Hej.
Den 12 år gamla luft luft har gjort sitt. Har enplanshus på 135m2 i Skåne.

Lokalfirma har offererat Hero LN25 för 20 800:-,
https://www.polarpumpen.se/media/dokument/produktblad/hero.pdf
Slutar på 18 585 på polarpumpen. Polarpumpen skriver att denna fläkt lämpar sig upp till 120m2

Frågat polarpumpen om tips på pump och de erbjuder mig Daikin C-35-R för 18 200:-
https://www.polarpumpen.se/media/dokument/produktblad/Daikin-Siesta-C-R.pdf
C-35-R rekommenderar de för hus upp till 160m2?

Tittar jag på databladen så ser jag för Daikin:
COP vid -10°C / -15°C kW 3,19 / 2,71.

För Hero:
Effekt vid -15°C kW 3,2

Även värmeeffekten verkar bättre på Hero.
1,0 - 6,3 istället för 1,4-5,2.

Daikin verkar vara en svagare pump som de rekommenderar till ett större hus? Vad är det jag missar?
Vad ska jag titta på för andra produkter?
 
Redigerat:
Låter som du bor väldigt långt norrut. De versioner av Daikin som Polarpumpen och motsvarande firmor får sälja på postorder är inte toppmodellerna. Finns bl.a. XRH 30 och XRH 40 som går bra i sträng kyla och man kan köpa via auktoriserade återförsäljare till Daikin.
 
Det missade jag att nämna vart jag bor....
Jag bor i Skåne, så -15C är väldigt sällsynt, men var enda värdet jag lyckades hitta för jämförelse.
 
A
LN- heron är en mycket bra pump med mycket bra historik i föregångarna
 
Till 135 m2 skulle jag lägga till 900 och får en Mitsubishi LN35. Hittar Polarpumpen en bra installatör så är det ett bra erbjudande med 5 års garanti. Fördelarna med en lokal installatör som har rykte om att göra bra installationer är uppenbara men det kostar ofta mer.
 
K
Jag funderar på att installera samma pump. ME Hero 25.

Men min lokala installatör vill ha 25000 kör mot polarpumpens 20000.

Hade dock velat diskutera installation lite innan beställning om ev tillval så som längre medierör och dragning under fasad.

Försökte få polarpumpen att ge uppgifter till deras sammarbetspartner här. Men det är totalstopp
 
T
Jag har en Caldo R35 i huset, 200 kvm, samt en Caldo R25 i garaget, 55 kvm. Båda fungerar otroligt bra. Min R35 kyler enkelt ner huset även på sommaren.

Jag har dock köpt båda mina direkt från Daikin.

Jag har HÖRT att det inte är samma pumpar direkt från Daikin som om man köper från tex polarpumpen. Men jag vet inte om detta stämmer...
 
Hej,

3 kW i värmeeffekt är lågt för ett så pass stort hus. Men placeringen/planlösningen kanske gör att väreeffekten inte kan fördelas ut på en större yta? Utan att ha sett planlösningen skulle jag övervägt om det går att få in fler värmepumpar. Kanske två billigare modeller ger än lägre driftkostnad totalt sett (till liknande installtionskostnad.)

Båda verkar annars bra och tysta så då faller valet på den med högre värmefaktor imo.

EDIT missade att bäst före datum var passerat :)
 
K
Ulltand Ulltand skrev:
Hej,

3 kW i värmeeffekt är lågt för ett så pass stort hus. Men placeringen/planlösningen kanske gör att väreeffekten inte kan fördelas ut på en större yta? Utan att ha sett planlösningen skulle jag övervägt om det går att få in fler värmepumpar. Kanske två billigare modeller ger än lägre driftkostnad totalt sett (till liknande installtionskostnad.)

Båda verkar annars bra och tysta så då faller valet på den med högre värmefaktor imo.

EDIT missade att bäst före datum var passerat :)
Haha. Det var jag som grävde upp tråden från början. Mitt hus är på 150 m2 men byggt 2016 och har redan otroligt lågt energibehov.

Tänkte sätta Heron i trappen så att den värmer båda våningarna samtidigt. Hyfsat öppen planlösning och i Skåne blir det sällan speciellt kallt.


Mitt problem är egentligen oron för att polarpumpen med installatör ska göra det krångligt och fördyra det hela hemskt mycket i efterhand eftersom min installation inte kommer bli helt standard.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A
Polarpumpens installatörer brukar göra det enkelt... För sig. Annars hinner de inte 3 jobb om dagen.
 
  • Gilla
Comfort Thomas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.