten, utan diskussion.
 
  • Gilla
Dumavi
  • Laddar…
H Hustips skrev:
Tack för ditt svar! Du har en poäng i det du skriver. Genom omdömen uppfattar jag det som de verkar försöka tjäna extra pengar på kostnader som tillkommer efter skrivet avtal. Och att mycket är kunden fel.. Känns sådär.
Oftast är det bra att gå på magkänslan, och det finns ju många andra hustillverkare som gör komplementsbostadshus. Personligen hade jag aldrig lagt en halv miljon på ett hus på 30 kvm, speciellt inte när det finns andra modeller för under 100 000 kr. Ännu billigare blir det förstås om man bygger i lösvirke.
 
vcx vcx skrev:
Oftast är det bra att gå på magkänslan, och det finns ju många andra hustillverkare som gör komplementsbostadshus. Personligen hade jag aldrig lagt en halv miljon på ett hus på 30 kvm, speciellt inte när det finns andra modeller för under 100 000 kr. Ännu billigare blir det förstås om man bygger i lösvirke.
Vad är det för hustillverkare och vad ingår? Möjligen skalet? Och vad är det för kvalitet? 100 000kr för ett nyckelfärdigt 30m2 hus. Det där lät inte seriöst. Och lösvirke är min erfarenhet blir dyrare om man inte bygger själv och har all tid i världen att leta kampanjer.
 
  • Gilla
Dumavi
  • Laddar…
I min erfarenhet är lösvirke betydligt billigare, men det gäller dock ett större hus.

Attefallshuset för 100 000 kr som jag tänkte på var Adelsö från CA-boden. Nu har jag ingen erfarenhet själv, men det är flera på forumet som byggt deras hus och varit nöjda. Det är dock inte nyckelfärdigt, men väl en byggsats man själv kan sätta ihop på några dagar. En annan kandidat skulle kunna vara Dalarö från Hudikshus, den kostar dock det dubbla.

Oavsett vad du väljer så får du många arbetstimmar för 300 000 - 400 000 kr.
 
Vi byggde ett attefallshus i somras. Byggsatsen kostade ca 50 kkr, från Vibostugan. Hade en höftad totalbudget på 150 kkr, det blev 185 till slut...=) Helkaklat badrum, ett "förlängt" trinettkök, trägolv, luft/luft vp etc. Dvs bra standard. Men då har jag inte räknat in min egen arbetstid vilket säkert ligger på 300 timmar.

Jag är missnöjd med att jag inte lyckades hålla min budget men nöjd över resultatet. Stugan är uthyrd för 6500 kr/månad nu, så egentligen är det struntsamma, avkastningen är oslagbar, nu ska jag bara hitta plats för 10 stycken till =)

Riktigt snyggt Lillekitte !!
 
Redigerat:
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
I min erfarenhet är lösvirke betydligt billigare, men det gäller dock ett större hus.

Attefallshuset för 100 000 kr som jag tänkte på var Adelsö från CA-boden. Nu har jag ingen erfarenhet själv, men det är flera på forumet som byggt deras hus och varit nöjda. Det är dock inte nyckelfärdigt, men väl en byggsats man själv kan sätta ihop på några dagar. En annan kandidat skulle kunna vara Dalarö från Hudikshus, den kostar dock det dubbla.

Oavsett vad du väljer så får du många arbetstimmar för 300 000 - 400 000 kr.
Men det är ju inte bara arbetstimmar utan allt du ska fylla huset med. Du vill ju inte bara ha ett skal. Du vill ha kök och badrum, målat, el, värme, kakel o s v. Glöm 30m2 för 100 000kr om det inte är usel kvalitet. Idag kostar en vinterbonad friggebod av hygglig kvalitet 100 000kr och då får du sätta upp den själv.
 
U UHK skrev:
Men det är ju inte bara arbetstimmar utan allt du ska fylla huset med. Du vill ju inte bara ha ett skal. Du vill ha kök och badrum, målat, el, värme, kakel o s v. Glöm 30m2 för 100 000kr om det inte är usel kvalitet. Idag kostar en vinterbonad friggebod av hygglig kvalitet 100 000kr och då får du sätta upp den själv.
Självklart får du inte ett komplett hus med kök och badrum för 100 000 kr, men det behöver inte kosta en halv miljon heller. Jag har nyligen gjort både nytt kök och badrum och vill påstå att det inte kostat mer än 50 000 kr totalt för bägge. Kvalitetsmässigt så är jag helt övertygad om att CA-boden ligger högre än Attefallsverket, men det kan man ju också styra själv i mycket högre grad vid en byggsats.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Självklart får du inte ett komplett hus med kök och badrum för 100 000 kr, men det behöver inte kosta en halv miljon heller. Jag har nyligen gjort både nytt kök och badrum och vill påstå att det inte kostat mer än 50 000 kr totalt för bägge. Kvalitetsmässigt så är jag helt övertygad om att CA-boden ligger högre än Attefallsverket, men det kan man ju också styra själv i mycket högre grad vid en byggsats.
Ja, kök och bad kan du nog få från IKEA för 50.000 kr om du tar mindre enheter av de billigaste varianterna och maskinerna men det kostar också att installera grejorna i huset. Det krävs el och rördragningar. Detta får du inte göra själv. Det är tunga poster i alla byggen. Man får mycket för pengarna hos Attefallsverket men de är inte transparanta med kvaliteten och vad jag har förstått inte särskilt generösa när de gjort fel. Ytterligare en sak som är nog så viktig är att företagets har god likviditet. Svårigheten när man delbetalar på ett hus som ska levereras nyckelfärdigt är ju om företaget går i konkurs, då förlorar jag allt. När jag beställde mitt Hudikhus betalade jag allt när huset kommit och stod på plats.
 
JohanE86
Vi köpte ett Moderna 2M av Attefallsverket och väldigt lite har gått som det ska. Tanken var, och är, att hyra ut huset och med gott om utrymme på tomten så verkade det enkelt och snabbt att köpa ett nyckelfärdigt hus.

*Attefallsverket har åtgärdat vissa av klagomålen som tas upp nedan och det kommer att presenteras i slutet av inlägget, kommer det fler åtgärder så kommer fler inlägg.

Problemet började med den person som blev projektansvarig (PA) för oss. När vår markentreprenör ville bekräfta måtten till grunden fick han helt andra mått skickade till sig av PA. När huset levererades visade det sig att grunden nu var för kort och för bred.

PA lyckades även ange fel vikt på huset till kranfirman som skulle lyfta huset på plats, detta resulterade i två olika kranbilar som nätt och jämnt lyckades ställa av huset utanför tomten samt en 50 tons mobilkran för att lyfta det på plats, plus körplåtar på tomten. Montörerna som skulle färdigställa det sista på huset vid leverans lyckades även glömma nyckeln dag två vilket medförde 2 timmars väntetid för mobilkranen. Allt som allt ville AV att vi skulle betala 45 552kr, alltså hela kostnaden, för allt kranarbete.

PA uppgav fel information om elanläggningen vilket innebar att en underdimensionerad kabel drogs fram.


Det har minst sagt varit svårt att få gehör hos AV för våra klagomål och enbart efter en anmälan till ARN tog de kontakt med oss för att nå någon form av överenskommelse. Vi drog tillbaka anmälan efter att AV gjorde vissa avdrag på kranfakturan och gick med på att åtgärda grunden. Åtgärderna på grunden har blivit dropplister på de utstickande delarna och betongplintar förtäckta med cembrit-skivor där huset sticker ut. Under ett möte med Attefallsverkets VD och vår kontaktperson kom vi överens om att hela grunden skulle täckas in med cembrit-skivor för att det skulle se likadant ut men det glömdes tydligen bort någonstans och har fortfarande inte åtgärdats efter flera samtal. Vid senaste samtalet där jag specifikt påtalade just cembrit-skivorna så fick jag förslaget att hämta de själv.

Idag upptäckte vi dessutom att det är en vattenläcka under handfatet där utloppsröret försvinner in i väggen vilket gjort att tvättställsunderskåpet har svullnat och börjat mögla invändigt. AV har svarat, och det ska nämnas att de har varit snabba på mailen, att de tar upp detta på nästa möte den 9 Jan för att komma med åtgärd.
 
  • Wow
armins
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.